Geschreven door jarno op

Tijdens het beheer van mijn AdWords campagnes maak ik vaak gebruik van dimensies. Het is één van de hulpmiddelen voor AdWords optimalisatie. Hier bespreek ik de definitie van dimensies en welke dimensies ik vaak gebruik.

Wat zijn AdWords dimensies?

Wat is nu de definitie van dimensies? Resultaten van AdWords campagnes kunnen ingedeeld worden naar de dimensies advertentiegroep, campagne of de gehele account. Je kunt hierdoor in één opslag zien hoe de resultaten van de AdWords campagne eruit zien. Het tabblad dimensies kun je hieronder vinden, je ziet het aan de rechterkant.

In de blogpost “3 Snelle checks voor je Adwords campagne” wordt er ingegaan op het segmenteren op maanden. Ik zal nu ingaan op de dimensies die ik vaak gebruik.

De handigste AdWords dimensies

Dimensie 1: Uur van de dag

De dimensie “uur van de dag” gebruik ik regelmatig om het dagbudget effectief te besteden. Er worden namelijk gegevens vertoond van elk uur van de dag. Zo zie je in de onderstaande afbeelding dat de meeste klikken en conversies vanaf 08:00 uur plaatsvinden. In de advertentieplanning kan je bijvoorbeeld instellen om te adverteren vanaf 08:00 uur tot 23:00 uur.

Dimensie 2: Bestemmings-URL

Er kan ook gesegmenteerd worden op bestemmings-URL’s. Hier kun je in één keer zien welke bestemmings-URL’s er gebruikt worden in de AdWords campagne. Ook hier kan je een onderscheid maken in campagnes en advertentiegroepen. Dit betekent dat je niet alle advertentieteksten hoeft na te lopen om erachter te komen welke bestemmings-URL’s hiervoor gebruikt worden.

Dimensie 3: Geografische targeting

Tot slot kan je ook geografisch segmenteren. In onderstaande afbeelding heb ik dit gedaan. Je ziet hier dat de regio Noord-Holland de meeste klikken oplevert. Als adverteerder zou je er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om de advertenties op deze regio’s te targeten. Hierbij moet je wel rekening houden met het overige verkeer via de verschillende regio’s. Wanneer je de overige regio’s hierbij uitsluit, zorgt dit ervoor dat er minder verkeer komt naar je website of webshop.

Naast deze dimensies die ik vaak gebruik, zijn er nog meer mogelijkheden met Google AdWords dimensies. Heb je nog nog vragen over deze blogpost of wil je AdWords uitbesteden? Neem dan contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

2 reacties op “AdWords dimensies: in één oogopslag je campagneresultaten!

  1. Jenny Olaria schreef:

    Erg nuttig bericht. Bedankt, hiermee kan ik aan de slag

  2. Selcuk Agirman schreef:

    Bedankt voor je waardevolle artikel. Ik merk bij mijn shop dat er tussen 07.00 – 14.00 de betere conversiepercentages en kosten/conv zijn.

    Bedankt hiermee kan ik ook aan de slag gaan.

Geef een reactie