Geschreven door sjoerd op

Bij Zeo zijn wij dagelijks bezig met het beheren en optimaliseren van AdWords campagnes. Google AdWords biedt de mogelijkheid om voor je advertenties advertentieroulatie in te schakelen. Deze optie is belangrijk als je meerdere advertentieteksten hebt in een advertentiegroep. Er zijn verschillende mogelijkheden die elk eigen voordelen hebben voor je campagne:

Optimaliseren voor klikken

Deze optie is de standaard die ingesteld staat voor elke advertentiegroep. Dit houdt in dat bepaalde advertenties voorrang krijgen ten opzichte van andere advertenties. Dit gebeurt op basis van de klikfrequentie (CTR). De reden dat Google advertenties deze optie gebruikt is om meer klikken en vertoningen te genereren. Deze optie is vooral handig voor als je niet de tijd hebt om continue de campagne te beheren. Hierdoor kiest het AdWords systeem zelf voor de advertenties die de meeste klikken genereren.

Optimaliseren voor conversies

Deze optie lijkt op de bovenstaande optie, maar is het niet. Hierbij kiest het Google AdWords systeem voor de advertenties die veel conversies opleveren. Het kan zo zijn dat er advertenties vaker worden vertoond die minder klikken / een lagere CTR opleveren, maar juist wel veel conversies. Dit is handig als je doelt op lage kosten en veel vertoningen. LET OP: mochten er te weinig conversiegegevens beschikbaar zijn dan kiest AdWords voor ‘Optimaliseren voor klikken’.

Rouleren

Rouleren is de laatste optie van de drie. Zoals de naam al aangeeft rouleert deze optie de verschillende advertentie binnen de advertentiegroep. Elke advertentievariant komt dan evenveel in aanmerking om vertoond te worden. Stel, je hebt 4 advertentieteksten binnen een advertentiegroep en er zijn 100 vertoningen geweest. Dan zouden je advertenties allemaal 25 keer vertoond moeten zijn. Het daadwerkelijke aantal vertoningen kan altijd iets afwijken.

Google heeft een wijziging aangekondigd voor de optie rouleren. Over enkele weken zal deze optie gewijzigd worden. Na de eerste 30 dagen van het aanzetten van je advertenties met deze optie, wordt deze omgezet in de optie ‘optimaliseren voor klikken’. Houd je advertenties dus goed in de gaten!

Mocht je nog meer vragen hebben over advertentieopties of algemene vragen over SEA? Wij helpen je graag! Door middel van een goede analyse door één van onze Internet Marketeers kun je al snel verbetering zien. Neem contact met ons op voor meer informatie!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie