Geschreven door sjoerd op

Je hebt een mooie webshop en wordt online gevonden, maar de bezoekers die op je website komen, converteren nog niet naar behoren. Om er voor te zorgen dat bezoekers beter converteren zijn er talloze tips voor website optimalisatie. In deze blogpost stel ik een vijftal tips op die je kunt gebruiken voor conversie optimalisatie.

USP’s laten zien

Een Unique Selling Point (USP), zoals de naam al zegt, is een unieke verkoopwaarde die jouw webshop onderscheidt van je concurrenten. Veel webshopeigenaren geven op hun website de vele producten weer die zij verkopen, maar vergeten daarbij te melden waarom de bezoeker juist bij hen een product moet kopen. In een fysieke winkel word je vaak op punten gewezen waarom je daar moet kopen. Op het internet is dit niet anders. Laat duidelijk op je webshop naar voren komen waarom jij uniek bent. Enkele voorbeelden voor een USP zijn: ‘gratis verzenden’ en ‘vandaag besteld, morgen in huis’. Deze voorbeelden zijn onderscheidend. Het belangrijkste is dat je deze op een prominente plaats laat terugkomen. Dit kan de header van de website zijn. Bezoekers krijgen op deze manier direct in beeld wat de website te bieden heeft.

Helder bestelproces

Op je webshop plaats je diverse calls-to-action om de gebruiker over te halen een aankoop te doen. Niets is zo vervelend voor een gebruiker om in een warboel van een bestelproces te komen. Zorg er dus voor dat het bestelproces helder en duidelijk is voor de gebruiker. Geef aan wat verplicht en wat optioneel is. Je creëert vertrouwen door aan te geven welke punten van belang zijn. Als de klant de bestelling heeft afgerond, zorg er dan voor dat deze goed op de hoogte wordt gehouden van de bestelling. Zo creëer je vertrouwen en de klant zal een positieve ervaring hebben. Dit kan weer kan leiden tot meerdere bestellingen.

Toon gerelateerde producten

Als een gebruiker op een productpagina is, zorg er dan voor dat er relevante artikelen worden vertoond. Een product waarbij op de productpagina diverse accessoires worden aangeboden, kunnen ervoor zorgen dat er meer cross-selling plaats vindt en de bestelwaarde omhoog gaat.

gerelateerde producten

Productpagina

Stel, je bent zelf een gebruiker en ziet een product dat je wilt kopen, dan stel je jezelf altijd een paar vragen voordat je deze zal bestellen. Verplaats je als webshopeigenaar in de klant en zorg dat je op de productpagina antwoord kan geven op de volgende vragen:

  • Zou het product op voorraad zijn?
  • Wanneer heb ik mijn bestelling in huis?
  • Wat zijn de verzendkosten?
  • Wat als het product defect gaat?
  • Wat als ik het product toch niet leuk vind?
  • Hoe moet ik het product betalen?

Klantbeoordelingen & Recensies

Bij een aankoop via het internet heb je geen fysiek contact met je klant. Om een stuk vertrouwen te creëren kun je klantbeoordelingen en recensies toevoegen. Doe dit zowel op productniveau als op websiteniveau. Zo laat je aan nieuwe klanten zien dat je een betrouwbare partij bent die door eerdere klanten als positief en betrouwbaar is bevonden. Zo kunnen gebruikers net het laatste zetje krijgen om een aankoop te verrichten.

klantbeoordelingen

Wil je meer weten over het optimaliseren van je website of webshop? Neem dan contact op via ons contactformulier of bel 030- 711 55 55.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie