Geschreven door jarno op

Nog een paar dagen en dan is het alweer 2014. Wat is de tijd toch snel gegaan en ook dit jaar is het weer een bewogen jaar geweest. Wat dacht je bijvoorbeeld van het overlijden van Nelson Mandela of het uitkomen van de iPhone 5S waarbij er een chaos uitbrak bij de iPhone gebruikers van het eerste uur.

 

Op het gebied van AdWords zijn er in het afgelopen jaar ook een aantal belangrijke ontwikkelingen geweest en er zijn nieuwe functies binnen AdWords om nog meer uit AdWords campagnes te halen. Wij zijn in dit afgelopen jaar op een aantal ontwikkelingen ingegaan. Hieronder worden de belangrijkste nog eens kort toegelicht.

Veranderingen in Google Shopping

Google shopping is dit jaar volledig betaald geworden. Voorheen was de dienst nog gratis, maar nu moet iedereen een ‘product listing ad campagne’ opzetten om vertoond te worden in Google Shopping. Hierbij wordt het Google Merchant Center gekoppeld aan AdWords, zodat de producten die in het Google Merchant Center staan, gebruikt kunnen worden voor de product listing ad campagne. Het voordeel van de product listing ad campagne is dat je meer controle hebt over de resultaten. Bijvoorbeeld op producten die belangrijk voor je zijn, omdat ze interessant zijn qua winstmarge. In de product listing ad campagne kan je hier de focus opleggen. Voor meer informatie, check deze blogpost.

Top stijgers en dalers

Dit jaar is er ook een nieuwe functie gekomen in Google AdWords en dat is de dimensie “top stijgers en dalers”. Je kunt met deze dimensie in één opslag zien welke campagnes of advertentiegroepen voor veranderingen hebben gezorgd in de kosten en klikken. Dit is natuurlijk ideaal om je strategie op aan te passen. Wil je ook gebruik maken van deze dimensie dan verwijs ik je naar deze blogpost die ik eerder dit jaar heb geschreven. In die blogpost wordt duidelijk uitgelegd waar je de dimensie kan vinden en hoe de dimensie werkt.

Uitgebreide sitelinks

De sitelinks in advertenties bestaan al een tijdje, maar dit jaar zijn er uitgebreide sitelinks bijgekomen en hiermee kan je nog meer onderscheid maken in vergelijking met de concurrentie. Sitelinks zijn extra links die in de advertentie opgenomen kunnen worden als je topposities hebt in de zoekresultaten van Google. Het is ongeveer vergelijkbaar met een huidige AdWords advertentie, want je kan er bijvoorbeeld ook een call-to-action in verwerken. Voor voorbeelden van uitgebreide sitelinks en het instellen hiervan, verwijs ik je naar deze blogpost.

Enhanced campaigns

Tot slot zijn er nog de enhanced campaigns die dit jaar zijn doorgevoerd. Dit is in vergelijking met de bovenstaande ontwikkelingen één van de grootste veranderingen in Google AdWords. Je kunt nu bijvoorbeeld voor verschillende apparaten vanuit één campagne biedingen instellen op basis van apparaat, locatie en tijd van de dag. Voor een volledige uitleg hierover en de voor- en nadelen ervan, verwijs ik je naar deze blogpost.

Je ziet dus dat er in het afgelopen jaar weer veel ontwikkelingen hebben plaatsgevonden voor Google AdWords. Persoonlijk vind ik de veranderingen in Google Shopping het meest interessant. Je kunt de focus leggen op de topproducten dus je hebt veel meer grip op je strategie. Ik ben ook reuze benieuwd naar de nieuwe ontwikkelingen en functies voor 2014!

Mocht je naar aanleiding van deze blogpost nog vragen hebben of heb je hulp nodig bij zoekmachine adverteren? Neem dan contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie