Geschreven door mariska op

Je hebt een webwinkel en je bent klaar om klanten te ontvangen. Om die potentiële klanten te laten weten dat ze bij jou moeten zijn, ga je aan de slag met online marketing. In deze blog leg ik je uit hoe je deze online marketing door middel van een AdWords-campagne moet opzetten. Er zijn namelijk een aantal stappen die je moet ondernemen om een succesvolle campagne op te zetten. Deze stappen zal ik nu aan je uitleggen.

Formuleer je doelen

Bepaal eerst wat je doelstellingen zijn die je met een AdWords-campagne wilt bereiken. Je kunt hierbij denken aan doelen zoals:

  • Nieuwe klanten aantrekken;
  • Meer omzet behalen;
  • Meer leads, inschrijvingen of aanmeldingen realiseren;
  • Hogere naamsbekendheid bij een bepaalde doelgroep krijgen.

TIP: Heb je meerdere doelen? Maak dan meerdere campagnes aan. Maak een ‘branding’ campagne voor zoveel mogelijk bezoekers en een ‘ROI’ campagne voor zoveel mogelijk omzet uit je kosten.

Bepaal je budget

Op het internet gevonden worden is heel belangrijk, maar dat is niet je uiteindelijke doel. Je wil geld verdienen door producten of diensten te verkopen. Stel jezelf de volgende vragen voordat je begint aan de campagne:

  • Hoeveel betaal ik gemiddeld per klik? Hiervoor kun je het Hulpprogramma voor Zoekwoorden en de Google Verkeerschatter gebruiken, die via de zoekmachine te vinden zijn;
  • Per hoeveel kliks moet ik een conversie halen om binnen mijn marge te blijven? Een conversiepercentage reken je uit door de volgende formule: (aantal conversies / aantal kliks) *100;
  • Wat moet mijn conversiepercentage zijn om de investeringen terug te verdienen?

TIP:  Koppel de antwoorden op deze vragen aan het budget dat je vrijmaakt voor marketing. Wanneer je dat budget per product kunt berekenen heb je meteen een inzicht in wat je per klik kunt betalen.

Stel de meetbaarheid in

Tijdens de online campagne wil je constant kunnen zien wat de resultaten zijn van de campagne. Zorg daarom dat je meetbaarheid in orde is voordat je aan de slag gaat met AdWords. Google Analytics is daarvoor het beste programma, omdat het goed aansluit op AdWords. Je kunt het volgende doen om te meten wat de invloed van je campagne is:

  • Maak via www.google.nl/analytics een gratis account aan. Je dient een code te plaatsen op alle pagina’s van je webwinkel. Om omzet te meten heb je ook de e-commercemodule van Google Analytics nodig;
  • Genereer via adwords.google.nl een conversiecode. Dat kan bij ‘Tools and Analysis’. Deze code plaats je in de bron van de bedankpagina van je doel.

TIP: Op de hulppagina’s van Google wordt stap voor stap uitgelegd hoe je de codes aan je webwinkel kunt koppelen. Mocht je er toch niet uit komen, dan kun je altijd contact met ons opnemen.

Bepaal je zoekwoorden

Tot nu toe hebben we alleen voorbereidingen getroffen voor het maken van een campagne. Nu gaan we aan de slag met de opbouw van de AdWords-campagne. Dat pak je op de volgende manier aan:

  • Begin met brainstormen en schrijf alles op wat in je op komt;
  • Maak vervolgens combinaties van de woorden;
  • Maak specifieke, themagroepen van de gecreëerde woorden;
  • Voeg extra varianten toe aan die groepen. Zo kun je je bestaande woorden toevoegen in combinatie met woorden zoals ‘kopen’, ‘bestellen’ en ‘online’. Heb je bijvoorbeeld een online fietsenwinkel dan is de combinatie ‘online fiets kopen’ logisch;
  • Voeg de types zoekwoorden toe; ‘zinsdeel’ (“tussen (haakjes) in Google“), ‘breed’ (zonder haakjes in Google) en ‘exact’ (tussen [brackets]  in Google). Bedenk daarbij goed op welke termen je gevonden wil worden;
  • Voeg een kolom met uitsluitingswoorden toe. Gebruik ook hier weer de zoektypen ‘zinsdeel’, ‘breed’ en ‘exact’ bij. Als je damesschoenen verkoopt wil je het woord schoenen niet breed of zinsdeel uitsluiten, want dan wordt je ook niet meer vertoont op dames schoenen. Dat woord dien je dan exact uit te sluiten.

TIP: Hoe specifieker je advertentiegroepen, hoe hoger de doorklikratio’s en kwaliteitsscores zullen zijn. Bepaal op advertentiegroepniveau wat een bestelling mag kosten, dat maakt het beheer makkelijker.

Schrijf de advertentieteksten

Voor het schrijven van teksten moet je geconcentreerd te werk gaan. Hou rekening met het volgende:

  • Trek de aandacht;
  • Verwerk je Unique-Selling-Points (USP’s);
  • Geef korte, relevante informatie;
  • Gebruik een Call-to-Action, een term die aanspoort om bijvoorbeeld tot een bestelling over te gaan;
  • Zorg dat je bestemmingspagina aansluit bij de tekst en de zoekopdracht;

TIP: Schrijf altijd twee varianten per groep om te testen welke beter werkt. Test de verschillende teksten in dezelfde periode. Dit kun je doen door de advertentieroulatie op ‘roteren’ te zetten. Let op: de rotatie blijft maar 30 dagen gaan, dus je zal binnen 30 dagen moeten analyseren welke tekst beter werkt.

Verbeter je campagne

Het komt bijna niet voor dat een AdWords-campagne bij lancering meteen fantastisch rendeert. Daarom geef ik je een paar tips die je kunnen helpen sneller resultaat te krijgen:

  • Voeg relevante zoekwoorden toe in de juiste groep;
  • Zoek in de ‘echte zoekopdrachten’ naar irrelevante woorden en sluit deze uit. Relevante woorden kun je nog extra toevoegen in de juiste groep. Gebruik hier ook weer de types ‘zinsdeel’, ‘breed’ en ‘exact’;
  • Blijf testen met je advertentieteksten. Soms kan ‘Bestel nu’ beter werken dan ‘Koop nu’. Door te blijven testen kun je steeds betere advertenties plaatsen.

TIP: Blijf ook je webwinkel analyseren. Werkt het bestelproces wel optimaal? Is je menustructuur wel goed? Want denk eraan: zonder goede webwinkel werkt de campagne niet!

In deze blogpost heb ik je een aantal stappen gegeven om de AdWords-campagne van je webwinkel zo succesvol mogelijk aan te pakken. Bovenstaande stappen helpen je op weg wanneer je wilt starten met een AdWords-campagne. Heb je vragen over bovenstaand artikel of wil je meer informatie over Adwords uitbesteden? Neem dan contact met ons op voor een gratis adviesgesprek.

 

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie