Geschreven door sjoerd op

2013 was een jaar van grote impact op het gebied van SEO. Met de Hummingbird update van Google die ervoor heeft gezorgd dat content op een betere en slimmere manier wordt benaderd, zal deze ontwikkeling worden doorgezet in 2014. Lees in deze blogpost welke trends er in 2014 zullen blijven en waar je als marketeer zeker op moet inspelen.

Not provided wordt inzichtelijker

In 2013 zag elke marketeer in Analytics een sterke groei van het aantal ‘not provided’ zoekwoorden. Maar onlangs heeft de Google Webmaster Tool een update ondergaan. Marketeers hoeven het niet langer met alleen de not provided zoekwoorden te doen. Vanaf begin 2014 is het namelijk inzichtelijk gemaakt welke queries voor klikken hebben gezorgd en wat hierbij de gemiddelde positie is. Helaas zit er direct een keerzijde aan dit verhaal, omdat deze gegevens tot maximaal 90 dagen teruggekeken kunnen worden. De Webmaster Tool zorgt er met deze update wel voor, dat er in 2014 beter geanalyseerd kan gaan worden op de manier waarop gebruikers je website vinden. Dit is dus zeker een goede ontwikkeling in 2014.

Multi-screen optimalisatie

Vorig jaar heeft nieuwsbureau Mashable onderzoek gedaan naar het mobiele gebruik over de hele wereld. Hieruit is naar voren gekomen dat 17% van het totale internet verkeer van de mobiele telefoon komt. Dit is natuurlijk een ontwikkeling die iedereen heeft zien aankomen maar toch verbaast het mij dat veel websites nog niet zijn geoptimaliseerd voor mobiel. Wij zien zelf een trend in het zoekgedrag van gebruikers. Steeds vaker beginnen zij met oriënteren op een mobiele telefoon om dit vervolgens voort te zetten op een desktop. Als de website dan niet toegankelijk is voor mobiele gebruikers zal dit bezoekers afschrikken en kan dit uiteindelijk conversies kosten.

Daarnaast wordt de mobiele telefoon vaker geraadpleegd als mensen onderweg zijn om bijvoorbeeld een restaurant in de buurt op te zoeken en daarbij straft Google websites die geen geoptimaliseerde website voor mobiele gebruikers hebben. Will Critchlow legt in zijn blog uit hoe het zoekgedrag van gebruikers zal gaan veranderen. Mobiel speelt hierin een steeds grotere rol. Zorg daarom dit jaar zeker dat jouw website geoptimaliseerd is voor mobiele bezoekers.

Lokale resultaten worden belangrijker

google-places-seo

Naast het optimaliseren van je website voor mobiele gebruikers, is Google Places dé manier om extra aanwezig te zijn op de eerste pagina in Google. In mijn eerdere blogpost heb ik het gehad over het optimaliseren van bedrijven in Google Places. Met het toenemende mobiele verkeer is het noodzakelijk om dit goed op orde te hebben. Google is de laatste jaren steeds duidelijker bezig om de zoekresultaten zo specifiek mogelijk te vertonen. Zoals je waarschijnlijk al door hebt worden ook de advertenties persoonlijk aangemeten voor jou. Dit zal in 2014 alleen maar toenemen. Voor kleine bedrijven is dit natuurlijk een goede ontwikkeling. De kans om vertoond te worden op de eerste pagina bij een specifieke query zal alleen maar groter worden.

Social, nóg groter in 2014

Social media zullen ook in 2014 alleen maar verder groeien. Dit zal zeker invloed hebben op SEO. Met het gebruik van social media kan de autoriteit van bedrijven op internet worden vergroot. Door meer zichtbaar te zijn op social media zullen steeds meer mensen geïnteresseerd raken in het delen van de content op je website. Als veel mensen de content van je website delen, zal je bedrijf in de ogen van zoekmachines gezien worden als autoriteit en dus hoger gerankt worden in de zoekresultaten. Zorg er dan ook in 2014 voor, dat je zichtbaar bent op sociale netwerken om zo de autoriteit van je bedrijf te vergroten.

Google Authorship

Zoals Google altijd streeft naar een betere gebruikerservaring op het web, geven zij nu meer betekenis aan gezaghebbende bronnen. Dit heeft geresulteerd in Google Authorship (Google auteurschap), een digitale handtekening die de inhoud van een pagina koppelt aan de naam van de auteur. Voor deze koppeling zal je gebruik moeten maken van een Google+ account. Op deze manier probeert Google zijn sociale netwerk opnieuw te promoten bij het grote publiek.

Google Authorship is een goede manier voor bedrijven en bloggers om de geloofwaardigheid van de content te vergroten. Google Authorship wordt vermeld als Rich Snippet die de profielfoto van de auteur in de zoekresultaten laat zien. Het heeft een meer persoonlijke uitstraling en zal leiden tot het verbeteren van het doorklikratio. Kortom, hoe meer aandacht je content krijgt, hoe hoger Google je zal ranken en Google Authorship is een manier om dit te bereiken.

google-authorship-example

Eerlijke content wordt beloond

Met grote updates als Panda, Penguin en Hummingbird zal Google in de toekomst content van hoge kwaliteit belonen. Dit zal betekenen dat de gebruikelijke content zal moeten worden uitgebreid. Het gemiddelde aantal tekens zal hierdoor opschuiven van 300 – 500 naar 1000 – 1500 woorden. Daarnaast zal de content niet alleen bestaan uit teksten en plaatjes. Steeds vaker wordt er gebruikt gemaakt van grote artikelen, hoge kwaliteit video’s en infographics. Dit zal ervoor zorgen dat je ook gevonden gaat worden in bijvoorbeeld zoekopdrachten voor afbeeldingen en video’s.

Google zal ook makkelijker de context uit een tekst kunnen halen. Zo is het niet meer de bedoeling keywords zo vaak mogelijk terug laten komen in een tekst, maar juist een goede samenhang van verschillende woorden te gebruiken waardoor het onderwerp van de pagina duidelijk naar voren komt. Dit komt ten goede van de kwaliteit van de content op websites en zal worden beloond door Google.

Kortom, voldoende mogelijkheden om je positie in Google in 2014 te verstevigen of juist de aanval in te zetten om de topposities. Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan gerust contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie