RSS Feed

Waarom zie ik mijn eigen Adwords advertentie niet in Google?

06-12-2011

Uit de reeks veelgestelde vragen is dit een klassieker. Je hebt een Adwords campagne opgezet of laten opzetten, maar je ziet je advertenties niet (altijd) terugkomen. Hoe kan dat? Er kunnen meerdere redenen voor zijn. Om je op weg te helpen, noem ik hier 6 mogelijke oorzaken waarom je je eigen Adwords advertentie niet ziet in Google.

Je advertentie wordt nog beoordeeld

Meestal duurt de beoordeling van advertenties niet langer dan 24 uur. Soms staan er ‘dubieuze’ woorden in advertenties waardoor deze niet direct worden goedgekeurd, dit heeft te maken met Google beleid. Het kan dan tot wel 5 dagen duren voordat je advertentie wordt goedgekeurd. Check dus regelmatig de status: is je advertentie nog ‘in behandeling’ of allicht ‘afgekeurd’?

Je advertentie is ‘afgekeurd’

Als je advertentie wordt afgekeurd, staat dit eronder en ontvang je een e-mail. Afkeuring van een advertentie heeft te maken met Google advertentiebeleid. In het beleidscentrum voor Adwords vind je dit. Met het hulpprogramma voor afgekeurde advertenties in Adwords kun je alle afgekeurde advertenties vinden. Wanneer je de nodige wijzigingen in je advertentie doorvoert, wordt deze automatisch opnieuw verzonden en gecontroleerd.  

Het dagbudget heeft zijn limiet bereikt

Wanneer je een campagne lanceert met Google Adwords, moet je een dagbudget aangeven. Het aangeven van dit budget kan niet op advertentiegroep- of advertentieniveau. De weergaveoptie zorgt ‘standaard’ voor weergave van de advertenties verspreid over de hele dag of ‘versneld’ voor weergave tot het moment waarop het dagbudget is bereikt. Als het dagbudget is verbruikt, worden advertenties niet meer vertoond. Als je meer vertoningen wilt, kun je het dagbudget natuurlijk verhogen. Het is wel belangrijk om eerst je campagne te optimaliseren voordat je dit doet!

Dagbudget aanbevelingen van Google

Je advertentie is gericht op een specifieke regio of taal

Het kan zo zijn dat je ervoor hebt gekozen je campagne te targeten op een bepaalde regio of specifieke taal en dat je hierdoor je eigen advertenties niet te zien krijgt. Daarom is het beter om geen zoekopdrachten uit te voeren naar je eigen advertenties in Google. In plaats hiervan kun je het beste het hulpprogramma Advertentievoorbeeld en -diagnose gebruiken!

Je zoekwoorden presteren slecht

Als een zoekwoord slecht presteert, daalt de kwaliteitsscore en kan het soms geen advertenties genereren. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen bij te algemene zoekwoorden. Als dit het geval is, kun je dit zien aan het ballonnetje bij de status op het tabblad ‘zoekwoorden’. Let dus op dat je relevante zoekwoorden kiest en irrelevante zoekwoorden mijdt in je campagne voor optimaal resultaat!

Je advertentie wordt onder de zoekresultaten weergegeven.

Sinds een tijdje is het mogelijk dat je advertentie onder de zoekresultaten wordt weergegeven! In de blogpost ‘Lager in Google’ lees je daar meer over.

Dus: geen paniek als je advertenties niet worden weergegeven, met bovenstaande checklist zou je een heel eind moeten komen. Heb je toch vragen hierover? Neem gerust contact met ons op!

Judith

Judith werkt sinds februari 2009 bij Zeo, eerst als Online Marketeer en nu als Marketing Manager. Ze houdt zich vooral bezig met (online) marketing voor Zeo.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*