RSS Feed

Bezoekerskwaliteit in Google Analytics

01-6-2010

Vaak krijg ik de vraag van klanten wat nu kwalitatief goede bezoekers zijn. Hier is geen specifiek antwoord op te geven en ik bespreek dan ook met elke klant de cijfers van die specifieke website. Ik kan je echter wel een aantal richtlijnen voorleggen.

Uiteraard is de belangrijkste beoordeling het feit of iemand een conversie doet. Elke website moet een doel hebben! Zie voor meer informatie over het meten van doelen deze blogpost. Het kan zijn dat de doelen op een website niet inzichtelijk te maken zijn in Google Analytics, of dat de website puur informatief is en het doel dus is dat men alle informatie opneemt. En wanneer heb je dan goede bezoekers te pakken?

Als je kijkt op het dashboard van Google Analytics zie je hier altijd het “Bezoekersoverzicht”. Hierin vind je de volgende informatie terug:

Bezoekersoverzicht Google Analytics

In bovenstaand voorbeeld zie je cijfers van een website met heel veel pagina’s. Zoals je ziet bekijken de bezoekers veel pagina’s per bezoek (9). Dit kan twee dingen betekenen:

  • Positiefde website stimuleert voldoende om ook de informatie op andere pagina’s te bekijken.
  • Negatiefde bezoekers komen binnen op de homepagina en moeten dan heel erg door de website zoeken eer ze de juiste informatie vinden.

Gezien de lange tijd op de website kun je er bijna met zekerheid vanuit gaan dat de website stimuleert om verder te kijken. Anders zouden mensen heel snel door het menu heen klikken en dan weer weggaan. Nu blijven zij ruim 3,5 minuut op de website.

Wat je hier ook ziet is het “Bouncepercentage”, ook wel het “Weigeringspercentage” genoemd. Dit is het percentage van het totaal aantal bezoekers dat na het zien van de eerste pagina weer de website afsluit. Dit percentage zegt niets over de tijd die de bezoeker op die pagina heeft besteed. Dat kan 10 seconden zijn, maar dan kan ook 5 minuten zijn. Gemiddeld ligt het bouncepercentage rond de 50% maar ook dit is geheel afhankelijk van de website. Als je een landingspagina inzet, dan is het logisch dat het bouncepercentage hoog is. De pagina bevat tenslotte alle informatie in een oogopslag en biedt (vaak) niet de mogelijkheid om door te klikken.

Ik hoop dat deze informatie je helpt om meer inzicht te krijgen in je Google Analytics statistieken. Mijn advies is om een aantal vrienden / kennissen / collega’s eens naar de website te laten kijken en de meningen te verzamelen. Zet eens een zandloper / stopwatch op je bureau en ga eens net zo lang op de website rondkijken tot je de gemiddelde tijd op je website heb behaald. Je zult inzien dat je in 3,5 minuut enorm veel informatie tot je kunt nemen. Schrik dus niet als een bezoeker na een halve minuut weg is, maar ga eerst eens kijken wat je allemaal kunt zien op je website binnen die tijd.

Het belangrijkste is altijd

  • Wat is het doel van de website en;
  • Hoe makkelijk is het voor de klant om dit doel te voltooien op de website?

De informatie in het bezoekersoverzicht helpt je alleen maar om deze vragen te beantwoorden.

Ik wil graag eindigen met een mooie one-liner:
“Googlers zijn luie mensen; ze willen het liefst met een click gevonden hebben wat ze zochten dus zorg daarvoor en je behaalt het beste rendement!

Mocht je advies willen over je Google Analytics statistieken en je website, dan kun je altijd contact met ons opnemen.

Mariska

Mariska is sinds oktober 2008 werkzaam bij Zeo. Zij is begonnen als Online Marketeer, is verder gegaan als Teamleider SEA/SEO en heeft nu haar kennis en kunde gebundeld om klanten te adviseren over de te volgen Online Marketing Strategie. Dit doet zij als Projectmanager Online Marketing bij Zeo.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*