Geschreven door jarno op

Adwords logoBij het opzetten van een nieuwe AdWords campagne zijn er een aantal zaken die standaard worden ingesteld voor nieuwe campagnes en die je over het hoofd kan zien. Daarom is het belangrijk om, voordat je live gaat met een AdWords campagne, een aantal punten te controleren. Houd in elk geval rekening met de onderstaande zeven punten voordat je AdWords campagne live gaat.

1. Koppeling AdWords en Analytics

In AdWords kan je de klikken, vertoningen, CPC’s en meer inzien, maar je kan niet zien wat de kwaliteit is van de campagne. Je ziet dus niet hoeveel pagina’s er bekeken worden en hoe lang de bezoekers op de website blijven. Voor webshops is het bovendien belangrijk om te zien hoeveel een campagne opbrengt. Koppel daarom Google Analytics als volgt. Je gaat naar beheerder in Google Analytics en vervolgens naar AdWords-links. Als je daarop klikt dan kan je het AdWords-account koppelen. Als je meerdere weergaven in het account hebt, zorg dan dat die weergaven ook gekoppeld zijn.

AdWords-link

 

 

 

 

 2. Autocodering aan

Voorheen was het zo dat autocodering in Google AdWords aan stond. Met autocodering worden er automatisch aangepaste URL’s gemaakt waardoor je de prestaties in Google Analytics kunt zien. De autocodering kan je als volgt aanpassen. Ga in AdWords naar accountinstellingen en vervolgens zie je het onderstaande scherm:

Autocodering

 

 

 

 

 

Hier kan je de autocodering aanpassen. In het bovenstaande voorbeeld staat het dus goed.

3. Targeting

Wanneer je vanuit de Google AdWords Editor een campagne opzet dan wordt deze automatisch op heel Nederland getarget. Stel dat je een winkel hebt en het doel is dat mensen in de omgeving naar de winkel komen dan is het niet handig om de targeting op Nederland te zetten. De targeting kan je dan beter omzetten met een straal rondom de winkel, zodat je ook de juiste doelgroep aantrekt.

4. Netwerken controleren

Daarnaast is het ook belangrijk dat je de netwerken controleert. Wanneer je vanuit de Google AdWords Editor een campagne opzet dan wordt deze standaard op zoeknetwerk met display select gezet. Stel dat je alleen in het Google zoeknetwerk wilt adverteren dan is het niet handig om deze optie te selecteren. De campagne kan je dan veranderen naar het alleen adverteren in het Google zoeknetwerk. Mocht je in de toekomst toch op het Google display netwerk actief willen zijn dan is ons advies om daar een nieuwe campagne voor op te zetten.

Campagnetype

5. Advertentieteksten op rouleren zetten

De campagne wordt ook standaard gezet op ‘optimaliseren voor meer klikken’. Als je live bent met de campagne dan wil je natuurlijk zien welke teksten het beste presteren. De advertentieroulatie zet je daarom op ‘rouleren’ zodat je over een langere periode kan zien welke advertentietekst het beste werkt.

6. Max. CPC controleren

Op advertentiegroepniveau kan je de max. CPC aangeven. Deze max. CPC wordt standaard op € 0,01 gezet, maar dat is te weinig. In de zoekwoordplanner wordt er al een schatting gemaakt wat je per klik gaat betalen voor een bepaald zoekwoord. De zoekwoordplanner kan je dus als hulpsteun gebruiken bij het bepalen van je max. CPC’s.

7. Conversies controleren

Tot slot is het belangrijk dat je de conversies controleert in Google AdWords. Dit kan je op twee manieren doen. Je kunt wachten tot dat er een conversie is geweest in AdWords, maar je kan zelf ook een testconversie doen. Als je zelf een testconversie doet dan weet je zeker of het goed doorkomt.

Het is dus belangrijk dat je de bovenstaande punten hebt gecontroleerd als je net live bent gegaan met een AdWords campagne. Het is natuurlijk zonde als je na lange tijd ziet dat bijvoorbeeld de metingen niet kloppen. Zorg er dus voor dat je een goede controle doet in het AdWords account. Ben je net live gegaan met je AdWords campagne en twijfel je of alles goed staat? Neem gerust contact met ons op, dan kijken wij er vrijblijvend naar!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie