Geschreven door janwillem op

Wellicht heb je het al wel voorbij zien komen: Accelerated Mobile Pages (afgekort AMP). Google heeft bevestigd dat het vanaf eind februari AMP’s opneemt in mobiele zoekreaccelerated mobile pagesultaten. Maar wat zijn Accelerated Mobile Pages? En: moet ik er vandaag al mee aan de slag?

Wat zijn Accelarated Mobile Pages?

Een AMP is een pagina die getoond wordt bij mobiele zoekresultaten en die geoptimaliseerd is om zo snel mogelijk te laden. Het is al lang geen geheim meer dat het belangrijk is om je website te optimaliseren voor mobiel. Eind 2014 gaven we al aan hoe je jouw website voor mobiel kan optimaliseren. Accelareted Mobile Pages zijn opnieuw een belangrijk signaal dat Google veel waarde hecht aan de mobiele bruikbaarheid van een website.

Hoe werkt het?

Het belangrijkste doel van een AMP is dat de content op een pagina razendsnel geladen wordt op een mobiel apparaat. Vaak vertragen een aantal elementen op je pagina de laadtijd. Bijvoorbeeld het gebruik van iframes of javascript, maar ook het gebruik van afbeeldingen en video’s zijn hier oorzaken van. Een AMP pagina is als het ware een uitgeklede variant: alle zware elementen worden losgelaten. Een gevalideerde AMP-pagina wordt gecrawld, opgeslagen in een cachegeheugen en vanuit hier ook weergegeven. Dit zorgt ervoor dat een pagina nog sneller wordt weergegeven.

Voor welke websites zijn AMP’s geschikt?

Op dit moment zijn met name nieuwssites uitermate geschikt voor AMP’s. Doordat deze websites hoofdzakelijk bedoeld zijn voor tekst, kunnen zware elementen hier makkelijk weggelaten worden. Maar uiteraard zijn ook blogartikelen geschikt. Ga er maar vanuit dat in de toekomst voor steeds meer websites AMP’s belangrijk worden. Mobiele gebruikers stellen steeds hogere eisen aan de laadtijd van een website. Wanneer zij gewend zijn aan razendsnelle pagina’s wordt de lat standaard ook hoger gelegd.

Waar moet ik rekening mee houden?

Google heeft een aantal richtlijnen opgesteld waar je rekening mee moet houden bij het ontwerpen van een AMP-pagina. Een uitgebreide uitleg over deze richtlijnen vind je hier. Een  belangrijk onderdeel daarbij is structured data. Hiermee kan Google de content prominenter weergeven in zoekresultaten. Zeker blog- of nieuwsartikelen dien je volgens de richtlijnen van Google op te maken.

Ik wil het proberen! Wat moet ik doen?

Via WordPress is het vrij eenvoudig om van start te gaan. Via een plugin kan je AMP activeren. Wanneer je een eigen CMS hebt wordt het wat lastiger en is er de nodige technische kennis vereist. Google heeft daar zelf uitgebreide documentatie voor geschreven. Belangrijk is dat je van te voren checkt of je AMP geldig is. Via de validatie tool van Google controleer je dat. Wanneer een AMP niet geldig is wordt hij ook niet vertoond. Controleer ook in Google Search Console op eventuele fouten.

amp

Vanaf eind februari 2016 worden AMP’s weergegeven in mobiele zoekresultaten. Daarmee staat het dus nog in de kinderschoenen. Dat Google waarde hecht aan mobiele bruikbaarheid is inmiddels een understatement. Zorg er dus voor dat je vroegtijdig hier induikt. Ga van start met een paar blogartikelen en zorg dat je op de hoogte blijft van nieuwe updates vanuit Google.

Wil je van start, maar weet je niet zo goed hoe? Bel gerust eens naar  030 711 55 55.Wij helpen je graag op weg!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie