Geschreven door sjoerd op

In 2010 zijn de online consumentenbestedingen toegenomen met 11% naar ruim € 8,2 miljard. Webshops zijn en blijven booming. Ze schieten als paddenstoelen uit de grond. Maar dan begint het vaak pas. Hoe zorg ik dat ik bezoekers krijg? Natuurlijk kun je adverteren in zoekmachines maar gratis bezoekers zijn nog interessanter.

In mijn werk kom ik veel fouten tegen bij webshops die een hoge positie in zoekmachines tegenwerken. Ik heb 4 veel voorkomende problemen op een rij gezet. Uiteraard mét oplossing.

Ontbreken van structuur

Structuur in webshops is van groot belang. Deze kun je het beste neerzetten op basis van de beste zoekwoorden. Deze kun je onder andere vinden door te kijken naar je AdWords campagne.

Nadat je de zoekwoorden hebt bepaald ga je deze verwerken in je structuur. Kies je voor het hoofdmenu item Beddengoed of Bedlinnen? Kies je voor overtrekken of dekbedovertrekken?

Het gebruik van de juiste structuur zorgt ervoor dat zoekmachines het verband tussen producten eenvoudig leggen. Het gebruik van de juiste zoekwoorden versterkt de belangrijkheid van die pagina op het zoekwoord. Een win-win situatie dus.

Probeer de belangrijkste woorden/categorieën zo hoog mogelijk in de structuur te verwerken.

Dubbele content door dubbele productinformatie

Duplicate (dubbele) content zorgt ervoor dat je met jezelf gaat concurreren. Zoekmachines hebben moeite om de belangrijkste pagina eruit te pakken en pakken daardoor maar geen enkele.

Ik zie veel webshops waarbij producten in meerdere categorieën vallen. Bijvoorbeeld bij universele producten als opladers en sportbroeken. Je kunt een legitieme reden hebben om die producten toch in meerdere categorieën te willen laten staan. Je hebt daardoor wel met het probleem van duplicate content te maken.

Je kunt dit oplossen door voor elk dubbele product er één aan te wijzen als ‘bron’. Dit doe je met de canonical tag. Hiermee geef je aan dat alle inkomende links en andere waarde doorgegeven moeten worden aan de voorkeurs URL. Je voorkomt dat dubbele pagina’s met elkaar concurreren om hoog in de natuurlijke resultaten te komen.

Dode pagina / Product uit assortiment

Een veelgehoorde vraag van webshop eigenaren is: wat moet ik doen als een product (tijdelijk) niet meer leverbaar is. Meestal zijn er 2 scenario’s:

  • Een product is uit de collectie en niet meer leverbaar

In dit geval moet je de URL van dit product doorverwijzen met een 301 redirect naar de categorie waarin het product viel. Zo draag je de waarde van de productpagina over aan de categoriepagina.

  • Een product is tijdelijk niet meer leverbaar.

In dit geval laat je het product gewoon op de shop staan. Je geeft aan (bijvoorbeeld in de tekst) dat het product tijdelijk niet meer leverbaar is. Je geeft ook de verwachte leverdatum aan. Voor de snelle shopper laat je ook gerelateerde producten zien. Zo heb je alsnog kans dat de gebruiker iets bij je koopt.

404 melding

Paginering op categoriepagina

Veel webshops hebben meer producten in hun categorie dan ze op 1 pagina laten zien. Als gebruiker kun je door de pagina’s bladeren om alle producten te zien. Zoekmachines doen dit ook. Voor een gebruiker heeft elke pagina unieke content maar een zoekmachine bekijkt dat toch iets anders. Elke opvolgende pagina heeft bijna identieke content dan de eerste pagina. Zo creëer je weer de kans op duplicate content.

Dit kun je oplossen door alle opvolgende pagina’s te voorzien van de canonical tag naar de eerste pagina. Het is nog beter om een ‘view all’ pagina te maken en alle opvolgende pagina’s (inclusief de eerste) te voorzien van een canonical tag naar de ‘view all’ pagina. Zo krijgt de ‘view all’ pagina de meeste waarde voor zoekmachines en zien gebruikers in 1 oogopslag je assortiment.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

1 reactie op “4 SEO tips voor webshops

  1. Anoniem schreef:

    Hoe ziet een canonical tag er uit?
    Als je gebruik maakt van open source software voor webshops, zit dit er dan automatisch in verwerkt? Zo ja, waaraan kan je zo’n tag herkennen?

    Janine

Geef een reactie