Geschreven door Anna Molenaar op

Jouw doelgroep kan jou als organisatie leren kennen via social media. Het zijn ideale platformen om een groep loyale fans te creëren, je naamsbekendheid te verhogen en imago te versterken. In een social media strategie beschrijf je op welke manier en waarom je social media gaat inzetten. Vind je het lastig om te bepalen welke social media strategie je het beste voor jouw bedrijf kunt hanteren? Na het lezen van deze blogpost zet je in 5 gemakkelijke stappen jouw social media strategie op!

Stap 1 – Hoe denken mensen nu over jouw bedrijf?

Het is belangrijk om te achterhalen hoe mensen nu over jouw bedrijf denken. Via bijvoorbeeld Social mention kun je achterhalen hoe jouw bedrijf nu op social media staat. Wat wordt er over je gezegd? En zijn mensen op zoek naar product advies of willen ze meer weten over bijvoorbeeld jouw bedrijf en medewerkers?

Stap 2 – Wat wil je met social media bereiken?

Welke kanalen je gaat inzetten hangt af van de doelen die jij wilt gaan bereiken. Wil je je naamsbekendheid verhogen? Meer communicatie met de klant? Meer bezoekers naar de website? Of wil je een hogere ranking in Google door je aanwezigheid op social media? Probeer de doelstellingen die vanuit je wensen naar voren komen zo concreet mogelijk op papier te zetten. Natuurlijk kun je je doelstellingen uiteindelijk nog aanpassen. Een social media strategie stuur je namelijk altijd nog bij. Maar de kanalen die je uiteindelijk gaat inzetten moeten wel passen bij je organisatie.

Social media plan Facebook

Stap 3 – Stel een doelgroep vast

Nadat je doelstellingen hebt opgesteld is het tijd om je doelgroep vast te stellen. Omdat je nu weet wat je met je social media wilt bereiken kun je bepalen welke doelgroep hierbij hoort. Omschrijf je doelgroep aan de hand van gemeenschappelijke factoren. Zo ontstaat er een eenduidig profiel van de doelgroep. Meer weten? Bekijk dan eens het webinar dat wij onlangs organiseerde: ‘Hoe vind ik mijn doelgroep online?’.

Stap 4 – Maak een concreet social media plan

In het social media plan ga je omschrijven welke boodschap je via welke kanalen naar buiten gaat brengen. Het is hierbij belangrijk om in je achterhoofd te houden of je doelgroep al bekend is met je product of dienst of dat je ze juist nog moet informeren. Welke kanalen je gaat inzetten beslis je aan de hand van de doelgroep en de boodschap die je naar buiten wilt brengen. Het is misschien verleidelijk om vervolgens met alle kanalen aan de slag te gaan, maar je moet niet vergeten dat deze allemaal apart moeten worden beheerd. Dit kan ten koste gaan van de kwaliteit. Kies het kanaal waar het grootste gedeelte van de doelgroep het meest op aanwezig is. Zo bereik je de juiste personen.

Stap 5 – Werk aan goede content

Social media draait om content van kwaliteit. De doelgroep vindt jouw content pas interessant als het aansluit bij hun behoeftes en interesses. Als de doelgroep blij wordt van jouw berichten zullen ze eerder geneigd zijn om te kopen of zich aan te sluiten bij jouw netwerk. Maak bijvoorbeeld een social media kalender waarbij je de berichten kan inplannen en alvast kunt nadenken over de berichten die je naar buiten gaat brengen.

Ten slotte, interactie is key!

Het uiteindelijke doel van het inzetten van social media voor je bedrijf is interactie met je doelgroep. Reageer zo snel mogelijk op reacties en los eventuele problemen netjes op. In het social media plan moet je een rol toekennen aan iemand binnen het bedrijf die de tijd neemt om de social media te monitoren en bij te sturen.

Heb je vragen over bovenstaand stappenplan? Of heb je hulp nodig bij een goede social media strategie opstellen? Neem gerust contact met ons op.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie