Geschreven door jarno op

YouTube Advertising

YouTube is het op één na grootste zoeknetwerk in Nederland en hét platform om je merk te zenden naar een groot publiek. Elke minuut wordt er 300 uur aan videomateriaal naar YouTube geüpload en het aantal uur per maand dat mensen video’s bekijken op YouTube stijgt elk jaar met 50%. Deze cijfers tonen aan dat er meer dan voldoende ruimte is om te adverteren. Je creëert een groot bereik tegen lage kosten; gemiddeld liggen de kosten rond de 3 cent per gehele vertoning van je filmpje.

In deze blogpost  geef ik je 5 tips voor een optimale YouTube advertising campagne!

Tip 1: Maak gebruik van een optimaal filmpje

Het is heel simpel om een filmpje te pakken en deze op YouTube te tonen aan je doelgroep. Maar hoe ga je nu slim om met je boodschap in een YouTube advertising campagne? Omdat je bij een TrueView advertentie pas betaalt wanneer je filmpje helemaal of voor 30 seconden is bekeken kun je dit gebruiken om je budget effectief in te zetten, zeker als je een grote doelgroep wil benaderen. In het voorbeeld van de ABN AMRO doen ze dit op een slimme manier. Ze stellen een vraag en geven de keuze aan de kijker om het filmpje wel of niet af te kijken. Hierdoor besteed je het marketing budget beter.  Bekijk hier het filmpje!

Tip 2: Zet je targeting in op in-market segmenten

Er zijn verschillende mogelijkheden om je YouTube advertising campagne te targeten (in een eerdere blogpost ging ik hier dieper op in). Uit analyses die wij uitvoeren komt duidelijk naar voren dat het In-Market segment het beste werkt. Het percentage dat het filmpje helemaal bekeken wordt ligt tussen de 20-40% hoger dan specifieke plaatsingen of affiniteit doelgroepen. Dit segment kun je ook weer combineren met andere doelgroepen waardoor je het nog specifieker maakt.

Tip 3: Maak gebruik van remarketing op je afgekeken filmpjes

Het verschil van het inzetten van een tv reclame en een reclame blok voor een YouTube filmpje is dat je de personen – nadat ze een filmpje helemaal hebben afgekeken – kunt retargeten met een display campagne op het Google Display Netwerk en/of met een ander filmpje op YouTube. Op deze manier kun je kijkers:

  • blijven inspireren;
  • een ander filmpje laten zien;
  • ze dieper meenemen in je bedrijf;
  • ze masseren zodat ze alleen nog maar aan jou denken bij een bepaald product.

Tip 4: Maak gebruik van de gratis banner ruimte

Begeleidend bij een YouTube advertsing filmpje krijg je ook gratis de mogelijkheid om een banner te vertonen in de rechterbovenhoek naast het filmpje. Door hier gebruik van te maken kun je daar een specifieke call-to-action in op te nemen om mensen naar je site te sturen.  Op dit moment is een klik op deze banner nog gratis maar dit gaat in de loop van dit jaar veranderen waarbij dit ook een van de kosten bepalingen wordt.

Tip 5: Test tussen verschillende doelgroepen

Er zijn verschillende doelgroepen om op te targeten. Zorg dat je blijft testen tussen verschillende doelgroepen, maar probeer ook eens een combinatie te maken tussen de verschillende doelgroepen. Op deze manier bereik je een optimale groep gebruikers die het beste bij je product of dienst passen.  Zoals ik al aan had gegeven in tip 2 kun je heel goed een in-market segment combineren met een andere doelgroep segmentatie. Bedenk dus goed voordat je begint met adverteren op YouTube wie je doelgroep is!

Wil je meer weten over video advertising of kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan contact op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie