Geschreven door Mariska van den Berg op

Bij Zeo zijn wij dagelijks bezig met het meten van data. Hierbij proberen wij websites en webshops zo effectief mogelijk te laten functioneren. Je online business is 24 uur per dag beschikbaar, dus wil je graag weten hoe goed je website de door jouw gestelde doelen haalt. Voor het analyseren van data en het gedrag van bezoekers op je website gebruiken wij Google Analytics. Door kritisch te kijken naar het gedrag proberen wij veranderingen door te voeren in bijvoorbeeld AdWords campagnes om te kijken of we meer business uit een website te halen.

 

Hoe kun je dit bereiken?

Om dit te realiseren is het belangrijk om met een aantal factoren rekening te houden. Hieronder geef ik je 5 handige tips waar je rekening moet houden bij het meten van data op je website.

Identificeer je doelen en meet deze correct.

Bepaal wat de belangrijkste doelen zijn die je wilt halen uit je website en identificeer specifiek bezoekersgedrag dat hiertoe leidt. Dit klinkt heel logisch maar wij merken dat het regelmatig voorkomt dat veel gedrag niet gemeten wordt. Denk hierbij aan inschrijvingen voor een nieuwsbrief of het afronden van een contact formulier. In Analytics is het mogelijk om doelen in te stellen en vervolgens te achterhalen hoe deze doelen bereikt worden.Meer over het instelling van de doelen vind je in onze vorige post.

Achterhaal waar conversies vandaan komen.

Op het moment dat bezoekers niet converteren op je website wil je graag weten waarom. Dit is vaak afhankelijk van verschillende factoren. Goede voorbeelden zijn: te veel stappen in het bestelproces of te weinig call to action op de bestelpagina. Probeer te variëren en te experimenteren met verschillende content en designs om uit te zoeken wat het beste werkt.

Breng je bouncerate naar beneden

Bouncerates geven aan wie er maar één pagina op je website bezoekt en daarna weer weg gaat. Dit percentage wil je het liefst zo laag mogelijk. Hoge bouncerates geven vaak aan dat bezoekers niet kunnen vinden wat ze zoeken. Probeer je in te leven in jouw website bezoekers. Aan welke informatie hebben zij behoefte? Willen ze vooral informatie of snel en eenvoudig producten bestellen? Je kunt ook de bouncerates meten van je Adwords campagnes, hieruit kun je snel achterhalen welke zoekwoorden wel of juist niet effectief zijn.

Ontdek waar je bezoekers vandaan komen

Op het internet kunnen bezoekers overal vandaan komen. Je kunt hiermee goed achterhalen welk publiek het meest geïnteresseerd is in jouw product of dienst. Als je weet waar je bezoekers vandaan komen is het veel effectiever om hier ook je marketing campagnes op af te stemmen. Hierdoor zul je waarschijnlijk beter je doelen bereiken.

Haal zoveel mogelijk uit mobiel verkeer

Tegenwoordig besteden consumenten steeds meer tijd op het internet met hun mobiele telefoon. Probeer te achterhalen hoeveel bezoekers er via een mobiele telefoon op je website komen en hoe lang ze op je website blijven. Hierdoor kun je erachter komen of het interessant is om een goede mobiele website aan te bieden voor je bezoekers. Voor een restaurant kan dit bijvoorbeeld heel goed werken, door de menu kaart of openingstijden hierop weer te geven.

Er is in Google Analytics heel veel data beschikbaar over het gedrag van website bezoekers en de effectiviteit van je AdWords campagnes. Als je hier voor het eerst induikt zul je misschien overdonderd worden door de hoeveelheid data. Wij raden je aan om er wel mee te starten en te experimenteren. Je zult vanzelf merken dat je er veel profijt van kunt hebben. Kom je niet uit de hoeveelheid data of wil je meer informatie over het meten van je online rendement neem dan contact met ons op!

 

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie