RSS Feed

Online Marketing Blog

HTTPS-verbinding als ranking factor

HTTPS encryptieOnlangs kondigde Google groot nieuws aan. De HTTPS-verbinding is officieel toegevoegd als ranking factor voor de organische zoekresultaten. Dit betekent dat websites die een HTTPS-verbinding (SSL-certificaat) hebben, hoger worden gewaardeerd. Matt Cutts, Directeur Google spam team, gaf op het evenement SMX West al aan dat hij graag zou zien dat SSL-certificaten in de toekomst een ranking factor zou worden.

De maanden na deze uitspraak is Google uitvoerig gaan testen met de HTTPS-verbindingen in hun algoritme en dit gaf volgens Google zelf een positief resultaat qua relevantie en rankings in Google ’s zoekresultaten.Lees verder

Mobiel binnen de Journey of a Sale!

In een eerdere blogpost lieten we de verandering van het koopproces zien. Daarin kwam naar voren dat er een duidelijke verandering is geweest in het koopproces van de consumenten. Het proces bestond voorheen uit drie stappen: dromen, overdenken en kopen. Door de komst van internet en alle handigheden die dit biedt zijn er twee stappen bijgekomen en ziet het koopproces er als volgt uit: dromen, onderzoeken, overdenken, vergelijken, kopen.

Een grote verandering die hier invloed op heeft gehad is dat de mediaconsumptie veranderd is en significante verschuivingen laat zien. In de grafiek hier onder is te zien dat onder andere het gebruik van mobiel enorm gegroeid is.

mediaconsumptieLees verder

“Help, hoe bouw ik een Google AdWords Campagne?”

Wil jij graag zelf een Google AdWords campagne kunnen opbouwen, maar weet je niet waar je moet beginnen? In dit artikel vind je een zevental stappen die jou op weg helpen!

GoogleAdwordsafbeelding

Stap 1: Doelstellingen en uitgangspunten bepalen

Ga van tevoren na waarom je wil starten met Google AdWords en wat de bijbehorende doelstellingen en uitgangspunten zijn. Denk hierbij aan de volgende vragen:

  • Wat is het doel/wat zijn de doelstellingen die ik wil behalen?
  • Wat is het maximale budget dat kan worden uitgegeven?
  • Welke doelgroep wil ik bereiken?

Stap 2: Meten=Weten!

Om de campagne straks goed te kunnen meten en optimaliseren, is het van belang dat je de volgende meetcodes op je website plaatst:Lees verder

Klaar voor de feestdagen?

Op tijd beginnen met je marketing voor Sinterklaas en Kerst is erg belangrijk.  Nog niet overtuigd? Bekijk dan eens deze cijfers:

  • Online retailers hadden in 2013 al een stijging van 47% bovenop hun normale weekomzet!
  • 81% van de consumenten gaf in 2013 aan dat zij hun decemberinkopen via tablet, smartphone of computer gaan doen.
  • Consumenten doen hun decemberaankopen al begin november.

Deze cijfers liegen er niet om. Maar hoe pak je het aan? Wat werkt wel en wat werkt niet? Dat is en blijft natuurlijk giswerk want niemand heeft een glazen bol waarmee de toekomst voorspeld wordt.

Vanuit de koopcyclus wordt je wel een stuk wijzer. Voorheen bestond een koopcyclus uit dromen -> overdenken -> kopen. Tegenwoordig heeft deze twee extra stappen.

KoopprocesLees verder

5 situaties om labels in AdWords te gebruiken

Ben je het overzicht kwijt in je AdWords campagne, omdat je zoveel campagnes adwords blogonline hebt staan? Labels in AdWords zorgen ervoor dat dit wordt opgelost. Eerder zijn wij al ingegaan op het gebruik van labels in AdWords. Voor de overzichtelijkheid is het handig om gebruik te maken van labels in AdWords. Je kunt namelijk snel en eenvoudig rapporteren en je kunt labels met elkaar vergelijken om op die manier de strategie te bepalen. Ik zal ingaan op 5 situaties waarin je labels in AdWords kunt gebruiken.

Lees verder

Vijf manieren om je organische bereik te vergroten op Facebook.

Misschien heb je het al wel gemerkt, maar de afgelopen tijd is het organische bereik van berichten op Facebook gedaald. Van alle fans van je bedrijfspagina ziet nu nog ongeveer 6% je berichten. Volgens Facebook is de relevantie van de berichten groter geworden.

Schermafbeelding-2014-05-05-om-13.12.28

Gelukkig zijn er een aantal manieren om het bereik van je berichten te vergroten. Deze zal ik in deze blogpost gaan bespreken. Allereerst is het handig om te weten wat er voor zorgt dat het bereik omhoog gaat. Belangrijk hierbij is de populariteit van je bericht. Dit houdt in: het aantal likes, comments, shares en clicks die er op je bericht komen. Hier volgen enkele tips om de populariteit van je bericht te vergroten. Lees verder

Panda 4.0: CSS en JS bestanden uitsluiten in robots.txt

Ongeveer 1,5 maand geleden rolde Google Panda 4.0. uit. Google Panda is onderdeel van het Google algoritme en bestaat sinds 2011. Na het uitrollen van Panda 4.0 zijn er veel websites die getroffen zijn en meer dan 50% van hun organische verkeer verloren. Vooral in Amerika verloren grote websites veel verkeer. Enkele grote verliezers waren Ebay.com (33%) en Cheapflights.com (33%). Natuurlijk waren er ook winnaars zoals shopstyle.com (+250%) en medterms.com (+500%).

Ben jij zelf ook slachtoffer geworden van een daling in je organische verkeer? Merk je ook dat je posities/verkeer dalen? Is dit allemaal gebeurd in de periode 1 mei – 1 juni? Dan kun je er vanuit gaan dat dit komt door de nieuwe Panda update. Wat moet je doen om deze daling te stoppen en om te laten keren?

Een van de mogelijkheden die ik de afgelopen weken tegenkwam is het blokkeren van Javascript en CSS bestanden. Als je namelijk de Google Webmaster Tools van je website induikt heb je de optie om een pagina te fetchen als Google. Sinds kort hebben ze daar een functie toegevoegd: ophalen en weergeven (zie afbeelding).

Fetchen als GoogleHierdoor krijg je inzicht in hoe Google de pagina fetcht. Bij een aantal websites kwam ik tegen dat Google deze pagina’s niet goed kon weergeven (zie onderstaande afbeelding).Lees verder

Google AdWords Editor, ideaal voor bulkbewerkingen

Al eerder heeft mijn collega Sjoerd geschreven over de Google AdWords Editor, en wat je daarmee kunt doen. Deze handige gratis tool van Google maakt het mogelijk om offline je Adwords-campagnes te maken, te bewerken en te beheren. Doordat het daarin mogelijk is om bulksgewijs wijzigingen te doen, en doordat het zo simpel werkt, is het een onmisbare tool voor iedereen die efficiënt zijn AdWords-account wil beheren.
Hieronder belicht ik enkele handigheden van de Google AdWords Editor, waarvan ik dagelijks gebruik maak.

1. Werk met de meest recente gegevens

Voor je van start gaat met de Google AdWords Editor, is het belangrijk dat je altijd eerst de meest recente wijzigingen ophaalt. Niet alleen werk je anders met wellicht foute gegevens, maar ook kunnen er anders conflicten ontstaan bij het terug uploaden van je wijzigingen naar het AdWords-account. Kies dus altijd eerst recente wijzigingen ophalen > meer gegevens (langzamer)

Recente wijzigingen op halen Adwords EditorLees verder

Verandering van het koopproces: Journey of a Sale!

Door de komst van het internet en alle handigheden die dit biedt voor een consument is er een duidelijke verandering geweest in het koopproces van de consumenten. Maar wat precies? Omdat bijna alle bedrijven websites hebben is het bijvoorbeeld gemakkelijker geworden om vanuit huis te bekijken wat je wil gaan bestellen/kopen of waar je de dienst gaat afnemen. Daar moet je als bedrijf met je marketing op in spelen!

Het proces zag er voorheen als volgt uit:

Koopproces voorheenLees verder

Hoe berekent Google Analytics sessies?

google_analytics_logo

Het is belangrijk dat je met je website conversies of de door jou ingestelde doelen behaalt. Om deze doelen te kunnen bereiken is het van belang dat er bezoekers op de website komen. Hoeveel bezoekers er op je website komen, bekijk je in Google Analytics. Nu is het zo dat één enkele bezoeker voor meerdere sessies kan zorgen in de statistieken. Google Analytics heeft haar eigen manier om dit te berekenen. Daarom hierbij een blogpost over de manier waarop sessies worden berekend in Google Analytics.

De manier waarop Google Analytics de waarde van een sessie berekent is uiteindelijk erg belangrijk voor verschillende functies in Analytics, rapporten en andere statistieken. Allereerst is het belangrijk om te weten hoe een sessie wordt gedefinieerd door Google. Een sessie is een groep interacties die binnen een bepaalde tijd plaatsvinden op de website. In een sessie kunnen meerdere  interacties plaatsvinden. Denk hierbij aan paginaweergaven, gebeurtenissen, sociale interacties, vrije variabelen of e-commerce transacties.Lees verder