Geschreven door Timo Fleer op

Google AdWords stappenplan bij nieuwe website Bij het overschakelen naar een nieuwe website zijn er heel veel punten waar je rekening mee moet houden. Als website eigenaar ben je al erg druk met bijvoorbeeld het schrijven van de content voor de website. Het komt vaak voor dat de AdWords campagne hierdoor vergeten wordt. Om je een handje te helpen, vind je hier een stappenplan voor Google AdWords bij het verhuizen naar een nieuwe website.

Aanpassingen AdWords campagne

1. Campagne onderbreken

Een eerste stap die je moet nemen is het onderbreken van de AdWords campagne. Je wilt natuurlijk niet dat er onnodige kosten worden gemaakt bij het verhuizen naar een nieuwe website. Als je weet dat de nieuwe website over een paar uur live gaat dan is het verstandig om de AdWords campagne tijdelijk te onderbreken.

2. URL’s wijzigen

Na het onderbreken van de AdWords campagne is het zaak om te controleren of de URL’s nog kloppen. Je wilt natuurlijk niet dat je bezoekers vanuit AdWords op een onjuiste landingspagina terecht komen. Per advertentiegroep controleer je dus of de bestemmingsURL’s nog kloppen. Als er veel gewijzigd moeten worden dan kan je het beste gebruikmaken van de AdWords Editor. Je kunt daar in één keer met een paar klikken alle URL’s wijzigen. Voor meer informatie over de AdWords Editor verwijs ik je naar deze blogpost.

3. Zichtbare URL’s veranderen

Naast het wijzigen van de URL’s is het ook noodzakelijk om alle advertenties na te lopen op de zichtbare URL’s. De zichtbare URL in een Google AdWords advertentie is de URL die te zien is in Google waarbij de advertentie wordt vertoond. Deze moet hetzelfde domein tonen als de bestemmingsURL, anders worden de advertenties afgekeurd en dat wil je natuurlijk niet!

4. Sitelinks wijzigen

Een veelgemaakte fout is dat de sitelinks niet worden gewijzigd. Voor een uitleg over sitelinks verwijs ik je naar deze blogpost. In de sitelinks staan een aantal URL’s die naar de website verwijzen. Deze sitelinks moeten dus ook opnieuw nagelopen worden en waar nodig aangepast worden. Zorg er dus voor dat je dit niet over het hoofd ziet.

5. Eventueel advertenties verwijderen

Als de domeinnaam volledig veranderd is, dan is het van belang dat de oude advertenties verwijderd worden. Google keurt namelijk je advertenties af als je verschillende domeinnamen in één advertentiegroep gebruikt. Als de domeinnaam niet veranderd is dan kan je de oude advertenties onderbreken en nieuwe advertentieteksten gaan schrijven. Na het ondernemen van de bovenstaande stappen, dienen de onderstaande stappen genomen te worden voor de website.

Aanpassingen website

6. Google Analytics- en conversiecode plaatsen

Je nieuwe website is live en je bent natuurlijk reuze benieuwd wat de website doet. Om dit te analyseren, dient op de nieuwe website ook de Google Analytics code te staan die ervoor zorgt dat je de kwaliteit van de bezoekers kunt inzien. De Google Analytics code dient op elke pagina geplaatst te worden, inclusief de bedankpagina’s van bijvoorbeeld formulieren. Voor meer informatie over Google Analytics verwijs ik je naar deze blogpost. Als je een nieuwe Google Analytics account hebt opgezet, zorg er dan voor dat Google AdWords gekoppeld is aan deze account. Om in het AdWords account te zien op welke zoekwoorden er conversies worden behaald, is het van belang om op de bedankpagina een conversiecode te zetten. Stel dat bij het verhuizen naar een nieuwe website de bedankpagina gewijzigd is, dan is het ook belangrijk om op de juiste bedankpagina de conversiecode te zetten. Tevens dienen de doelen in Google Analytics gecontroleerd te worden: kloppen de bedankpagina’s nog?

7. Website testen

Wij adviseren altijd om de website 2 weken te laten draaien voordat je weer live gaat met de AdWords campagne. Er kunnen in het begin altijd fouten voorkomen op de nieuwe website, zoals bijvoorbeeld formulieren die niet goed gemeten worden, etc. Het is daarom belangrijk om testconversies op de website te doen. Deze testconversie kan je dan controleren in Google Analytics en kijken of de metingen goed doorkomen. Meten is weten!

8. 301-redirects

Tot slot is het van belang dat er 301-redirects worden ingezet. Dit betekent dat de oude URL’s worden verwezen naar de nieuwe URL’s. Dit zorgt er ook weer voor dat je SEO posities in Google behouden worden. In deze blogpost lees je er meer over. Kortom, zorg er voor dat je de bovenstaande stappen ondernomen hebt om te voorkomen dat er onnodige klikkosten worden gemaakt voor Google AdWords. Daarnaast wil je met een nieuwe website inzicht krijgen in de ontwikkelingen van de bezoekers op je website. Het is natuurlijk erg interessant om te zien wat de nieuwe website met bijvoorbeeld het conversiepercentage doet! Heb je nog vragen over deze blogpost, over Zoekmachine adverteren of wil je AdWords uitbesteden? Stel je vragen dan gerust en neem contact op met een AdWords specialist!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie