RSS Feed

4 keer meer verkeer na SEO voor Magento webshop

18-6-2012

Aan het begin van het jaar heeft Zeo de Magento webshop onder handen genomen van Blokhut.com, met het doel de zoekmachine vindbaarheid te verbeteren. De webshop, die zich richt op consumenten, trok voorheen maandelijks gemiddeld 1.200 organische bezoekers. Nu, zes maanden later, worden er maandelijks 4.800 bezoekers gemeten vanuit de gratis zoekmachine resultaten!

In juni van 2012 is door Blokhut reeds 40% meer omzet behaald dan uit geheel 2011. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar zagen de eigenaren de omzet uit de online winkel met 600% toenemen. En dit zonder het toevoegen van landingpagina’s of het inzetten van linkbuilding!

zoekmachine optimalisatie resultaat

Zoekmachine optimalisatie voor Magento

De webshop is ontwikkeld in het populaire Magento, wat in de basis rekening houdt met zoekmachine optimalisatie. Dat betekent echter niet dat de open source software standaard alles correct configureert. Door rekening te houden met enkele basis functies van het eCommerce systeem kun je de online vindbaarheid aanzienlijk verbeteren. Enkele tips…

Magento SEO Tips

Page Title en Meta Description

De titel en beschrijving van je pagina wegen mee voor de indexering van je pagina. Daarnaast bepalen ze of een potentiële klant in de zoekresultaten jou of de concurrent de voorkeur geeft. Stel voor de productpagina’s bij de Systeemconfiguratie een template in voor het aanmaken van een Page Title en Meta Description, waarbij de titel van je product ten alle tijden verwerkt is. Voer voor de categorieën handmatig de gegevens door en test elke drie maanden met nieuwe Page Titles.

Teksten

Vaak wordt ervoor gekozen op categoriepagina’s alleen productoverzichten te tonen. Door het toevoegen van een beschrijvende tekst met gerelateerde Kop 2, maak je voor de zoekmachines nog duidelijker wat er op de pagina te vinden is. Bovendien kun je goed gebruik maken van de extra tekst om bezoekers in te lichten over jouw producten en service!

Duplicate content

Wanneer (de inhoud van) een pagina bereikbaar is onder verschillende URL’s, is er sprake van duplicate (dubbele) content. Bij Magento kan dit optreden wanneer een product bijvoorbeeld in verschillende categorieën is geplaatst. Andere verschijnselen zijn de twee versies van de homepagina die het systeem genereert en sorteerfuncties in het productoverzicht waardoor vele bijna identieke pagina’s beschikbaar zijn. Neem contact op als je jouw website op de verschillende vormen van duplicate content wilt laten controleren!

Schema opmaak

Door de opmaak van Schema.org aan te houden, kun je de zoekresultaten verrijken met zogenaamde ‘Rich Snippets’. Geef in de templates van je productoverzichten en productpagina’s de juiste waarden mee en na verloop van tijd voegen zoekmachines extra gegevens toe aan jouw zoekresultaten, zoals beoordelingen, prijzen en overige productinformatie.

rich snippet in zoekresultaat

Sitemap.xml

Een sitemap.xml bestand is een inhoudsopgave voor zoekrobots, waarin de pagina’s worden vermeld die in de index van een zoekmachine mogen worden opgenomen. Deze kun je genereren zodat elke categorie, product- en CMS pagina in één overzicht beschikbaar komen.

Robots.txt

Dit tekstbestandje geeft instructies aan zoekrobots. De robots.txt is standaard echter niet beschikbaar in Magento. Laat de webbouwer deze plaatsen en verwijs hierin direct naar de zojuist aangemaakte sitemap.xml!

Dit zijn slechts enkele van de SEO factoren waarmee je eenvoudig jouw Magento webshop kunt optimaliseren. Wil je meer weten over de genoemde tips, of wil je een uitgebreide zoekmachine optimalisatie scan laten uitvoeren? Neem dan contact met ons op!

Derek

Derek houdt zich als Online Marketeer bij Zeo bezig met SEA, SEO en Analytics.

One thought on “4 keer meer verkeer na SEO voor Magento webshop

  1. Tuan 10-11-2013

    Thanks voor de tip!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*