Geschreven door Barend Goes op

De kans is groot dat je dit al eens gehoord hebt, maar wij kunnen het niet vaak genoeg zeggen: YouTube is de op één na grootste zoekmachine ter wereld. Al in 2015 was 75% van de online content in de vorm van een video. Dat percentage ligt nu uiteraard hoger en zal alleen maar blijven toenemen. Marketingfacts schrijft dat Nederlanders gemiddeld 40 minuten per dag naar YouTube kijken. Drie sterke argumenten waarom je eigenlijk nú moet starten met adverteren op YouTube. Misschien heb je nog een argument nodig. Een veel gemaakte misvatting is dat adverteren in YouTube alleen voor de grote mediabudgetten is weggelegd. Zeker ook voor een kleiner budget is juist YouTube interessant. Bovendien is het laten produceren van video content allang niet meer zo duur als het ooit was.

 

Bereik wie je wil bereiken

Voor grote maar ook zeker voor kleine budgetten biedt YouTube uitstekende advertentiemogelijkheden. Dat komt door de mogelijkheid tot uiterst specifieke targeting op YouTube. Zo kan je bijvoorbeeld specifieke video’s of kanalen op YouTube targeten. Verkoop je bijvoorbeeld PC’s, dan kan je ervoor kiezen om bij bepaalde video’s van Tweakers jouw advertenties te laten zien. Ook hierin kan weer gespecificeerd worden op allerlei demografische gegevens. Of gebruik het zogenaamde ‘In-market’ segment van Google AdWords als targeting. Hiermee kan je gebruikers targeten die een koopintentie hebben (dus ‘in-market’ zijn) voor een bepaald product. Zo bereik jij écht alleen de personen die jij wil bereiken!

 

Zoekmachine of social media?

YouTube wordt soms een beetje als een vreemde eend gezien. Is het een social media kanaal of is het eerder een zoekmachine? Eigenlijk is het beide. Net als bij een zoekmachine zoals Google moet je voor jouw video werken aan de vindbaarheid. Daarbij geldt uiteraard dat een populaire video eerder bovenaan staat dan een minder populaire video. Maar ook andere aspecten zoals een juiste beschrijving bij een video en het aantal abonnees op een YouTube kanaal hebben invloed op de vindbaarheid van video’s. Vergeet niet dat het ook een social media kanaal omdat het mensen een platform biedt om hun content met andere mensen te delen en hier over in gesprek te gaan. Deze combinatie maakt YouTube een erg interessant kanaal voor marketing doeleinden.

 

YouTube staat voor relevantie

Uniek aan adverteren in YouTube is dat je, als je wilt, alleen betaalt voor een interactie met de gebruiker. Voor het grootste gedeelte advertentievormen in YouTube worden de kosten namelijk berekend aan de hand van CPV (kosten per interactie). Daarbij wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen een ‘vertoning’ en een ‘interactie’. Een vertoning geldt wanneer een gebruiker jouw video skipt en geen interactie heeft met de video. Een interactie geldt als een gebruiker 30 seconden van je advertentie bekijkt (of tot het eind als hij korter is) of als hij op je advertentie klikt. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer de gebruiker doorklikt naar jouw YouTube kanaal.

De mogelijkheden

YouTube biedt verschillende manieren van adverteren binnen maar ook buiten haar kanaal. Hieronder een overzicht inclusief toelichting van de mogelijkheden:

  • Bumper ads: Bumper ads zijn hele korte promo video’s van niet langer dan 6 seconden. Deze mogelijkheid is vooral handig als je in een korte tijd veel mensen wil bereiken. Bijvoorbeeld als je interesse wil wekken voor aankomend evenement. De kosten worden bepaald aan de hand van CPM (kosten per 1000 vertoningen).
  • InStream + Video Discovery:
    • InStream: InStream advertenties zijn de advertenties die je voor-, tijdens- of na een video te zien kunt krijgen. Deze video’s zijn voor de gebruiker na 5 seconden te skippen. De kosten voor InStream worden bepaald aan de hand van CPV (kosten per interactie). Dat betekent dat wanneer een gebruiker jouw video na 5 seconden wegklikt, je niet betaalt voor de vertoning. Je zou pas betalen als de gebruiker je video afkijkt of een interactie aangaat met jouw video. Dit maakt InStream een hele goede mogelijkheid om écht alleen de geïnteresseerde mensen aan te spreken en dus relevante leads binnen te halen.
    • Video Discovery: Video Discovery is een verzamelnaam voor een aantal mogelijkheden. Zo kan je hiermee jouw video’s bovenaan laten verschijnen in de zoekresultaten op bepaalde zoekwoorden. Ook kan je adverteren op partner sites. Dit zijn alle sites waarop een YouTube filmpje ‘embedded’ (ook wel ‘geïntegreerd’) is. Video Discovery is een goede manier om mensen via sterke video content kennis te laten maken met jouw merk.

 

Wil je meer informatie over de mogelijkheden van adverteren in YouTube? Kijk dan even op onze Video Advertising pagina, hier lees je onder begeleiding van praktische voorbeelden wat er allemaal bij komt kijken. Of neem even contact met ons op!

 

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie