Geschreven door nathalie op

Facebook heeft een aantal functies die het makkelijker maken om een Facebook bedrijfspagina te beheren. In deze blogpost zal ik een vijftal handige tips bespreken.

1. Page roles

Je bedrijfspagina is gekoppeld aan je persoonlijke Facebook pagina met bijbehorend e-mailadres. Dit is (gelukkig) niet zichtbaar voor de Facebook gebruiker. Ook als je een bericht plaatst, wordt deze gewoon geplaatst onder de naam van de bedrijfspagina. Om het makkelijker te maken de bedrijfspagina te beheren, kan je bij de pagina-instellingen beheerdersrollen toekennen. Hiermee is het mogelijk om meerdere personen toegang te geven tot de bedrijfspagina en hier berichten te laten plaatsen. Zo kan de bedrijfspagina door meerdere personen beheerd worden en kan de tijd die het beheer in beslag neemt verdeeld worden over meerdere personen. Voorheen moest je eerst vrienden zijn met deze persoon, maar tegenwoordig hoeft dit niet meer. Nu heb je alleen nog maar een e-mailadres nodig.

blog2j

2. Build audience

Als je net start met je bedrijfspagina en je nog niet zoveel fans hebt, (onder de 2.000) kan je via de optie ‘build audience’ je mailcontacten uitnodigen om je bedrijfspagina te bekijken. Je kan zo veel mensen waar je al contact mee hebt (gehad) in één keer bereiken. Hoeveel e-mailadressen heb jij in je CMS-systeem staan? Deze kan je allemaal in 1 bulk uitnodigen (*tot een max. van 5.000 contacten).

blog3

 

3. Activity log

Heb je geen tijd om dagelijks content te plaatsen op je Facebook bedrijfspagina? Geen probleem! Het is mogelijk om berichten in te plannen. Zo kan je op één dag meerdere berichten maken en deze verspreid over de week inplannen. De planning van deze berichten is terug te vinden in de activity log. Daar kunnen ze eventueel nog worden aangepast. De tekst kan nog aangepast worden, evenals de datum en tijd waarvoor je bericht ingepland staat. Zo kan je bijvoorbeeld één moment in de week pakken waarin je je berichten inplant voor de hele week.

Een handige tool om je Facebook pagina te beheren.

Een handige tool om je Facebook pagina te beheren.

 

4. Facebook Insights

Bij de optie ‘see insights’ kom je een  hoop te weten over je fans en je berichten(indien je meer dan 30 likes hebt)!  Deze informatie kan je helpen bij het verbeteren van de interactie op je pagina. Je kan bijvoorbeeld zien wanneer je fans online zijn. Bij de tab ‘Posts’ vind je een grafiek waarop je per dag kan bekijken wanneer de meeste fans actief zijn. Handig hè? Je kan hier rekening mee houden bij het plaatsen van je berichten door deze bijvoorbeeld net voor een piek te plaatsen.
blog6

Onder deze tab zie je ook een overzicht van al geplaatste berichten met het bereik en de interactie die de berichten hebben opgeleverd. Door dit goed te bestuderen kan je vaak een patroon zien van het soort berichten dat het best werkt voor jouw fans. Door deze statistieken leer je van je successen of flops.  Het is daarom ook erg belangrijk om dit constant te blijven monitoren.

blog7

 

5. Interesselijst

Om te kijken hoe de berichten van je bedrijfspagina eruit zien op een tijdlijn, kan je een interesselijst aanmaken. Dit doe je door naar de Facebookpagina te gaan die je wil volgen, in dit geval je bedrijfspagina. Hier kan je achter het radartje op het pijltje klikken (zoals op de afbeelding hieronder)en kiezen voor de optie ‘toevoegen aan interesselijst’. Deze lijst zie je nu aan de linkerkant staan op je eigen persoonlijke nieuwsoverzicht. Als je daar op je bedrijfspagina klikt, zie je je bedrijfspagina zoals anderen deze zien op hun nieuwsoverzicht. Op deze manier kan je zien of je berichten er op het nieuwsoverzicht goed uitzien qua afbeelding, tekst en vormgeving.

blog9

 

 

 

 

Deze functies kunnen je helpen bij het beheer van je Facebookpagina. Loop jij tegen andere problemen aan tijdens het beheren van jouw Facebook bedrijfspagina? Neem dan gerust contact op! We helpen je graag.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

17 reacties op “5 tips voor het beheren van een Facebook bedrijfspagina.

  1. Dian schreef:

    Tip 1 geprobeerd: een emailadres gevoerd dat door het bedrijf als beheerder gebruikt kan worden.

    Deze foutmelding krijg ik:

    We hebben niet aan iedereen een rol op je pagina kunnen toewijzen. Je kunt alleen je vrienden of personen die de pagina al leuk vinden toevoegen.

    xxxxxx@xxx-xx.nl (geanonimiseerd) kan niet aan een rol worden toegewezen. Wellicht is het e-mailadres ongeldig, heb je geen toestemming om deze persoon via het e-mailadres op te zoeken of heeft deze persoon al een rol op deze pagina.”

    Probleem lijkt dus nog steeds te bestaan.

    Heb je hier een tip voor?

    1. Nathalie Kippersluis schreef:

      Hai Dian,
      Bedankt voor je vraag. Waarschijnlijk is het e-mailadres dat je wilt toevoegen niet gekoppeld aan een persoonlijk Facebookaccount. Wanneer je iemand een rol wilt toewijzen, gebruik je het e-mailadres dat deze persoon gekoppeld heeft aan zijn of haar persoonlijke Facebookaccount. Dit kan dus niet gedaan worden met een zakelijk e-mailadres dat verder niet gekoppeld is aan een account.
      Ik hoop je zo genoeg informatie te hebben gegeven. Kom je er niet uit? Mail dan gerust naar nathalie@zeo.nl.

  2. t.p.retera@gmail.com schreef:

    ik krijg hetzelfde bericht en de emailadressen die ik gebruik zijn ook de emailadressen waarom mensen inloggen op FB, enig idee hoe dit zou kunnen?

  3. JN Jansen schreef:

    Beste mensen,

    Hier ongeveer het zelfde probleem. (https://www.facebook.com/online.chathulp.nederland)
    Zeer irritant van Facebook. Voorheen kon je mensen die jouw bedrijfspagina “geliked” hebben een rol, bv redacteur, toewijzen. Wat we ook geprobeerd hebben, op een bedrijfspagina kunnen we geen rollen meer toewijzen. Erg jammer allemaal. Ik wil jullie alvast bedanken voor de genomen moeite. Met vriendelijke groet, J.N Jansen

    1. Timo Fleer schreef:

      Hi JN Jansen en T.P. Retera,

      Soms gaat het toevoegen van beheerdersrollen inderdaad niet zo soepel. Facebook is redelijk streng met het “herkennen” van e-mailadressen. Iedereen krijgt hierom ook een XXXXXX@Facebook.com adres. Mijn Facebookprofiel Timo van Zeo bijvoorbeeld, kan zowel worden toegevoegd via de adressen Timo@Zeo.nl als Zeo.marketing@facebook.com . Dit alternatieve XXXXX@Facebook.com e-mailadres kun je achterhalen door naar de URL te kijken van je Facebookprofiel. (Zoals dit bij mij: https://www.facebook.com/zeo.marketing is) Dit e-mailadres kun je dan toevoegen als beheerdersrol!

      Ik hoop dat het jullie nu wel lukt! Bel anders gerust even.

  4. Merel schreef:

    Ik wil graag tip 2 uitvoeren en emailcontacten uitnodigen om mijn pagina leuk te vinden, maar ik kan build audience en emailcontacten uitnodigen niet vinden op mijn Facebook-bedrijfspagina.
    Bovenaan mijn pagina krijg ik de balk: pagina – berichten – meldingen – statistieken – berichten. Ik heb nog relatief weinig likes (60).

    Hartelijk dank alvast!

    1. Timo Fleer schreef:

      Hi Merel,

      Dat kan inderdaad zo zijn. Helaas heeft Facebook deze functie niet bij alle bedrijfspagina’s toegevoegd. https://www.facebook.com/help/212291088790957

      Even sparren over de mogelijkheden voor jouw bedrijfspagina? Bel gerust even op: 030 711 55! 57.

  5. Emc schreef:

    Bij onze Facebook pagina blijft het aantal likes sinds afgelopen week steken op 499. We staat er inmiddels 499 + 2.
    Hoe kan het dat er niet verder wordt geteld?

    1. Timo Fleer schreef:

      Hi Els,

      Dat klinkt vreemd! Ik verwacht dat een kwestie van tijd is waardoor dit vanzelf wel goed wordt opgeteld. Er zijn helaas geen handmatige acties die je hiervoor kan ondernemen.
      Maar alvast gefeliciteerd met je milestone van 500 likes!

  6. Martin schreef:

    Hallo,
    Vraagje, als mensen een bericht op mijn Facebookpagina plaatsen, komen deze niet automatisch op de tijdlijn, maar staan ze links onder ‘Berichten op pagina’. Is er een mogelijkheid om zo’n bericht op de tijdlijn te plaatsen incl. reacties?

    1. Timo Fleer schreef:

      Hi Martin,

      Helaas is dit niet mogelijk. Je kunt het bericht wel zelf delen vanuit je bedrijfpagina, waardoor je alsnog al je fans bereikt!

  7. Martin schreef:

    Ook niet met “Bericht Insluiten”
    En als je het deelt is dit incl. reacties.

    1. Timo Fleer schreef:

      Hierdoor wordt het originele bericht gedeeld. Hieronder zullen geen reacties staan. Wel kan de gebruiker doorklikken naar het originele bericht.

      Bel anders even, dan kunnen we even sparren hoe we je doel het best kunnen behalen! Dit kan op 030 711 55 55.

  8. Dylan schreef:

    Ik kan mijn post niet promoten via mijn bedrijfsaccount. Hoe werkt dit? geeft aan dat promotie niet beschikbaar is.

  9. Loes Meerbeek schreef:

    Ik kan op mijn pagina van mijn honden; DeHarries geen startpagina meer zien. Ik zie alleen hun eigen startpagina. Hierdoor kan ik dus niet meer reageren op posts van mensen die wel de Harries volgen, maar die ik niet op mijn persoonlijke pagina heb. Omdat de Harries nu op niemand meer kunnen reageren zie in het aantal mensen die hun pagina liken achteruit lopen. Ook kunnen de Harries niemand liken. Als ik dat probeer wordt ik terug geleid naar mijn eigen pagina en dan ben ik het die de pagina liked. Ik vind dit erg vervelend, hoe kan dit weer terug krijgen?

  10. jacques ritico schreef:

    Per abuis heb ik de beheerder verwijderd van mijn bedrijfspagina en kan ik niets meer wijzigen/aanpassen. Hoe kan ik een nieuwe beheerder toevoegen??

    1. Eva Meeus schreef:

      Beste Jacques,

      Wat vervelend. Ga als admin naar je pagina en klik op Settings/Instellingen. Klik op ‘Page Roles’ (of paginarollen in het Nederlands) in het menu aan de linkerkant. Er zijn twee manieren om een rol toe te voegen aan iemand; de persoon die je wilt toevoegen is een vriend op Facebook of je kunt het mailadres gebruiken waar die persoon mee inlogt op Facebook.

      Succes ermee!
      Vriendelijke groet, Zeo

Geef een reactie