Geschreven door janwillem op

Een AdWords campagne is vrijwel altijd gericht op het bereiken van conversies. De ene campagne stuurt aan op een aankoop, de andere juist op het aanvragen van een brochure. Maar het kan lastig zijn om de gewenste conversie te bereiken. Hoe stuur ik mijn AdWords-bezoeker daadwerkelijk naar een conversie?

Bij veel AdWords campagnes wordt er zorgvuldig aandacht besteed aan het optimaliseren van de campagne. Betere advertentieteksten schrijven, het juiste dagbudget bepalen en actief irrelevante zoekwoorden uitsluiten. Terecht dat hier veel aandacht aan wordt besteed, maar minstens zo belangrijk is het proces in de webshop zelf. In dit artikel helpen wij je op weg met een aantal praktische tips.

1. Creëer een relevante landingspagina

Het lijkt voor de hand te liggen, maar het komt nog vaak genoeg voor dat bezoekers niet op een relevante bestemmingspagina landen. Bezoekers komen via AdWords binnen in de webshop via een bepaalde zoekopdracht. Ze verwachten dus een antwoord op jepagina te vinden voor een specifieke zoekopdracht.

Heb je een webshop met tuinartikelen? Bouw je AdWords-campagne zo specifiek mogelijk op en laat mensen die zoeken op een grasmaaier, ook daadwerkelijk op die pagina landen. Dit is niet alleen goed voor uw AdWords campagne (een betere relevantie zorgt voor een hogere kwaliteitsscore, en dus een lagere CPC), maar ook voor het proces in de webshop zelf.

2. Optimaliseer je landingspagina

Bouw een landingspagina altijd met een concreet doel. Een homepage kan verschillende doelen hebben: doorklikken naar een andere pagina, telefonisch contact opnemen, de Facebookpagina liken etc. Een landingspagina moet echter gericht zijn op één doel. Hoe concreter, hoe beter.

Is het doel van de landingspagina een aankoop? Maak de bestel button duidelijk zichtbaar, vermeld in een vroeg stadium de verzendkosten en maak het koopproces zo simpel mogelijk voor de consument.

Bekijk je landingspagina eens goed op zaken die wellicht kunnen afleiden. Wil je echt die interne link in je tekst opnemen? Of vormt dat juist een reden voor bezoekers om je landingspagina te verlaten? Draagt die extra afbeelding echt bij aan een hogere conversie? Kijk dus kritisch naar ieder element op de landingspagina en bepaal of dit bijdraagt aan extra conversies genereren.

3. Gebruik de juiste call to action

Wanneer een bezoeker vanuit AdWords op een landingspagina terecht komt, moet direct duidelijk zijn welke actie hij kan uitvoeren. Is het doel van de campagne het doen van een aankoop? Test de beste call to action. Welke call to action zou beter werken?

  • Koop nu!
  • Plaats dit product in mijn winkelwagen
  • Bestel direct!

Laat de call to action opvallen op de pagina en test met de juiste plek en grootte. Ook de kleur kan van invloed zijn op het verhogen van de conversieratio. Probeer kleuren die er direct uitspringen en test daarin met verschillende varianten.

4. Creëer vertrouwen bij de klant

Zeker voor webshops is het van belang om betrouwbaar over te komen. Vertrouwt de bezoeker het om een aankoop in je webshop te doen? Maak zichtbaar welke betalingsmethoden er zijn, hoe je omgaat met de privacy van de klant en wat de leveringsvoorwaarden zijn. Plaats deze gegevens op een zichtbare plek, op het moment dat de bezoeker daadwerkelijk tot een aankoop of andere actie over moet gaan. Door op het juiste moment met de juiste trust indicators te komen wordt de conversieratio verhoogd.

Econsultancy/Toluna heeft onderzoek gedaan naar de factoren die voor gebruikers van belang zijn om een webshop te vertrouwen:

  • Keurmerken: laat mijn webshop keurmerken zien die ik heb gekregen?
  • Contactgegevens: Staan mijn contact- en adresgegevens volledig op de webshop?
  • Vrienden/familie hebben ook in deze webshop gekocht: bied ik de mogelijkheid in mijn webshop om een aankoop te delen op social media?
  • Bekende merken: Bied ik bekende merken/producten aan in mijn webshop?
  • Gebruiksvriendelijkheid: Ziet mijn webshop er professioneel uit? Werkt de webshop goed?

Check je webshop kritisch op bovenstaande punten? Op welk punt valt nog veel winst te behalen?

5. Vergelijk met concurrenten

De AdWords-campagne kan nog zo goed geoptimaliseerd zijn, uiteindelijk speelt ook de concurrentie een rol in het conversie optimalisatieproces. Wanneer je veel duurder bent dan de concurrent, is de kans groot dat iemand toch bij de concurrent het product koopt.

Maar ook het verschil in verzendkosten kan een drempel vormen voor de consument. Biedt de concurrent gratis verzending, terwijl jij € 5 verzendkosten rekent? Dan kan dat zomaar een reden vormen voor de consument om bij de concurrent te kopen. Breng je concurrenten dus altijd in kaart en probeer hierop in te spelen. Hoe meer drempels je van te voren wegneemt, hoe groter de kans op een conversie.

Kijk daarnaast in AdWords om de zoekwoorden te vergelijken met concurrenten. Op welk zoekwoord biedt de concurrent en welke positie neemt hij in?

Voorbeeld: Je adverteert op het zoekwoord “heren werkschoenen”. Zoek in AdWords het zoekwoord op en klik op Veilinggegevens > Geselecteerd. Vergelijk de belangrijkste concurrenten op de gemiddelde positie en onderzoek op welke landingspagina zij terecht komen. Wat doet de concurrent op deze pagina beter/anders dan jij doet? Doe hiermee waardevolle inzichten op en pas ze toe op je webshop!

6. Optimaliseer de laadtijd van je webshop

Gebruikers hechten steeds meer waarde aan een gebruiksvriendelijke webshop. Dat houdt onder andere in dat de webshop snel moet zijn. Uit onderzoek blijkt dat de helft van de internetgebruikers een laadtijd van minder dan 2 seconden verwachten voor een webshop. Wanneer het boven de 3 seconden komt, hebben internetgebruikers de neiging om de webshop weg te klikken. Test je webshop dus regelmatig op de snelheid en probeer dit onder de 2 seconden te houden. Een snellere webshop zorgt voor een hoger conversieratio.

7. Zet Google Analytics in om aan te sturen op conversie optimalisatie

Google Analytics is een fantastische bron om informatie uit te halen over je conversies. Analyseer conversies vanuit Analytics voor:

  • Leeftijd; heeft de leeftijdscategorie 35-44 een hoger conversieratio dan de leeftijdscategorie 65+?
  • Terugkerende bezoekers; kopen mensen die voor het eerst in de webshop komen sneller een product dan terugkerende bezoekers?
  • Mobiel vs. desktop; welk apparaat levert het hoogste conversiepercentage op?
  • Tijd tot aankoop; hoelang doet een consument gemiddeld over de aankoop? Op basis van deze gegevens kun je ook veel gerichter gebruik maken van retargeting.
  • Beste conversiepad; Kopen mensen direct van de AdWords campagne een product? Of komen zij eerst via AdWords binnen en doen zij de aankoop als zij direct naar je webshop gaan?

Zonder relevante statistieken heeft het weinig zin om je bezig te houden met conversie optimalisatie. Stel daarom op de juiste manier de doelen in, hou conversies bij in je webshop en analyseer regelmatig de gegevens. Ook kun je vanuit Analytics handige rapporten genereren. Op basis daarvan doe je weer waardevolle inzichten op die je direct kan toepassen!

Hoger rendement in de webshop

Voor een succesvolle AdWords-campagne is de juiste structuur van de campagnes essentieel om optimaal resultaat te halen. Een goede indeling, relevante advertenties en zoekwoorden zorgen voor een hogere kwaliteitsscore en lagere kosten per klik. Met het optimaliseren van de landingspagina heb je nog meer invloed op het conversiepercentage. En hoe hoger het conversiepercentage van je webshop, hoe hoger het rendement op uw bezoekers. Bovenstaande tips geven je de juiste handvaten om gericht aan de slag te gaan met conversie optimalisatie.

Wil je een op maat gemaakte conversieoptimalisatie scan voor je webshop? Of heb je andere uitdagingen waarbij je de hulp van specialisten kan gebruiken? Neem dan eens contact met ons op via info@zeo.nl of 030 711 5555.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie