Geschreven door jarno op

Ter optimalisatie van je AdWords campagne ben je vast en zeker bekend met manieren om je kwaliteitsscore te verbeteren. Een hoge kwaliteitsscore leidt immers tot lagere kosten en een efficiëntere advertentiecampagne.

Samen met de bestemmingspagina en de inhoud van je advertentieteksten is de click-through rate (ook wel CTR of doorklikratio) de belangrijkste factor bij het bepalen van jouw kwaliteitsscores.

Het verbeteren van de CTR kun je onder andere doen door:

  • Sitelinks in te stellen
  • Zoekwoordtypen te gebruiken
  • Uitsluitingszoekwoorden toe te voegen
  • Aansprekende advertentieteksten

Maar er zijn meer handige manieren om een hogere CTR te behalen! Een tweetal quick wins voor verbeterde CTR vind je door een simpele analyse te maken in AdWords.

AdWords segmenten gebruiken voor hogere CTR

Een zeer handige functie binnen Google AdWords is de mogelijkheid om data te segmenteren. Zo kun je eenvoudig de gegevens opsplitsen naar week, maand of apparaat. Ik zal laten zien welke twee segmenten helpen om snel een analyse te maken ter verbetering van de CTR.

Zoekpartners uitsluiten voor hogere CTR

segmenteren in google adwords

Wanneer je ervoor kiest om te segmenteren op Netwerk (met zoekpartners), dan worden de statistieken vertoond voor de 3 verschillende advertentienetwerken van Google:

  • Google zoeken (resultatenpagina’s van Google)
  • Zoekpartners (resultatenpagina’s op andere sites)
  • Google Display Netwerk (advertenties op andere sites)

Ik ga ervan uit dat je niet adverteert in het Google Display Netwerk binnen dezelfde campagne waarin je adverteert voor het zoeknetwerk. Doe je dit wel, onderbreek dit dan direct, want het Google Display Netwerk leidt altijd tot een slechte CTR en heeft normaal gesproken een ander doel dan de zoeknetwerken van AdWords.

Het is interessant de statistieken van de Zoekpartners te vergelijken met de Google Zoeken cijfers. Wij zien bij veel campagnes data zoals onderstaande, waarbij de Zoekpartners de gemiddelde CTR van een campagne naar beneden brengt.

AdWords advertentie netwerken

Om het adverteren op Zoekpartners te onderbreken, ga je naar de Instellingen van je campagne. Bij Netwerken kun je ervoor kiezen om de Zoekpartners uit te vinken. Deze optie is standaard aangevinkt!

zoekpartners uitsluiten in adwords

Controleer eens of de Zoekpartners in jouw campagne de CTR beïnvloeden!

Apparaten onderbreken voor hogere CTR

Je kunt er ook voor kiezen om te segmenteren op Apparaten. Hierdoor krijg je inzicht in het adverteren op Computers, Tablets en Smartphones. Vaak zien we grote verschillen in de verschillende apparaten.

AdWords segmenteren op adwords

Met de introductie van Enhanced Campaigns wordt het targeten van de verschillende apparaten steeds belangrijker. Presteert jouw campagne of website minder goed op een bepaald apparaat? Overweeg dan om deze op te splitsen of zelfs het adverteren op dit apparaat te onderbreken. Ook dit kun je doen bij de instellingen.

Bij de traditionele AdWords campagnes ziet dit er als volgt uit:

AdWords apparaten instellen

Bij de nieuwe Enhanced Campaigns van AdWords ziet dit er zo uit:

AdWords Apparaten instellen bij Enhanced Campaigns

Zie jij ook grote verschillen tussen de verschillende Netwerken en Apparaten in Google AdWords? Bekijk eens je instellingen om zo de CTR van je AdWords campagne te verhogen!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie