Geschreven door sjoerd op

Voor de online marketeer zijn er tegenwoordig talloze tools beschikbaar, zowel betaald als gratis. Gelukkig is er ook software beschikbaar die al onze wensen in één tool combineert. Eén van die handige programma’s is de Screaming Frog SEO Spider, waarmee we verschillende essentiële zoekmachine optimalisatie onderdelen in kaart kunnen brengen. Onderstaand zal ik een aantal van deze factoren laten zien zodat je zelf een SEO-check kunt uitvoeren voor jouw website.

Waar vind je Screaming Frog? De software is hier gratis te downloaden.

Screaming Frog SEO Spider gebruiken

Na de installatie kunnen we aan de slag. Voordat je in de witte zoekbalk de URL van jouw website invoert en op Start drukt, raad ik aan om het programma te configureren. Hiermee kun je jouw resultaten op voorhand filteren en voorkom je dat de tool lange tijd bezig is en onnodig de server van je eigen website belast.

Klik in het hoofdmenu op Configuration en vervolgens op Spider.

Op het tabblad Basic staan meerdere opties geselecteerd, maar ik raad aan deze uit te vinken tenzij je specifiek naar die informatie op zoek bent. De opties op het tabblad Advanced hoeven niet te worden gewijzigd maar vink hier de optie ‘Always follow redirects’ aan.

screaming frog seo spider configuration

Nu de instellingen zijn geconfigureerd, kun je in de zoekbalk het adres van jouw website opgeven en op start drukken. Het programma zal alle URLs in kaart brengen die het tegenkomt bij het doorzoeken van de website. Rechts onderin is de voortgang bij te houden en wanneer deze op 100% staat kunnen we aan de slag met onze SEO-check!

SEO-Check met Screaming Frog

Alle controles worden gedaan vanaf het tabblad Internal waar een volledig overzicht van de pagina’s van de website beschikbaar is.

1. Status Codes controleren

De eerste data die ik altijd bekijk, zijn te vinden in de kolom ‘Status Code’. Bij een perfecte website heeft elke pagina de waarde 200 als Status Code, wat betekent dat de pagina goed geladen wordt.

Er is echter een goede kans dat je andere status codes aantreft, zoals de gevreesde 404. Dit betekent dat er op jouw website gelinkt wordt naar een pagina die niet kan worden gevonden. Dit is natuurlijk zowel voor bezoekers als voor zoekmachines niet gewenst.

Een andere veel voorkomende Status Code is 301, welke aangeeft dat men bij het opvragen van een pagina automatisch naar een andere pagina wordt doorgestuurd. Dit is niet per se negatief, maar het zou optimaal zijn om direct naar de correcte pagina te linken.

Klik in Screaming Frog op een pagina met een 301 of 404 status en selecteer links onderin het tabblad ‘In Links’. Hier zie je welke pagina’s naar deze inactieve pagina linken. Je kunt in de kolom ‘Anchor Text’ zelfs zien welke linktekst is gebruikt. Zo kun je actief aan de slag om de niet goed functionerende links aan te passen en te voorkomen dat men voortaan nog niet werkende pagina’s tegenkomt.

2. Redirect Chains

Wanneer je bij de vorige stap veel 301 Status Codes bent tegengekomen, dan is het mogelijk dat men bij het opvragen van een pagina meerdere keren wordt doorgestuurd. Dit noemen we ook wel een Redirect Chain.

Deze maand is een nieuwe versie van de Screaming Frog SEO Spider gelanceerd, welke de mogelijkheid biedt om deze Redirect Chains eenvoudig in kaart te brengen. Klik in het hoofdmenu op Reports en selecteer de optie Redirect Chains. Er wordt nu een overzicht opgemaakt van alle URLs die meerdere doorverwijzingen bevatten. Ook hier is het gewenst om vanaf de oorspronkelijke pagina direct de correcte link te gebruiken en zo deze 301 om te zetten in een 200 Status Code.

3. Title en Meta Description

Als je bezig bent geweest met het invullen van een Title en Meta Description op elke pagina, dan zul je weten dat je ongeveer tussen de 65 en 70 leestekens kwijt kunt in de Title voordat deze door Google als te lang wordt gekenmerkt. Voor de Meta Description ligt deze limiet op de 156 leestekens.

In de Screaming Frog wordt niet alleen per pagina de Title en Meta Description in kaart gebracht, bovendien wordt automatisch geteld hoeveel leestekens deze bevatten. Zo zie je direct of je te veel, of te weinig, leestekens hebt gebruikt.

screaming frog seo spider

In bovenstaand voorbeeld is te zien dat de Title en Meta Description bij twee pagina’s zelfs geheel ontbreken.

 4. Headers

Op elke pagina is het gewenst om één H1 Header (de Kop) en enkele H2 Headers (tussenkoppen) op te nemen.

In Screaming Frog vind je de kolommen H1-1 en H1-2 terug. Als het goed is heeft elke pagina wel een opgave in de kolom H1-1, maar is er geen header aanwezig in de kolom H1-2.

Je kunt verder de kolommen H2-1 en H2-2 raadplegen om te zien of er sprake is van H2 Headers.

5. Canonicals

Wanneer op Pagina A een canonical verwijst naar Pagina B, dan wordt alle waarde van Pagina A aan Pagina B toegedicht. Dit betekent ook dat Pagina A niet zal worden geïndexeerd in zoekmachines.

In Screaming Frog kun je in de kolom Canonical Link Element zien of er een canonical verwijzing naar een andere pagina aanwezig is. Zo kun je snel controleren of jouw pagina überhaupt wel kan worden vertoond in Google.

6. Inkomende links

In de kolom Inlinks is te zien hoeveel andere pagina’s binnen jouw website naar deze pagina linken. (Wil je weten wélke pagina’s linken, klik dan links onderin op het tabblad In Links).

Als je een pagina goed gevonden wilt laten worden in zoekmachines, is het belangrijk dat er binnen jouw eigen website vaak naar deze pagina wordt gelinkt. Controleer dus goed of deze pagina’s genoeg inkomende links ontvangt.

SEO-checks met Screaming Frog

Ik adviseer regelmatig deze controles uit te voeren met de Screaming Frog tool:

  • Staan er incorrecte links op mijn website? (Status Code, Redirect Chains)
  • Zijn mijn Titles en Meta Descriptions ingevuld? (Title en Meta Description)
  • Hoeveel Headers worden er gebruikt? (Headers)
  • Zijn mijn pagina’s indexeerbaar? (Canonicals)
  • Krijgt mijn pagina voldoende inkomende links? (Inkomende links)

Met de gratis versie van Screaming Frog SEO Spider worden 500 pagina’s bezocht en in kaart gebracht. Wil je jouw volledige website in kaart brengen? Neem dan contact op met Zeo voor een SEO-check van je website!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie