Geschreven door janwillem op

Heb je wel eens dat je naar een AdWords campagne kijkt en je weet  dat je iets moet veranderen maar je weet niet wat?adwords blog Heb je alle acties al ondernomen door het toevoegen van bijvoorbeeld uitsluitingswoorden, spelen met verschillende posities en nog veel meer maar worden de resultaten niet beter? Om je een handje te helpen, volgen hieronder vijf gouden tips om je AdWords campagne te optimaliseren.

1. Uitgebreide sitelinks

Uitgebreide sitelinks zijn extra links die onder een advertentietekst worden geplaatst. Het is een goede manier om je te onderscheiden van de concurrent.  Om te zien hoe je sitelinks in kan stellen en voor voorbeelden verwijs ik je door naar deze blogpost. Het is mogelijk om sitelinks op campagneniveau toe te voegen, maar ook op advertentiegroepniveau. Stel dat je van een bepaald type merk verschillende kleuren hebt, dan kan je voor dit merk op advertentiegroepniveau de verschillende kleuren toevoegen. Dit geeft de zoeker in één opslag een overzicht van de verschillende kleuren. Dit zegt natuurlijk veel meer dan alleen een advertentietekst zonder uitgebreide sitelinks.

2. Bieden op basis van advertentieplanning

Als je al een langere tijd een AdWords campagne draait, dan zie je soms wel eens een bepaald patroon voorkomen. Sommige bezoekers via de AdWords campagne bestellen alleen in de avond en niet in de ochtend. Het kan ook zo zijn dat de bezoekers vanuit de AdWords campagne op woensdag veel aankopen doen. Om op dit gedrag in te spelen, is het eenvoudig om bijvoorbeeld op woensdag meer te gaan bieden.  In het onderstaande voorbeeld wordt dit gedaan:

advertentieplanning

 

 

 

 

 

 

Je ziet dat er op woensdag een bod aanpassing van +5% is. Dit betekent dat het bod op woensdag met 5% verhoogd wordt. Uit de statistieken heb je immers opgemerkt dat het een succesvolle dag is, dus daar kan je op deze manier meer uithalen. Om deze aanpassingen door te voeren, ga je in het AdWords account naar “instellingen” en vervolgens naar “advertentieplanning”.

 3. Testen met advertentieteksten

Eén van de variabelen waar Google naar kijkt is de doorklikratio, oftewel de CTR van advertentieteksten. Dit is namelijk een onderdeel waarmee de kwaliteitsscore wordt bepaald. Om een zo goed mogelijke CTR te behalen, is het belangrijk dat je regelmatig met advertentieteksten test. Wij adviseren altijd om te testen met twee advertentieteksten, zodat je kan zien welke advertentietekst het beste scoort. Vervolgens ga je met de best lopende advertentietekst door en vervolgens schrijf je weer een nieuwe variant.

4. Veiling inzichten

Bij het beheren van een AdWords campagne is het belangrijk dat de concurrenten in de gaten gehouden worden.  Uiteindelijk wil je natuurlijk succesvol zijn in vergelijking met je concurrentie. Het rapport “veiling inzichten” helpt jou hier verder mee. Dit rapport kan je vinden onder de “zoekwoorden” in de AdWords campagne en vervolgens ga je naar “veilinggegevens” en dan naar “alle”.

veiling inzichten

 

 

 

 

 

 

In dit rapport kan je zien hoe succesvol de zoekwoorden, advertentiegroepen of campagnes het doen in vergelijking met de concurrentie op basis van vertoningspercentage, de gemiddelde positie en andere statistieken. Dit is natuurlijk de ideale manier om de strategie van je AdWords campagne te bepalen!

5. Specifieke advertentiegroepen

Tot slot geven wij als tip mee om een advertentiegroep zo specifiek mogelijk op te splitsen. Stel dat je de zoekwoorden zilveren, gouden- en roze schoenen hebt dan is ons advies om voor elke kleur een specifieke advertentiegroep te maken. Op deze manier kan je specifieke advertentieteksten schrijven. Dit heeft ook nog eens een positieve invloed op de kwaliteit van de campagne.

De bovenstaande tips zijn maar een greep uit de beheeracties die wij dagelijks doen. Wij zijn ook benieuwd naar jouw gouden tips voor het beheren van een AdWords campagne, dus laat gerust een bericht achter. Mocht je nog vragen hebben over de bovenstaande tips of andere vragen over zoekmachine adverteren, neem dan contact met ons op!

 

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

2 reacties op “Vijf gouden tips voor een AdWords campagne

  1. Brechtje schreef:

    Goede tips! Wat ik ook wel eens doe is in Analytics kijken naar de zoekwoorden waarmee men via Adwords binnen is gekomen. Is de bouncerate heel hoog? Dan onderbreek ik dit woord. Zonde om geld uit te geven aan een woord dat voor bezoekers zorgt die niet geïnteresseerd zijn in je product.

    Groetjes, Brechtje
    http://www.soeonlinemarketing.nl

    1. Marvin schreef:

      Hoi Brechtje,

      Dank voor je reactie. Dat is inderdaad een goede tip! Hierbij houden wij ook altijd rekening met de ondersteunende conversies. Stel dat de kwaliteit van het zoekwoord slecht is, maar er komen wel ondersteunende conversies op het zoekwoord binnen dan is het zonde om dat zoekwoord te onderbreken. Je kunt dit vinden onder multi-channel trechters en dan naar ondersteunende conversies.

      Met vriendelijke groet,

      Marvin Pelupessy
      Zeo

Geef een reactie