Geschreven door Mariska van den Berg op

 

Donderdag 19 januari vond in Amsterdam het eerste M-commerce Event plaats. Gehost in het immer prachtige Pakhuis de Zwijger werd er de hele dag gesproken over mobiele sites, apps, mobiel betalen, m-commerce en mobiele strategieën. Zeo was ook van de partij en spotte vier belangrijke lessen waar iedere ondernemer op dit moment al mee aan de slag kan!

 

1: Zie mobiel niet als een apart kanaal maar als de ‘lijm’ van al je marketing uitingen

Vele ondernemingen zien mobiel nog steeds als een apart kanaal dat voor een specifiek doel ingezet moet worden. Echter, zoals Martin Gill van Forrester Research liet zien, moet mobiel niet als een apart kanaal gezien worden maar als de ‘lijm’ die al je marketing uitingen met elkaar verbindt.

Het aankoopproces is de laatste jaren alleen maar complexer geworden. Consumenten verwachten dat je onderneming een website/webshop heeft, actief en bereikbaar is op sociale netwerken en een mobiele website heeft waarop openingstijden en store-locators te vinden zijn. Een aankoop komt al lang niet meer voort uit één kanaal, in plaats daarvan komt de consument in aanraking met verschillende ‘touchpoints’ die er uiteindelijk samen voor zorgen dat er overgegaan wordt tot een aankoop.

Zo kan een consument via Facebook in aanraking komen met je product, hier vervolgens een YouTube video van bekijken, ’s avonds op de bank op een iPad je webshop bekijken en de volgende dag met behulp van je mobiele store-locator tot een aankoop overgaan in je fysieke winkel. Hou rekening met dit complexe aankoopproces en zorg ervoor dat alle kanalen met elkaar samenwerken.

 

2: Staar je niet blind op apps, hou rekening met mobiele sites

De laatste maanden wordt er binnen ondernemingen veel gesproken over de ontwikkeling van apps. De uitspraak ‘Wij moeten ook maar eens zo’n app laten ontwikkelen’ zal velen dan ook bekend in de oren klinken. Echter, wat vaak over het hoofd gezien wordt, is het optimaliseren van je website voor mobiel gebruik.

Er mag dan wel veel gesproken worden over iOS en Android maar wat de data van Forrester Research donderdag lieten zien is dat Nokia, Samsung, Sony Ericsson en Motorola in Nederland nog steeds de leidende merken zijn. Zorg er daarom voor dat je je niet blind staart op de ontwikkeling van een iOS of Android app maar begin met het optimaliseren van je website voor mobiel gebruik.

 

3: Vergeet de kracht van SMS niet

Je vraagt je misschien af: ‘Wordt er op het M-commerce Event nog gesproken over SMS? Dat is toch een achterhaalde technologie?’. Dat dachten er meerdere aan het begin van het evenement. Echter, gebruikersdata lieten zien dat 90% van de ontvangers een SMS opent. Kan het openingspercentage van jouw nieuwsbrieven daaraan tippen?

Hou bij het ontwikkelen van mobiele acties en een mobiele strategie dus rekening met de kracht die een SMS nog steeds bezit. Een praktisch voorbeeld: een kapperszaak die na het knippen het telefoonnummer van de klant vraagt en na 6 weken een SMS stuurt: “Het is 6 weken geleden dat u uw haar heeft laten knippen. Kom vandaag langs bij ons en ontvang 10% korting!”.

 

4: Ga aan de slag met het ontwikkelen van een M-Strategie

Na een dag lang geconfronteerd te zijn geweest met gebruikerstrends, data, nieuwe ontwikkelingen en case-studies van m-commerce is het duidelijk: elk bedrijf moet gewoon aan de slag met het ontwikkelen van een mobiele strategie. Mobiel is niet meer iets van de toekomst of dat eraan zit te komen. Mobiel is er al. Begin daarom zo snel mogelijk met het ontwikkelen van je eigen m-strategie.

Hou hierbij rekening met het veranderende gedragspatroon van je klanten. Tot welke informatie willen zij mobiel toegang? In welke setting zullen zij jouw app of mobiele site gebruiken? Lopend in de binnenstad of lui op de bank? Verdiep je in je klanten, stel de juiste vragen en zorg er zo voor dat jouw bedrijf helemaal m-proof wordt!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie