RSS Feed

Onderzoek: Adwords advertentieposities en de click-through rate

13-12-2011

De afgelopen tijd heb ik een onderzoek gedaan naar de succesfactoren van Google AdWords advertentieteksten. In mijn onderzoek heb ik 725 advertentieteksten geanalyseerd. De resultaten heb ik geanalyseerd in SPSS. Dit is een programma om statistische gegevens met elkaar te vergelijken. In het onderzoek heb ik gekeken naar het gemiddelde van de click-through rate (doorklikratio) en of er significante verschillen zijn. De click-through rate geeft een belangrijke indicatie voor de relevantie van een advertentietekst. Deze wordt berekend aan de hand van de volgende formule: het aantal klikken op de advertentie gedeeld door het aantal vertoningen van een advertentie.

In de onderstaande figuur is te zien hoe de diverse posities invloed hebben op de gemiddelde CTR. Zoals uit de figuur is op te maken, scoort positie 9-10 het laagst met 3,38%. Positie 3-4 heeft de hoogste gemiddelde CTR van 7,76%. Er is gebleken dat er significante verschillen zijn tussen de verschillende posities. In deze staafdiagram is er nog geen onderscheid gemaakt tussen websites en webshops. Er is gebleken dat een website op positie 1-2  het aantal klikken van 8.594  heeft behaald en op positie 3-4 het aantal kikken van 22.210. Een webshop scoort op positie 1-2 het beste met 56.396 klikken.

Conclusie

Uit mijn onderzoek kan de volgende conclusie getrokken worden. Als adverteerder van een website kan je ervoor kiezen om op positie 3-4 te staan voor meer klikken. Bij een webshop zorgt positie 1-2 voor de meeste klikken. Binnen een AdWords campagne blijft het belangrijk om te testen met advertentieposities. Mijn onderzoek garandeert niet dat op de succesvolle advertentieposities altijd hogere click-through rates worden gerealiseerd . Het kan je wel aan het nadenken zetten om advertenties op lagere posities te laten adverteren. Elke AdWords campagne is weer anders en de ene AdWords campagne scoort beter op hogere advertentieposities en de andere op lagere advertentieposities.

Wil je nog meer halen uit je AdWords campagne? Vind hier informatie over AdWords uitbesteden en neem contact met ons op!

Marvin

Marvin is sinds september 2009 werkzaam bij Zeo en houdt zich bezig met SEA, SEO en Google Analytics.

1 reactie op “Onderzoek: Adwords advertentieposities en de click-through rate

  1. Mark I 25-09-2012

    Beste Marvin,

    Leuk om te lezen dat positie 3 en 4 tot zoveel bezoekers leiden.

    Kun jij ook iets vertellen over het prognosticeren van conversie cijfers in Adwords? Hoe je dat zou doen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*