Geschreven door jarno op

Er zijn verschillende functies binnen Google waar nog maar weinig mensen van gehoord hebben. Google biedt tools aan waarmee je verschillende trends en andere informatie kan opzoeken die je helpen om je website te optimaliseren. In deze blogpost zal ik je meer vertellen over een aantal van deze tools.

Google trends

Met Google trends kan je alle trends zien over een bepaalde tijd, per regio geselecteerd. Het kan inzichten geven in hoe vaak mensen op bepaalde woorden zoeken en zo krijg je een beeld van de algemene trends in Nederland, of zelfs wereldwijd.  Je kan bijvoorbeeld zoeken op het woord “griep” om te zien wanneer de meeste mensen hierop zoeken. In een periode dat hier veel op gezocht wordt, zullen waarschijnlijk veel mensen griep hebben of ermee te maken hebben. Ook interessant is dat wanneer je bijvoorbeeld op het zoekwoord AdWords zoekt,  je ziet dat dit steeds meer in opkomst is in Nederland. Dit is hetzelfde bij SEO en als je SEO en AdWords naast elkaar zet, wordt AdWords interessanter gevonden dan SEO.

Trends SEO & AdWords.13 PM

Google Public Data Explorer

Google haalt van allerlei instanties informatie op die vrij beschikbaar is. Zo kan je via Google Public Data databases bekijken van Eurostat en de Wereldbank . Op deze manier is het bijvoorbeeld mogelijk om het percentage internetgebruikers per land te bekijken en te vergelijken met andere landen. Er is een enorme hoeveelheid data beschikbaar waar je allerlei bruikbare informatie uit kan halen als bedrijf.

Full Value of Mobile

Wil je weten of een mobiele website voor jou wel rendement heeft? Je kan het via deze tool heel makkelijk uitrekenen. Je kan je AdWords data direct importeren en Google rekent met de mobiele calculator uit hoeveel je klanten nou eigenlijk waard zijn. De informatie met betrekking tot het aantal bezoekers dat via een mobiele website binnenkomt en daar ook een aankoop doet was natuurlijk al te achterhalen door middel van Google Analytics, maar nu is het ook inzichtelijk gemaakt hoeveel procent van de bezoekers vooraf onderzoek doen met een smartphone en hoeveel zij dan waard zijn.

Screen Shot 03-17-14 at 01.41 PM

Google Alerts

Dit is een handige tool om overzicht te hebben in hoe vaak je bedrijf online wordt genoemd. Je krijgt updates via de mail met de laatste, meest relevante resultaten. Je kan zelf instellen hoe vaak je op de hoogte gesteld wilt worden en van welke resultaten. Door Google Alerts te gebruiken kan je op de hoogte blijven van alles wat er over je gezegd wordt.

Pagespeed insights

Met deze tool kan je precies zien op welke punten je je website kan verbeteren,  vooral met betrekking tot de snelheid waarmee je website opent en op de gebruikerservaring van je website. Google geeft hier zelfs precies de oplossingen om je webpagina sneller te maken. Door dit te optimaliseren kunnen mensen dus sneller op je website komen.

Screen Shot 03-17-14 at 02.51 PM

Veel mensen kennen de standaardproducten van Google nog wel, producten zoals YouTube, Google Translate of zelfs AdWords, maar er zijn zo veel meer tools die handige inzichten kunnen geven. Neem eens een kijkje op de Google producten pagina en de Media Tools pagina en laat ons weten wat jij de handigste tools vindt!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie