Geschreven door Timo Fleer op

Veel bedrijven die actief zijn op Facebook krijgen vroeg of laat te maken met de volgende vragen: ‘hoe krijg ik meer likes op Facebook en meer interactie met mijn klanten?’ Zit je ook met deze vragen? Overweeg dan eens om een goede Facebook Strategie uit te laten schrijven.

Vind ons leuk

Online acties kunnen verschillende vormen aannemen en kunnen gebruikt worden om verschillende doelen te bereiken:

  • Interactie creëren (intensief of laagdrempelig).
  • Buzz creëren (je stimuleert dat mensen over je merk praten).
  • Kans om producten te laten zien (bijvoorbeeld door de prijzen van de wedstrijd).
  • Data verzamelen over je klanten (waar komen ze vandaan, wat vinden ze leuk?).
  • Meer naamsbekendheid en likes creëren.

Essentieel voor een succesvolle Facebook actie is de voorbereiding. Met welke stappen moet je rekening houden?

5 Elementen van een succesvolle Facebook actie!

1: Wat wordt je doel?

Voordat je begint met je actie is het belangrijk om na te denken over de doelen die je wilt bereiken met je actie. Vraag jezelf af of je leads wilt genereren, likes wilt verzamelen, interactie wilt creëren met je bestaande klanten of een nieuw publiek wilt bereiken. Denk ook na over het budget en welk type actie het beste aansluit op je doelgroep.

2: Een goede voorbereiding is het halve werk!

Stel een aantal spelregels op en let erop wat je wel en niet mag doen op het sociale netwerk dat je gebruikt. Lees de  Facebook richtlijnen voor promotionele activiteiten goed door wanneer je dit netwerk als je primaire kanaal gebruikt. Zorg dat het gemakkelijk is om deel te nemen en dat de regels duidelijk zijn. Als je vraagt om het inzenden van een foto, kies bijvoorbeeld dan niet voor één kanaal maar voor meerdere mogelijkheden. Houd er rekening mee dat het wat tijd kan kosten voordat de eerste inzendingen binnen komen. Zorg daarom eventueel voor wat eigen inzendingen (die je zelf voorbereid hebt) om een voorbeeld neer te zetten.

3: Plan en communiceer de actie

Zorg dat je een goede tijdlijn hebt uitgezet voor de promotie van de wedstrijd. Zorg er ook voor dat je op al je kanalen regelmatig verwijst naar de wedstrijd. Je communicatie moet zich zowel richten op nieuwe deelnemers als op mensen die al meedoen. Wees voorbereid op positieve en negatieve feedback. Gebruik de eventuele negatieve feedback om van te leren. Om een extra boost aan je actie te geven heb je ook Facebook advertentiebudget nodig. Bedenk zelf goed wat een extra like of een reactie op je actie je waard is.

4: Zorg voor een goede opvolging!

Houd tijdens én na de actie rekening met de doelen van de actie. Bedenk hierbij vooral dat niet alleen de winnaar van de actie, maar alle deelnemers belangrijk zijn voor jou. Zorg dus voor een goede follow-up waardoor alle deelnemers er een goed gevoel aan over houden. Bedank ze en geef ze een leuke ‘tweede prijs’ zoals een exclusieve aanbieding of een tijdelijke korting.

5: Evalueren is leren

Wanneer de wedstrijd is afgelopen, evalueer je waar het goed ging en waar het beter kon. De punten die hieruit voortkomen, kunnen weer gebruikt worden bij de volgende wedstrijd die je start. Ook kun je bij een volgende actie verwijzen naar de hoogtepunten van vorige acties om de binding tussen je merk en je volgers te versterken.

Wat zijn jouw ervaringen met Facebook acties? Kan jij hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan contact op met een van onze specialisten!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie