RSS Feed

Wisselen van betaalwijze in AdWords: kan dat?

16-11-2011

Met enige regelmaat krijg ik de volgende vraag: “Kan ik van betaalwijze wisselen in Adwords?” Dat hangt er maar net vanaf. Bij Google Adwords was het namelijk tot voor kort niet mogelijk te wisselen tussen vooraf- en achteraf betalen van de klikkosten en in bestaande accounts is dat nog steeds zo. Bij nieuwe accounts wordt het wel mogelijk. Het is wel mogelijk te wisselen tussen verschillende opties in bestaande accounts. Een overzicht:

Achteraf betalen in Adwords

Met achteraf betalen zijn er de volgende opties:

-          Automatische incasso (d.m.v. een machtiging)

-          Creditcard

Achteraf betalen is de meest gebruikte betaalwijze vanwege het gemak. De Adwords campagne loopt automatisch door – tenzij er onvoldoende saldo op de rekening staat of de kredietlimiet van de creditcard is bereikt.

Het is mogelijk om tussen deze twee opties te schakelen. Het voordeel van een creditcard is dat de campagne direct online gezet kan worden, de verwerking van een machtiging kan 3-5 werkdagen duren. We adviseren om een reservecreditcard op te geven zodat wanneer de betaling eventueel geweigerd wordt, de betaling via deze creditcard kan plaatsvinden. De campagne loopt dan altijd ononderbroken door.

Wanneer afschrijving?

Natuurlijk wil je graag weten wanneer er een bedrag wordt afgeschreven. Google hanteert hiervoor de regel dat er een bedrag wordt afgeschreven dertig dagen na de laatste betaling óf wanneer de accountkosten de drempelwaarde voor facturering hebben bereikt.

Drempelwaarde

Bij de start van de campagne is de drempelwaarde € 50. De drempelwaarde wordt in stappen verhoogd als deze drempel binnen 30 dagen wordt bereikt. Als de klikkosten in een week bijvoorbeeld € 50 zijn, volgt een afschrijving en de drempelwaarde wordt dan € 200. Wordt dit bedrag binnen 30 bereikt, dan wordt de drempelwaarde verhoogd naar € 350. Is dit nog niet voldoende voor 30 dagen, wordt de drempel op € 500 gezet. Aan de andere kant wordt de drempel ook verlaagd wanneer de klikkosten afnemen.

Factuur

Soms heb je een factuur nodig van de afschrijving van de klikkosten. Deze factuur is per maand achteraf te downloaden als PDF uit het systeem.

Nieuwe accounts en achteraf betalen

Bij nieuwe accounts of huidige accounts die zijn omgezet naar de nieuwe factureringsinterface zijn er meer mogelijkheden. Het ‘automatische betalen’ (voorheen achteraf betalen) geeft naast bovenstaande 2 opties ook de mogelijkheid om meerdere betalingsmethoden toe te voegen aan je account. Op die manier kun je dus ook een overboeking doen als je wilt (zie volgende alinea over vooraf betalen).

Vooraf betalen in Adwords

Met vooraf betalen zijn er de volgende opties:

-          Creditcard (handmatig)

-          Overboeking (offline of iDeal)

Bij deze betaalmethode is het op elk gewenst moment mogelijk bedragen over te boeken naar de AdWords-account. Deze handeling moet wel tijdig gebeuren om de campagnes door te laten lopen.

Bij vooruitbetaling per creditcard brengt Google het opgegeven bedrag in rekening op de creditcard. De advertenties worden vrijwel direct weergegeven. Met een e-mail ontvang je een herinnering als het saldo bijna niet meer toereikend is zodat je opnieuw een betaling kunt doen.

Bij een offline overboeking kost de verwerking 5-10 werkdagen. Wanneer via iDeal een overboeking plaatsvindt, is deze binnen 2 uur verwerkt en worden advertenties dus bijna direct weergegeven.

Nieuwe accounts en vooraf betalen

In nieuwe accounts of huidige accounts die zijn omgezet naar de nieuwe factureringsinterface, kun je zoveel betalingsmethoden toevoegen als je wilt. Het vooraf betalen heet dan voortaan “Handmatig betalen”. Bij elke betaling kun je dan de methode selecteren die je wilt gebruiken bij de betaling.

Betaalwijze veranderen?

Google is momenteel bezig om alle huidige accounts om te zetten naar een nieuwe factureringsinterface, waarbij het dus wél mogelijk wordt om te wisselen tussen alle mogelijke betaalwijzen. Google werkt dus continu aan het verbeteren van hun serviceniveau. En wij juichen dat alleen maar toe!

Zeo

Zeo: Samen naar online succes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*