Geschreven door jeffrey op

Bijna dagelijks bespreek ik samen met onze klanten de Google Analytics data van hun webshop. Bij het analyseren van doeltrechters in het bestelproces zien we helaas nog té vaak een hoog uitstappercentage. Als webwinkelier heb je altijd te maken met bezoekers die tijdens het bestelproces uitvallen, maar wat kun je er aan doen om dit percentage uitvallers te verlagen? In het kader van conversie optimalisatie heeft mijn collega Sjoerd eerder al enkele tips gedeeld. In deze blogpost vind je nóg meer tips en inspiratie voor een beter bestelproces!

Tip 1: Blijf de Unique Selling Points benoemen

Benoem Unique Selling points Geef de bezoeker altijd het gevoel dat hij de juiste keuze aan het maken is. Hierbij is het van essentieel belang dat je goed nadenkt over de USP’s van jouw webwinkel en deze USP’s toont tijdens het bestelproces. Zorg ervoor dat de klant nergens meer aan hoeft te twijfelen. Een leuk voorbeeld vind ik het bestelproces van Albert Heijn:

Voor de bestellers die misschien nog denken dat  ze hun boodschappen alsnog moeten sjouwen naar de 1e etage geeft Albert Heijn tijdens het bestelproces duidelijk aan dat boodschappen écht tot in de keuken worden bezorgd!

Tip 2: Installeer de One-Step-Checkout module

Heb je een Magento webshop? Installeer de One-Step-Checkout module en ga voor een hogere conversie. Deze module maakt het mogelijk om het bestelproces aanzienlijk te vereenvoudigen en in te korten. Het betaalgedeelte wordt namelijk teruggebracht naar 3 stappen die in 1 overzicht volledig zichtbaar zijn. Bij iedere stap in het bestelproces is er kans op uitval. Met deze checkout beperk je het aantal stappen en daarmee dus ook de kans op uitval. Een voorbeeld:

Voorbeeld van een one-step-checkout module

Eneco gebruikt descriptieve normen

Tip 3:  Maak gebruik van descriptieve normen in je bestelproces

In de psychologie spreken psychologen van ‘descriptieve normen’. Dit zijn de normen die mensen onbewust en automatisch afleiden uit de observatie van andermans gedrag. Deze normen geven aan wat ‘normaal’ of ‘passend’ is in specifieke situaties. Hier kun je handig gebruik van maken door te benoemen dat een bepaalde keuze ook door anderen is gemaakt. In onderstaande voorbeelden geeft Eneco aan dat 12840 klanten al voor gingen en Ziggo geeft aan dat het Alles-in-1 Plus pakket het meest gekozen wordt:

Ziggo gebruikt descriptieve normen

Tip 4: Zorg voor de juiste invulvelden

Klanten bestellen online omdat dit vaak praktischer of gemakkelijker is. Houd daarom altijd rekening met de bezorgmogelijkheden. Het komt steeds vaker voor dat consumenten het pakketje laten bezorgen op het werk. Maak daar gebruik van en hou er rekening mee dat ze bij het bezorgadres een bedrijfsnaam kunnen invullen. Voor bestellers die in een bedrijfspand zitten met meerdere bedrijven op verschillende etages op één adres kan dat erg handig zijn!

Juiste invoervelden

Bied hulp aan bezoekers die nog niet hebben besteld

Tip 5: Bied hulp aan de bezoekers die nog niet hebben besteld

Veel bezoekers ronden een bestelling niet af omdat ze twijfels hebben over het doen van de aankoop. Wellicht is het noodzakelijk om ‘thuis’ nog even te bespreken óf vraagt men zich af of de gekozen afmeting of kleur wel ‘past’. Uiteraard kan het ook zijn dat de gebruiker de bestelling wil doen op een ander tijdstip omdat ze eerst de gekozen maat thuis nog willen checken. Voor deze gebruikers is het handig om de producten in het winkelmandje automatisch te bewaren. HM geeft dit duidelijk aan in haar bestelproces.

Geef aan wat er mis gaat

Tip 6: Geef duidelijk aan wat er mis gaat bij formuliervelden

Zorg ervoor dat je het aantal formuliervelden zo beperkt mogelijk houdt. Vraag alleen de informatie die nodig is om de bestelling te kunnen voltooien. Maken gebruikers fouten in het invulveld? Zorg er voor dat alle correct ingevulde velden onthouden worden en alléén de onjuiste velden worden voorzien van duidelijke feedback! Meerdere keren achter elkaar een formulier moeten vullen is echt een ‘conversiekiller’! Footlocker geeft wel aan dat bepaalde velden niet correct ingevuld zijn. Persoonlijk vind ik het alleen jammer dat we in de Nederlandse shop zitten en we als bezoeker de feedback in het Engels te zien krijgen. Uiteraard zijn er nog tal van mogelijkheden om het bestelproces te verbeteren. Het belangrijkste hierbij is dat je test wat voor jouw webshop het beste werkt! Er zijn verschillende tools waar je het gedrag mee kunt meten. Maak gebruik van Google Analytics of de Google Website Optimizer. Door een A/B test kun je testen of de bovenstaande tips voor een hogere conversie zorgen. Onthoud wel: dit is een continu proces!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

2 reacties op “6 tips om het bestelproces van je webshop te verbeteren

  1. Frank Ligthart schreef:

    Tip 2 behoeft wat nuance denk ik. Naarmate de ‘impulsive buying’ factor van een product toeneemt zal dit sterker gelden.
    Langer betalingstraject voor duurdere goederen maakt niet zoveel uit… (niet getoetste veronderstelling)

    1. Jeffrey schreef:

      Beste Frank,

      Je hebt een goed punt! Of je kiest voor een one step checkout is van verschillende factoren afhankelijk. Het type product speelt daarbij uiteraard een rol. Indien je relatief gezien goedkope producten verkoopt zal de ‘betrokkenheid’ van de bezoeker meestal lager zijn dan bij de grote en duurdere aankopen. Daarnaast zou je de keuze voor een one step checkout ook kunnen maken op basis van wél of géén terugkerende bezoekers. Terugkerende bezoekers zijn al vertrouwd met de online shop en hechten meer waarde aan snelheid in het bestelproces. Als laatste bepaalt de ondernemer uiteraard welke velden noodzakelijk zijn voor het plaatsen van de bestelling. Indien je meer informatie dan gebruikelijk nodig hebt zul je wellicht moeten afstappen van de one step checkout.

Geef een reactie