Geschreven door Mariska van den Berg op

We hebben het vaak over het verbeteren van je online marketing rendement. Maar hoe pak je dat nou aan? In deze post wil ik je helpen door middel van 5 praktische tips.

Belangrijk is om eerst te bepalen wat je maximale CPA mag zijn. De CPA is de cost-per-action. Een ‘action’ kan een bestelling, lead of inschrijving zijn. In dit voorbeeld kijken we naar een webshop. Deze webshop heeft een gemiddelde bestelwaarde van € 100,- met een marge van 30%. Dat betekent dat hij € 30,- per bestelling ‘over houdt’. Nu heeft deze klant keuze uit twee strategieën:

  • Ik investeer de volledige € 30,- aan de Adwords lead en ga er van uit dat diegene terug komt om meer bestellingen te doen.
  • Ik wil ook winst maken op deze bestellingen en besluit maximaal € 20,- uit te geven aan een Adwords lead zodat ik per bestelling sowieso € 10,- winst heb.

Ik ga er even vanuit dat deze webshop graag snel wil groeien en dus € 30,- investeert.

1. Onderbreek niet converterende woorden

Maak in Google Adwords gebruik van de filters (meer over de Adwords Filters vind je hier). Selecteer een periode van bijv. de laatste 6 maanden en stel vervolgens de filter in: Cost > 30 en Conv. (1-per-click) = 0

Vervolgens zie je alle woorden die de laatste 6 maanden meer dan € 30,- kosten hebben gemaakt maar geen conversie hebben gegenereerd. Deze woorden kun je onderbreken. Zie je in deze woorden nog potentie? Start dan eerst met het verlagen van de CPC en kijk dit eens één of twee maanden aan. Label de woorden zodat je ze makkelijk terug kunt vinden (meer over het labelen van woorden vind je hier)

2. Onderbreek woorden met een te hoge CPA

Maak ook hiervoor gebruik van de filters. Ook hiervoor kijk ik meestal naar een langere periode omdat het zo kan zijn dat een woord de ene maand wat slechter presteert dan de andere maand. Je kunt hiervoor ook 3 maanden en 6 maanden met elkaar vergelijken. Stel de volgende filter in: Conv. (1-per-click) >= 1 en Cost / Conv. (1-per-click) > 30

Nu zie je alle woorden die in de geselecteerde periode 1 of meer conversies hebben behaald maar daarvoor meer dan € 30,- per conversie voor hebben besteed. Deze woorden kun je ook onderbreken of in CPC verlagen. Als je CPC’s gaat verlagen, label die woorden dan ook weer zodat je ze makkelijk terug kunt vinden.

3. Voeg uitsluitingswoorden toe

Gebruik de echte zoekopdrachten tool van Google Adwords om te bekijken waar je gebruikers écht op zoeken (meer uitleg over deze Echte zoekopdrachten tool vind je hier). Door woorden uit te sluiten die niet relevant zijn aan jouw assortiment voorkom je irrelevante kosten. Stel je verkoopt contactlenzen. Dan wil je gevonden worden op het woord ‘lens kopen’. Maar als je dat woord breed in je campagne opneemt dan kun je ook vertoond worden als iemand zoekt op ‘canon lens kopen’. Door een merk als ‘canon’ uit te sluiten voorkom je dat je daarop kosten maakt. Hiermee zal uiteindelijk ook je CPA op dat woord naar beneden gaan.

4. Voeg woorden met laag zoekvolume toe

Woorden met een laag zoekvolume zullen wellicht geen grote aantallen conversies binnen halen, maar wel tegen lagere kosten. Zo kan een woord als ‘online ciba vision lenzen bestellen’ misschien in een maand tijd maar 2 conversies binnen halen, maar wel tegen maar € 10,- kosten. Dit zal wellicht de CPA op duurdere woorden niet verlagen, maar wel op advertentiegroep of account niveau. En 1000 longtail woorden kunnen wel in een maand tijd weer 1000 conversies opleveren!

5. Staar je niet blind op zoekwoordniveau

Het kan best voorkomen dat er bepaalde woorden in je account voorkomen die een hogere CPA hebben dan jij maximaal wil besteden. Maar stel nou dat die dure woorden wel de meeste conversies binnen halen? Als je deze dan onderbreekt komen er bijna geen conversies meer binnen. Door ook op advertentiegroep én campagneniveau te analyseren wat de CPA is kun je gemiddeld gezien alsnog onder die € 30,- uitkomen. Een rekenvoorbeeldje:

  • advertentiegroep 1 heeft 100 conversies per maand met een CPA van € 35,-
  • advertentiegroep 2 heeft maar 25 conversies per maand met een CPA van € 10,-

Uiteraard wil je advertentiegroep 1 niet kwijt, het zijn toch weer 100 bestellingen! Maar dat hoeft ook niet. De gemiddelde CPA is nu alsnog € 30,- en dat was het maximale wat je wilde besteden!

Op deze manier kun je het rendement van je online campagnes verhogen zonder dat het ten koste gaat van de aantallen. Mocht je vragen hebben over hoe jij je account kan optimaliseren, bel ons gerust! Wij helpen je graag het maximale uit je campagnes te halen en op strategisch niveau de juiste beslissingen te maken.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie