Geschreven door Mariska van den Berg op

Als adverteerder ben je waarschijnlijk benieuwd naar de prestaties van je online concurrenten. Met de “Analyze competition” functie van AdWords krijg je nu meer inzicht in het presteren van andere AdWords gebruikers die in dezelfde categorie vallen.

 

Wat is de Analyze competition functie?

Het Google AdWords systeem plaatst de campagne in een categorie, waardoor de gebruiker vervolgens statistieken kan inzien van de impressies, klikken, doorklikratio (CTR) en gemiddelde advertentiepositie van het totaal aantal adverteerders in dezelfde categorie.

 

Analyze competition in Google Adwords

 

Onder andere gegevens over het gemiddelde en het totale bereik van de categorie zijn in te zien, inclusief statistieken van de eigen campagne. In bovenstaand screenshot wordt aangegeven dat over de afgelopen periode 2.055 klikken zijn behaald. Een andere adverteerder in dezelfde categorie heeft 2.290 klikken behaald, wat aangeeft dat er nog ruimte is om te groeien.

 

Uitsluitingswoorden vinden

Door verder te klikken naar “See Search Terms” kun je meer inzicht verkrijgen in de prestaties van jouw eigen zoekwoorden. Dit overzicht doet denken aan de functie om werkelijke zoekopdrachten in te zien, met één grote toevoeging. Hier kunnen namelijk ook woorden worden ingezien die nog niet in de campagne staan en geen kliks hebben ontvangen, maar wél voor impressies zorgen! Een grote toevoeging, want voorheen waren alleen zoekopdrachten zichtbaar die minstens één klik hadden gegenereerd.

 

Uitsluitingswoorden vinden met 'Analyze competition'

 

In bovenstaand overzicht staat één zoekopdracht dat nog geen Current Keyword is, maar deze heeft wel vertoningen opgeleverd. Je kunt ervoor kiezen om het zoekwoord direct toe te voegen aan jouw campagne, of om deze juist uit te sluiten als deze veel impressies genereert en geen kliks. Zo verhoog je de doorklikratio (CTR)!

 

Hoe kom ik bij deze tool?

De Analyze competition tool is nog niet beschikbaar in het Nederlands. Wil je deze toch gebruiken? Ga dan binnen jouw AdWords account naar Voorkeuren en stel de taal in op Engels. Vervolgens klik je op het tabblad Opportunities. Hier kun je in het menu aan de linkerzijde de Analyze competition selecteren.

Heb je nog vragen over deze nieuwe functie of wil je meer weten over het toevoegen van zoekwoorden en uitsluitingswoorden in AdWords, neem dan contact op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie