RSS Feed

Online Marketing Blog

Nieuw in Google AdWords: de callout-extensie!

Misschien heb je het al gezien in je AdWords campagne op het tabblad Advertentie-extensies:  de callout-extensie. Sinds kort is het mogelijk om met deze extensie extra highlights aan je advertenties toe te voegen. Advertentie-extensies zijn een uitbreiding van je tekstadvertentie. Er zijn verschillende soorten, zoals bijvoorbeeld een locatie-extensie waarmee mensen je adres te zien krijgen onder de tekstadvertentie.

blogpost

Lees verder

Wat betekent de nieuwe consumentenwet voor jouw webshop?

Sinds 13 juni 2014 is er een nieuwe consumentenwet van kracht in Nederland waaraan iedere B2C webshop moet voldoen. In de praktijk blijkt dat lang niet elke webshop zich er al aan houdt. De aanpassingen in de wetgeving hebben belangrijke gevolgen voor de weergave van bepaalde informatie, maar wat betekent dit voor jouw webshop? In deze blogpost de belangrijkste punten.

Herroepingsrecht

Ten eerste is het herroepingsrecht verlengd van 7 naar 14 dagen. Deze termijn gaat van start zodra de consument al zijn bestelde producten heeft ontvangen of de overeenkomst is gesloten. Daarnaast moet er op de website ook een modelformulier beschikbaar zijn. Dit mag digitaal of printbaar zijn. De consument moet het formulier kunnen gebruiken om af te zien van een aankoop. Bekijk een voorbeeld van een modelformulier.Lees verder

Eindelijk! Plan nu ook je advertenties in op Facebook.

Inspelen op de vervelende maandag ochtend? Alleen adverteren op werktijden? Niet adverteren in het weekend (of juist wel!)? Het kan nu eindelijk met Facebook advertising! Wij wachtten er al even op: een advertentieplanning aanmaken (ad scheduling) voor Facebook advertenties.

Advertentieplanning op Facebook?

Hiermee kan er nu geadverteerd worden op zeer gerichte tijdstippen en uren van de dag. Een voorbeeld is adverteren onder werktijd met “bel nu 030 711 55 55 ”. Buiten werktijden, wanneer bellen geen zin heeft, kan de CTA (Call-To-Action) verwijzen naar een formulier. Tevens kun je denken aan leuke acties rond lunchtijden, slaaptijden of zelfs vrijdagmiddag van 16:00 tot 17:00 uur. Zie jij de meeste conversies tussen 9:00 en 10:00 uur binnenkomen of laat Google Analytics zien dat er tussen 12:00 en 13:00 uur juist niets besteld wordt? Maak van deze kennis dan ook gebruik op Facebook.

WhatIsAdSchedulingLees verder

Vier ideeën om groei te realiseren met AdWords

Wil je jouw AdWords-account optimaal gebruiken? In deze blogpost enkele ideeën om verdere groei te realiseren met de diverse mogelijkheden van AdWords.Groei realiseren - afbeelding

Stel, je hebt een standaard AdWords-campagne (of enkele campagnes) draaien en bent al enige tijd bezig om deze te optimaliseren. Wat kan dan een volgende stap zijn om verdere groei te realiseren? Wat kun je nog meer ondernemen om het conversiepercentage te verhogen? Hieronder vier ideeën om je AdWords-campagnes verder uit te bouwen.

1. Remarketing

Met een remarketing-campagne kun je mensen die interesse hebben getoond opnieuw bereiken om te proberen ze terug te halen naar je site. Dit kunnen bijvoorbeeld mensen zijn die de site hebben bezocht zonder een conversie te doen. Of mensen die iets in het winkelmandje hebben geplaatst maar geen bestelling hebben gedaan. Door deze bezoekers te retargeten, kun je ze elders op het web opnieuw attenderen op jouw site. Je kunt ze een (beeld-/dynamische-/tekst-) advertentie tonen op sites in het Display Netwerk. Of ze een speciale tekstadvertentie laten zien als ze opnieuw zoeken binnen Google.Lees verder

HTTPS-verbinding als ranking factor

HTTPS encryptieOnlangs kondigde Google groot nieuws aan. De HTTPS-verbinding is officieel toegevoegd als ranking factor voor de organische zoekresultaten. Dit betekent dat websites die een HTTPS-verbinding (SSL-certificaat) hebben, hoger worden gewaardeerd. Matt Cutts, Directeur Google spam team, gaf op het evenement SMX West al aan dat hij graag zou zien dat SSL-certificaten in de toekomst een ranking factor zou worden.

De maanden na deze uitspraak is Google uitvoerig gaan testen met de HTTPS-verbindingen in hun algoritme en dit gaf volgens Google zelf een positief resultaat qua relevantie en rankings in Google ’s zoekresultaten.Lees verder

Mobiel binnen de Journey of a Sale!

In een eerdere blogpost lieten we de verandering van het koopproces zien. Daarin kwam naar voren dat er een duidelijke verandering is geweest in het koopproces van de consumenten. Het proces bestond voorheen uit drie stappen: dromen, overdenken en kopen. Door de komst van internet en alle handigheden die dit biedt zijn er twee stappen bijgekomen en ziet het koopproces er als volgt uit: dromen, onderzoeken, overdenken, vergelijken, kopen.

Een grote verandering die hier invloed op heeft gehad is dat de mediaconsumptie veranderd is en significante verschuivingen laat zien. In de grafiek hier onder is te zien dat onder andere het gebruik van mobiel enorm gegroeid is.

mediaconsumptieLees verder

“Help, hoe bouw ik een Google AdWords Campagne?”

Wil jij graag zelf een Google AdWords campagne kunnen opbouwen, maar weet je niet waar je moet beginnen? In dit artikel vind je een zevental stappen die jou op weg helpen!

GoogleAdwordsafbeelding

Stap 1: Doelstellingen en uitgangspunten bepalen

Ga van tevoren na waarom je wil starten met Google AdWords en wat de bijbehorende doelstellingen en uitgangspunten zijn. Denk hierbij aan de volgende vragen:

  • Wat is het doel/wat zijn de doelstellingen die ik wil behalen?
  • Wat is het maximale budget dat kan worden uitgegeven?
  • Welke doelgroep wil ik bereiken?

Stap 2: Meten=Weten!

Om de campagne straks goed te kunnen meten en optimaliseren, is het van belang dat je de volgende meetcodes op je website plaatst:Lees verder

Klaar voor de feestdagen?

Op tijd beginnen met je marketing voor Sinterklaas en Kerst is erg belangrijk.  Nog niet overtuigd? Bekijk dan eens deze cijfers:

  • Online retailers hadden in 2013 al een stijging van 47% bovenop hun normale weekomzet!
  • 81% van de consumenten gaf in 2013 aan dat zij hun decemberinkopen via tablet, smartphone of computer gaan doen.
  • Consumenten doen hun decemberaankopen al begin november.

Deze cijfers liegen er niet om. Maar hoe pak je het aan? Wat werkt wel en wat werkt niet? Dat is en blijft natuurlijk giswerk want niemand heeft een glazen bol waarmee de toekomst voorspeld wordt.

Vanuit de koopcyclus wordt je wel een stuk wijzer. Voorheen bestond een koopcyclus uit dromen -> overdenken -> kopen. Tegenwoordig heeft deze twee extra stappen.

KoopprocesLees verder

5 situaties om labels in AdWords te gebruiken

Ben je het overzicht kwijt in je AdWords campagne, omdat je zoveel campagnes adwords blogonline hebt staan? Labels in AdWords zorgen ervoor dat dit wordt opgelost. Eerder zijn wij al ingegaan op het gebruik van labels in AdWords. Voor de overzichtelijkheid is het handig om gebruik te maken van labels in AdWords. Je kunt namelijk snel en eenvoudig rapporteren en je kunt labels met elkaar vergelijken om op die manier de strategie te bepalen. Ik zal ingaan op 5 situaties waarin je labels in AdWords kunt gebruiken.

Lees verder

Vijf manieren om je organische bereik te vergroten op Facebook.

Misschien heb je het al wel gemerkt, maar de afgelopen tijd is het organische bereik van berichten op Facebook gedaald. Van alle fans van je bedrijfspagina ziet nu nog ongeveer 6% je berichten. Volgens Facebook is de relevantie van de berichten groter geworden.

Schermafbeelding-2014-05-05-om-13.12.28

Gelukkig zijn er een aantal manieren om het bereik van je berichten te vergroten. Deze zal ik in deze blogpost gaan bespreken. Allereerst is het handig om te weten wat er voor zorgt dat het bereik omhoog gaat. Belangrijk hierbij is de populariteit van je bericht. Dit houdt in: het aantal likes, comments, shares en clicks die er op je bericht komen. Hier volgen enkele tips om de populariteit van je bericht te vergroten. Lees verder