Geschreven door Timo Fleer op

Heb je dat ook wel eens? Je stuurt regelmatig een nieuwsbrief, maar je weet niet waar je google_analytics_logobezoekers op klikken in de nieuwsbrief en wat ze vervolgens op je website doen. Met UTM-tags  weet je precies op welke links jouw doelgroep geklikt heeft. UTM-tags zijn parameters die je toevoegt aan URL’s.  In 3 stappen is dit op te zetten en je weet precies wat er uit nieuwsbrieven komt qua bezoekers, opbrengsten en meer!

Stap 1: UTM-tags aanmaken

De eerste stap die je moet nemen is het aanmaken van UTM-tags. Om deze tags te genereren, maak je gebruik van het Google hulpprogramma voor het maken van URL’s.  Als de doelgroep van de nieuwsbrief klikt op de aangepaste URL dan kan je in Google Analytics zien wat de kwaliteit van deze bezoekers is. Op deze manier kan je dus zien wat het beste werkt voor jouw doelgroep. Als je naar dit formulier gaat dan kom je het onderstaande formulier tegen:

url builder

 

In het eerste veld vul je de website-URL in. Als voorbeeld zal ik www.zeo.nl nemen. Bij campagnebron vul je in via welke bron het gaat. Stel dat je een nieuwsbrief wilt versturen, dan vul je daar nieuwsbrief in.  Een campagnebron kan ook bijvoorbeeld Facebook of Twitter zijn. Stel je wilt een tweet plaatsen dan kan aan deze tweet ook een UTM-tag gegeven worden. Vervolgens kan je campagnetermen toevoegen, maar ook de inhoud daarvan. Tot slot vul je een campagnenaam in. Voor www.zeo.nl kan de URL er als volgt uitzien:

https://www.zeo.nl/?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=e-mail&utm_campaign=adwords 

Stap 2: URL plaatsen in je nieuwsbrief

Nadat de URL is gegenereerd, is het van belang dat deze in de nieuwsbrief wordt geplaatst. Als we uitgaan van het bovenstaande voorbeeld dan komen we tot de onderstaande nieuwe URL die in de nieuwsbrief geplaatst moet worden.

Oude URL: www.zeo.nl

Nieuwe URL: www.zeo.nl/?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=e-mail&utm_campaign=adwords

Stap 3: resultaten controleren  in Google Analytics

Als de voorgaande stappen gedaan zijn dan kan je in Google Analytics de resultaten terugvinden. Deze resultaten kan je als volgt terugvinden in Google Analytics.  Acquisitie > campagnes. Vervolgens zie je daar de campagnenaam die je gegeven hebt. In het voorbeeld dat wij hebben gegeven zou de campagnenaam dus “AdWords” zijn. Als je vervolgens op de campagne klikt dan kan je zien hoeveel bezoekers naar de URL zijn gegaan en wat de kwaliteit van deze bezoekers is. Als je een webshop hebt dan is het interessant om te zien hoeveel opbrengsten eruit zijn gekomen.

Het brengt dus een hoop voordelen met zich mee als je gebruik maakt van UTM-tags. Het is zonde als je nieuwsbrieven verstuurt en je weet niet wat daar uit komt. Als je meerdere nieuwsbrieven verstuurt dan weet je uiteindelijk wat het beste werkt op basis van de Google Analytics statistieken. Onze ervaring met UTM-tags is dat het eenvoudig is op te zetten en je krijgt inzicht in hoe diverse mediacampagnes het onderling doen om uiteindelijk de juiste strategie te kiezen.

De voordelen van UTM-tags

Kortom: UTM-tags brengen de onderstaande voordelen met zich mee:

  • Inzicht in bezoekersgedrag vanuit nieuwsbrieven en andere mediacampagnes.
  • Testen met verschillende nieuwsbrieven die je een andere naam kan geven.
  • Bij het gebruik van diverse mediacampagnes (Twitter, Facebook, nieuwsbrieven etc.) kan je zien wat uiteindelijk het beste resultaat voor je oplevert.

Heb je hulp nodig bij het gebruiken van UTM-tags dan helpen wij je graag!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie