Geschreven door mariska op

Twitter heeft lange tijd geweigerd een advertentiesysteem in te voeren, maar sinds enkele weken is de eerste stap dan toch gezet. Toen de algemene voorwaarden van de social media dienst werden aangepast in september was al duidelijk dat er spoedig veranderingen zouden komen. Met de introductie van Promoted Tweets biedt Twitter nu de mogelijkheid aan adverteerders om gevonden te worden op voor hen relevante zoekopdrachten. Het enige waarin deze tweets zich onderscheiden zijn de “Promoted by” labels, zoals hieronder.

Promoted Tweet

In eerste instantie worden de Promoted Tweets enkel vertoond in de zoekresultaten, maar Twitter zelf sluit niet uit dat dit in de toekomst anders zal zijn. Waarin Twitter zich onderscheidt, is het feit dat de Promoted Tweets worden weergegeven in de organische zoekresultaten van de site. Onlangs maakte medeoprichter Biz Stone bekend dat er dagelijks 600 miljoen zoekopdrachten worden uitgevoerd.

Door enkel in de zoekresultaten Promoted Tweets toe te staan hoopt Twitter de lay-out schoon te houden; er wordt momenteel maximaal een Promoted Tweet op een pagina vertoond. Toch blijft het voor veel Twitteraars een onwelkome verandering. De kracht van Twitter was juist dat de consumenten bepaalden wat ze willen zien, nu krijgen adverteerders de kans hun boodschap te pushen. Twitter probeert dit te counteren door een relevantie-model.

Alhoewel betaald wordt voor de Promoted Tweets, zullen deze enkel worden gegeven als ze relevant genoeg blijken. Wanneer een Promoted Tweet niet wordt ge-retweet, ge-favored, ge-replied, of doorgeklikt, zal deze niet meer worden vertoond. Het doet een beetje denken aan de Quality Score van Google AdWords. Net als dit grote advertentienetwerk, maakt Twitter gebruik van een CPM-prijsmodel. Echter is dit bij Twitter het enige beschikbare betaalmodel. Hierdoor is dit advertentieplatform wellicht alleen interessant voor adverteerders die op zoek zijn naar naamsbekendheid en branding.

Met Google adverteren op Twitter

Er zijn dus nog niet veel mogelijkheden om te adverteren op Twitter, maar wel met Twitter! Google AdWords biedt nu de mogelijkheid om te adverteren met een Twitter-banner campagne.

Twitter banner in AdWords

Er wordt niet geadverteerd op Twitter zelf, maar in het inhoudsnetwerk van Google. In de banner kan gelinkt worden naar de Twitter-account van de adverteerder, waar vanuit vervolgens een bezoeker snel naar de eigen website kan worden geleid.

In AdWords kan de banner gemakkelijk worden ontworpen. Kies een logo, lettertype en de gewenste afbeeldingsformaten en de banner is af. De teksten worden automatisch van de Twitter-account geplukt, dus de advertenties hoeven niet continu te worden bijgewerkt. Een tweet en de nieuwste aanbiedingen worden vertoond.

Het werd hoog tijd dat er geadverteerd kan gaan worden op Twitter. Sinds de oprichting van het microblog in 2006 had de website geen inkomstenbron. Nu worden adverteerders dus eindelijk meer advertentiemogelijkheden geboden te adverteren op een website met 180 miljoen unieke bezoekers per maand.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie