RSS Feed

Google Alerts als Linkbuilding Tool

14-2-2012

Veel ervaren internetters kennen de mogelijkheden van Google Alerts. In deze blogpost zal ik kort uitleggen hoe je Google Alerts op dagelijkse en wekelijkse basis kunt inzetten voor linkbuilding, online reputatiemanagement, sitemonitoring en concurrentiemonitoring.

Google Alerts, wat kun je ermee?

Ik gebruik Google Alerts nu een aantal jaar en ik blijf het één van de handigste gratis online monitoringtools vinden. Je kunt dagelijks / wekelijks updates in je mailbox krijgen over nieuwe content die Google heeft geïndexeerd op basis van door jou bepaalde zoektermen. Erg handig dus als je wilt weten wat de concurrentie allemaal doet met voor jou relevante keywords. Je kunt ook eenvoudig monitoren wat (potentiële) klanten over je merk of website zeggen zonder dat je zelf alle fora in de gaten hoeft te houden.

Google Alets Instellen als Linkbuilding Tool

Google Alerts Instellen – de voorbereiding

Voordat je begint met het instellen van Google Alerts is het belangrijk dat je alvast de vragen beantwoordt:

  • Welke zoekwoorden omschrijven mijn core business, producten en dienst?
  • Wie zijn mijn belangrijkste concurrenten?

Het is zeer eenvoudig om Google Alerts in te stellen, je doet dit in een paar stappen:

  1. Ga naar http://www.google.nl/alerts.
  2. Vul het zoekwoord in waar je alerts over wilt ontvangen.
  3. Geef aan van welke soort content wil je alerts ontvangen (ik adviseer “alles” te selecteren).
  4. Geef aan hoe vaak je de updates wilt ontvangen – dit is belangrijk aangezien je alerts / gebruikersfeedback en ervaringen van (potentiele) klanten “onmiddellijk” wilt ontvangen, zodat je hier direct op kunt reageren. Nieuwe pagina’s binnen de website van een concurrent kun je ook eens per week bekijken.
  5. Geef aan hoeveel updates je wilt ontvangen – ik begin altijd met “alle resultaten”, wanneer dit er te veel worden, kun je altijd nog aanscherpen.
  6. Je kunt de meldingen per mail ontvangen, of via een RSS feed. Lees hier meer over RSS feeds.

Wanneer je deze stappen hebt genomen, heb je Google Alerts ingesteld voor 1 specifieke term. Het is wel zaak dat je dit per zoekwoord instelt, dit is binnen enkele minuten gedaan.

Google Alerts als linkbuilding tool

Wanneer je zoekwoorden of namen / domeinnamen van concurrenten invoert, ontvang je dus alerts van nieuwe links naar concurrenten, maar ook nieuwe persberichten/artikelen over concurrenten. Hierdoor krijg je niet alleen inzicht in de mogelijke strategieën van de concurrent, je doet direct ideeën op over hoe je zelf nieuwe links kunt scoren!

Online reputatiemanagement tool

Behalve als linkbuilding tool, kun je Google Alerts ook gemakkelijk inzetten als reputatiemanagement tool. Wanneer je voor jouw branche gerelateerde zoekwoorden hebt ingevoerd, krijg je ook forumdiscussies te zien waar bestaande en potentiële klanten zich bevinden. Je kunt je dus onmiddellijk mengen in discussies binnen je doelgroep. Zo pak je de voordelen van linkbuilding, reputatiemanagement en een stukje marketing in één handeling!

Concurrentie monitoring tool

Zoals ik al eerder aangaf, kun je wanneer je de domeinnaam of merknaam van je concurrent als zoekwoord gebruikt eenvoudig in de gaten houden wat je concurrent online doet qua links en content. Daar kun je echter ook deze commando’s in Google voor gebruiken:

  • Site:domein.nl – met dit commando krijg je inzicht in nieuw geïndexeerde pagina’s. Erg handig om te kijken wat voor nieuwe pagina’s een concurrent plaatst, maar ook om te kijken wanneer Google jouw pagina’s indexeert.
  • Link:domein.nl – met dit commando vind je nieuwe links naar je eigen website of naar de concurrent.

Blog / Tweet ideeën

Logisch gevolg van deze dagelijkse / wekelijkse Google Alerts is dat je onbewust ideeën krijgt over nieuwe blogs die je kunt schrijven en tweets die je kunt plaatsen. Wat tegenwoordig erg belangrijk is!

Joris

Joris Has was als SEO specialist hoofd verantwoordelijk voor alle Zoekmachine Optimalisatie trajecten.

1 reactie op “Google Alerts als Linkbuilding Tool

  1. Inez 28-10-2013

    Bedankt voor de duidelijke uitleg!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*