Geschreven door Mariska van den Berg op

Je hebt vast wel eens dat je naar een website wilt gaan en vervolgens dit ziet:

Heel erg vervelend voor de gebruiker, die een negatief gevoel krijgt bij deze website, maar nog vervelender is het voor jou als bedrijf. Je loopt nu namelijk een potentiële klant mis. Het is noodzakelijk om een sterkte 404 pagina te maken.

Wat is dat nou, een 404 pagina?

Een 404 pagina wordt weergegeven op het moment dat de URL die de gebruiker intikt niet bestaat. Dit kun je testen door bijv. www.domeinnaam.nl/vnoarghpa in te tikken. Wat krijg je dan te zien?

Belangrijk is om een 404 pagina een herkenbare look-and-feel te geven en het simpel te houden. Het belangrijkste is dat de pagina creatief is en doorlinkt naar de website. Zie deze bijvoorbeeld van Bol.

Heel erg leuk bedacht en absoluut gebruiksvriendelijk. Er is echter een maar. Een “maar” die erg belangrijk is voor de vindbaarheid van je website en de usability, en dat is de linking naar de belangrijkste pagina’s.

Op deze 404 pagina wordt alleen gelinkt naar de Home. Dat is erg sterk voor de Homepage maar dat is vaak al een pagina die sterk gerankt wordt in de gratis resultaten van Google. Stel je optimaliseert je website maar 5 belangrijke pagina’s worden nog niet goed gerankt. Gebruik je 404 pagina dan om door te linken naar die 5 pagina’s. Benoem de link ook met het meest belangrijke zoekwoord.

Kortom, belangrijk bij het instellen van een 404 pagina is:

– de creativiteit voor de gebruikers

– de linking voor de zoekmachines en de usability

Wil je weten hoe je 404 pagina’s kunt instellen, neem dan contact met ons op.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

3 reacties op “404 pagina instellen, waarom?

  1. Hi Mariska,

    leuke post: andere reden voor het instellen van een eigen 404 pagina: je kan die meten met Google Analytics of andere anlysetools en dan eenvoudiger achterhalen welke referers verwijzen naar een 404. Dat helpt je dus ook direct in het herstellen van verloren linkwaarde.

  2. Mariska schreef:

    Dag Wolter,

    Bedankt voor je reactie! Dat is inderdaad ook een belangrijke reden.

    Groet, Mariska

  3. M Line schreef:

    Het is ook belangrijk voor webwinkeliers dat ze op de 404-pagina een goede navigatie hebben staan, en niet alleen een “klik-hier-om-verder-te-winkelen-button” te hebben.

    Zorg dus voor een goede navigatie op je 404-pagina!

    Groetjes

Geef een reactie