Geschreven door mariska op

Zoekmachine optimalisatie is een vak apart. In tegenstelling tot het adverteren in zoekmachines is het resultaat vaak pas na een paar maanden zichtbaar. Op het moment dat je er mee aan de slag gaat, is geduld dus noodzaak.

Om je een vliegende start te geven, willen we een aantal tips met je delen. Dit zijn “fouten” (en oplossingen) die wij regelmatig tegenkomen.

Dubbele inhoud

Allereerst hebben veel websites te maken met dubbele inhoud. Dit houdt in dat pagina’s via meerdere URL’s beschikbaar zijn. Zo gebeurt het vaak dat de hoofdpagina bereikbaar is via www.domein.nl en via www.domein.nl/home.html. Dit kan voorkomen doordat een interne link verwijst naar www.domein.nl/home.html.

Dit is op te lossen door die link aan te passen naar www.domein.nl en voor www.domein.nl/home.html een 301 redirect (verhuisbericht) te schrijven naar www.domein.nl.

Voorkeursdomeinen

Ook kan het voorkomen dat complete websites op zowel www.domein.nl als domein.nl (dus zonder www) beschikbaar zijn. Dit houdt in dat Google je website op 2 URL’s vind en dus kan dit strafpunten voor je vindbaarheid opleveren. Dit is eenvoudig op te lossen door van een van de twee varianten je voorkeursdomein te maken en de andere URL’s te 301 redirecten naar het juiste domein.

Geheugen van zoekmachines

Voor verkeer uit je optimalisatie werkzaamheden is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat al je pagina’s vindbaar zijn voor de zoekmachines. Dit kun je controleren met de volgende zoekopdracht: site:www.domein.nl.

Zoekmachine Optimalisatie (seo) tips

Hier zie je dat er ongeveer 860.000 resultaten van Bol.com gevonden zijn door Google.

Als zoekmachines niet al je pagina’s hebben gevonden dan kun je dit vrij eenvoudig oplossen door een sitemap te maken. Als zoekmachines de sitemap vinden kunnen ze alle pagina’s vinden en zo optimaliseer je de vindbaarheid van al je pagina’s.

Dubbele metadata

Zoekmachines kijken naar de meta title en de meta description van elke pagina. Deze meta title en meta description komen terug in de zoekresultaten.

Elke pagina zou zijn eigen metadata moeten hebben. Ook dit kun je controleren met de zoekopdracht: site:www.domein.nl. In de resultaten zie je dan alle metadata van alle pagina’s. Zie je veel overeenkomsten/dubbele metadata? Dan wordt het tijd om die te herschrijven.

Tip: Schrijf de meta title niet langer dan 65 tekens en schrijf de meta description niet langer dan 154 tekens. Zoekmachines laten maar zoveel tekens zien in de resultaten. Het zou zonde zijn als het interessantste deel er vanaf wordt geknipt!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie