RSS Feed

3 Snelle checks voor je Adwords campagne

24-11-2011

Bij Zeo optimaliseren en beheren wij dagelijks Google Adwords campagnes. Elke campagne heeft een andere doelstelling en moeilijkheidsgraad, maar er zijn een aantal checks die bij vrijwel elke campagne inzicht geven in de prestaties. Hier bespreek ik er drie.

Check  1: Dimensies in Adwords

Het tabblad dimensies is te vinden in Google Adwords en is handig voor het ontleden van een campagne. Dimensies is mijn beginpunt voor een campagne. Dit tabblad vertelt heel snel hoe de campagne ervoor staat. Segmenteren kan bijvoorbeeld op maand of week, waardoor er meteen een duidelijk overzicht is van wat er de afgelopen periode is gebeurd met de campagne. Ideaal om structuur te krijgen in het beheer van je campagnes!

Op bovenstaande afbeelding zie je bijvoorbeeld wat er gebeurd is met de doorklikratio’s (CTR), klikken, vertoningen, kosten en conversies. Erg handig en overzichtelijk om vanuit hier je beheer te starten. Je vindt het tabblad dimensies bij de startpagina van je campagne in Google Adwords.

Check  2: Zoekwoordposities in Analytics

Deze check kan je vinden binnen Google Analytics. Bij een Adwords campagne willen adverteerders vaak graag bovenaan staan. Zo denken zij het beste de beoogde doelen te realiseren. Om er zeker van te zijn dat een hoge positie ook daadwerkelijk conversies genereert bekijk ik in Google Analytics de zoekwoordposities.

Per zoekwoord is er over een bepaalde periode te zien op welke positie het hoogste conversiepercentage is gerealiseerd. Erg handig voor het bepalen van je bod! In onderstaande afbeelding zie je bijvoorbeeld dat het geselecteerde zoekwoord op sommige lagere posities een hoger conversiepercentage heeft. In dit geval kan het een overweging zijn om biedingen te verlagen.

Je vindt het tabblad zoekwoordposities in Google Analytics onder Adwords verkeersbronnen.


Check 3: Kwaliteit van bezoekers in Analytics

Als adverteerder is het de bedoeling om via Adwords bezoekers naar je site te genereren. Eenmaal daar wil je de bezoekers behouden. Niet in alle gevallen wil dat lukken. Veel kliks is mooi, maar als de kwaliteit van bezoekers slecht is en het neemt een hoop budget in beslag dan werkt het niet. Een heel simpel en makkelijke oplossing is bij het beheer kijken naar de kwaliteit van de bezoekers.

In onderstaande afbeelding is te zien dat de kwaliteit van de zoekwoorden niet goed is. Het bouncepercentage is hoog en de gemiddelde tijd op de website ligt laag. Eenvoudig gezegd: de bezoeker komt op de site en wil er gelijk weer vanaf. Een aantal mogelijkheden waaraan dat kan liggen zijn: de landingspagina is niet optimaal ingericht of het zoekwoord is niet relevant genoeg. In het laatste geval is zoekwoorden toevoegen en uitsluiten een prima optie.

Je vindt de kwaliteit van zoekwoorden onder het tabblad verkeersbronnen > Adwords > campagnes.

Tot zover 3 snelle checks als het gaat om het beheren van je Adwords campagne. Met deze checks houdt je altijd het overzicht over je campagne!

Wat zijn jouw vaste checks? Laat ze achter in de comments. Heb je nog vragen of wil je meer weten over het toevoegen van zoekwoorden en uitsluitingswoorden in Adwords, neem dan contact op!

Sjoerd

Sjoerd houdt zich vooral bezig met het optimaliseren van websites op SEO gebied. Daarnaast beheert hij AdWords campagnes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*