RSS Feed

Recente Updates Google Analytics

06-3-2012

Bij Zeo zijn wij dagelijks bezig campagnes in AdWords te optimaliseren en te beheren. Daarbij werken wij ook met Google Analytics. Google heeft vorige week weer een aantal veranderingen doorgevoerd in Google Analytics. Vooral in de interface en lay-out zijn er een aantal dingen veranderd. In deze blogpost zal ik enkele wijzigingen behandelen.

Naast dat het opvalt dat de look en feel er weer wat beter uitziet zijn er ook een aantal wijzigingen doorgevoerd die het werk kunnen vergemakkelijken.

Iconen linker menu

Wat direct opvalt bij de wijzingen zijn de iconen in het linker menu van Google Analytics. De grote groepen hebben nu een eigen icoon gekregen. Dit zorgt ervoor dat de overzichtelijkheid van de menu’s er op vooruit is gegaan. De iconen in combinatie met de tekst zorgen ervoor dat je makkelijker naar het goede rapport kan navigeren.

Dashboard

Google heeft, behalve look and feel aanpassingen, ook nieuwe inhoudelijke wijzigingen doorgevoerd. Zo is het nu mogelijk om het dashboard te kopiëren en te delen.

Het instellen van een dashboard vergt altijd tijd. Vaak gebruik je voor meerdere profielen hetzelfde soort dashboard. Met deze nieuwe mogelijkheid van Google is het mogelijk om een dashboard te delen. Met het delen van de configuratie van het dashboard worden geen profielgegevens gedeeld, enkel de ‘widgets’. Hierdoor zullen er geen gegevens worden uitgewisseld. Om een dashboard configuratie te delen ga je naar mijn dashboard toe en klik je op dashboard delen. Vervolgens krijg je een link die je kunt gebruiken om de configuratie te delen.

Sneller laden rapporten

Doordat niet alle rapporten direct beschikbaar zijn in het menu van Google Analytics is de laadtijd hiervan altijd wat langer. Vaak gebeurt dit als je een extra dimensie wilt toevoegen aan een rapport. Denk aan productprestaties en het daarbij horende zoekwoord.

Door de vernieuwing van Google Analytics is de laadtijd een stuk sneller. De rapporten die al eerder bekeken zijn worden nu in de browser gecached. Dit merk je vooral als je tussen de verschillende rapporten switcht. Google Analytics wordt op deze manier stukken sneller. Als je de browser afsluit worden de gecached rapporten verwijderd.

Daarnaast heeft Google nog een aantal visuele en interface doorgevoerd. Ben je benieuwd welke wijzigingen je kunnen helpen bij het beter analyseren van de statistieken? Neem dan gerust contact met ons op! Wij geven ook Google Analytics trainingen, zowel in groepen als op maat. Mocht je zelf meer willen weten over Google Analytics en de interpretatie van gegevens, bel ons dan 030 711 55 55 of mail mariska@zeo.nl.

Sjoerd

Sjoerd houdt zich vooral bezig met het optimaliseren van websites op SEO gebied. Daarnaast beheert hij AdWords campagnes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*