RSS Feed

Meetproblemen in Google Analytics? Lees hier de oorzaken!

10-5-2012

Als Internet Marketeer is het soms frustrerend als de website statistieken niet kloppen in Google Analytics. Niet elke webshop of website is hetzelfde gebouwd en dat kan ervoor zorgen dat er meetproblemen voor komen. Dit kan met verschillende factoren te maken hebben. In deze blogpost besteed ik daarom aandacht aan diverse oorzaken van meetproblemen.

Koppeling Google AdWords en Google Analytics

Als de bezoekers vanuit Google AdWords niet gemeten worden in Google Analytics dan kan dit komen doordat er geen koppeling is gemaakt. Als je dit wilt koppelen dan ga je als volgt te werk. In het AdWords account ga je naar hulpprogramma’s en analyse en vervolgens klik je op Google Analytics. Je komt dan op de pagina met de accounts. Selecteer dan het desbetreffende account. Vervolgens ga je naar de gegevensbronnen en daar wordt je AdWords account gekoppeld. Als de koppeling gedaan is dan kan je bijvoorbeeld kijken naar de kwaliteit van de campagne. Voor meer informatie hierover verwijs ik je naar de blogpost: Bezoekerskwaliteit in Analytics.

Autocodering staat niet aan

Het kan ook zo zijn dat de autocodering niet aanstaat in Google AdWords. Als autocodering aanstaat dan zorgt dit ervoor dat je inzicht krijgt in de presterende zoekwoorden. De autocodering vind je onder het tabblad “mijn account”. Als je vanaf dat tabblad naar voorkeuren gaat dan kan je de autocodering aan laten staan, zoals je ziet in de onderstaande afbeelding:

E-commerce staat niet aan

Als je een webshop hebt, is het belangrijk dat E-commerce gemeten wordt. Aan de hand van E-commerce kan je zien wat bijvoorbeeld een AdWords campagne heeft opgeleverd in een bepaalde periode. Deze website statistieken vind je in detail terug in Google Analytics. Om E-commerce bij te houden dient dit ook ingeschakeld te zijn in Google Analytics. Als je naar je account gaat van Google Analytics en je gaat naar profielinstellingen dan kan je daar E-commerce bijhouden aanzetten. In de onderstaande afbeelding wordt dit weergegeven.

Naast deze oorzaken van meetproblemen zijn er nog meer mogelijke oorzaken. Loop je zelf tegen een probleem aan met Google AdWords of Google Analytics aan? Neem dan gerust contact met ons op!

Marvin

Marvin is sinds september 2009 werkzaam bij Zeo en houdt zich bezig met SEA, SEO en Google Analytics.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*