Geschreven door Timo Fleer op

Het gebruik van mobiele apps blijft stijgen. In 2013 steeg het gebruik van applicaties op smartphones met 115 % ten opzichte van 2012, zo meldde The Next Web begin dit jaar. Voor de online marketing wereld brengt dit nieuwe mogelijkheden en voordelen met zich mee. Door te adverteren in apps kun je een groot publiek bereiken. Daarnaast biedt in-app adverteren extra voordelen boven het normale display adverteren op mobiele sites. Ten eerste omdat mobiele gebruikers veel meer tijd besteden in apps dan op mobiele websites (80 versus 20%!), zo blijkt uit onderzoek van Flurry. Ten tweede omdat gebruikers meer betrokken zijn bij wat ze doen. Ze hebben bewust gekozen voor de app. Ten derde worden in-app advertenties relatief beter onthouden. Dit is deels te verklaren door de relatief hoge betrokkenheid tijdens de interactie.

Hoe adverteer je in apps?

Wil je adverteren in mobiele apps? Dan zijn er diverse mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld een app ontwikkelen die een relevante gratis dienst biedt voor je product of merk. Ook kun je bijvoorbeeld een ‘amusement’ app ontwikkelen; een app die niet veel functionaliteit biedt maar vooral leuk is om te hebben. Beide opties zijn echter een kostbare aangelegenheid.

De relatief gezien minst kostbare manier van adverteren is door het plaatsen van banners / links in relevante apps. Dat kan heel eenvoudig door het creëren van een display network campagne binnen Adwords, of door te kiezen voor een search network campagne met display select. Je hoeft hiervoor geen speciale aanpassingen te doen in je campagne. Apps zijn namelijk gewoon onderdeel van het display network.

Opzet Nieuwe Display-campagne

 Bij het creëren van je campagne kies je voor de standaard optie “alle functies” of, als je enkel in mobiele apps wilt adverteren, voor “mobiele apps”:

Alle functies of mobiele apps

In welke apps adverteren?

Als je kiest voor een campagne met “alle functies” kan je advertentie in de mobiele apps worden vertoond, als de plaatsing matched met de targeting die je hebt ingesteld voor je campagne. Vervolgens kun je de prestaties van je advertenties bijhouden, en op basis daarvan optimaliseren.

Wil je adverteren op alle mogelijke apps (in de Apple App Store, de Windows Phone Store en binnen Google Play), selecteer dan ‘Alle beschikbare besturingssystemen” onder “Apparaten”. Je kunt ook specieke besturingssystemen, versies en apparaatmodellen zelf kiezen:

Kiezen besturingssystemen ea

 Als je al weet welke specifieke app-categorieën of specifieke apps je wilt bereiken, dan kun je een aparte “mobile apps” display campagne maken. Een mobile-only-campagne maken is ook een goed idee als je ziet dat je advertenties het goed doen binnen de apps.

Wil je specifieke apps of app-categorieën targeten, kies dan binnen het tabblad Display Netwerk voor “+ targeting” , “targeting toevoegen” en kies bij “plaatsingen” vervolgens de gewenste apps:

Targeting toevoegen

Targeting specifieke apps

 

Mobiele apps uitsluiten

Maar wat nou als je een display network campagne hebt, en je juist niet wilt dat je advertenties worden vertoond op mobiele apps? Dan kun je ze eenvoudig uitsluiten.

Je kunt binnen dezelfde tab “Display Netwerk” “campagne-uitsluitingen”  en “+ uitsluitingen” kiezen. Vervolgens kies je “opties voor sitecategorieën” en kun je “in-game” en “GMob-non-interstitial voor mobiele apps” uitzetten.

Campagne-uitsluitingen In-game ea

Toch kan het dan voorkomen dat je alsnog wordt vertoond in apps. Dan kun je bovendien op dezelfde plek onder ”plaatsingen” “all apps” selecteren:

All apps uitsluiten

 

En als je het dan helemaal zeker wilt weten: voeg dan de plaatsing “adsenseformobileapps.com” toe in de sectie “plaatsingen”:

Uitsluiten adsenseformobileapps com

 

Nu worden je advertenties niet meer vertoond binnen apps.

Wil je meer weten over adverteren in mobiele apps, of over het optimaliseren van adverteren binnen mobiele apps? Neem gerust contact op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie