Geschreven door Jordy op

Dat Google Analytics onmisbaar is bij het meten van je websitestatistieken weten we inmiddels. Voor webwinkels zijn E-commerce rapportages de belangrijkste statistieken. De E-commerce module in Analytics maakt het mogelijk om het aantal transacties, verkochte producten en de opbrengsten te meten. Hiermee wordt inzichtelijk wat de exacte waarde is van een conversie (verkoop). Dit geeft een beter beeld dan alleen het aantal conversies (wat via “doelen” in te stellen is) want op deze manier zie je welke conversies waardevol zijn en waar ze vandaan komen.

Bij het aansturen van AdWords campagnes is het mogelijk te zien welke zoekterm voor een aankoop gezorgd heeft, wat deze heeft gekost en wat deze heeft opgeleverd (ook wel Return On Investment, ROI, genoemd). Maar hoe zorg je voor E-commerce metingen?

Stap 1. Activeer de E-commerce module in Analytics

In de Analytics account dient de E-commerce module geactiveerd te worden. Dit kan door in de Profielinstellingen een kleine aanpassing te maken. Ga naar Analytics-instellingen en klik bij het juiste profiel op Bewerken. Klik bij Informatie over het hoofdprofiel van de website op Bewerken en kies bij “E-commercewebsite” voor Ja in plaats van Geen. Zeo activeert voor webwinkels altijd de E-commerce module.

Stap 2. Plaats de E-commerce code

De E-commerce code is een aangepaste Google Analytics code die geplaatst moet worden op de bevestigingspagina/bedankpagina nadat de bestelling volledig voltooid is. Het is belangrijk dat dit gebeurt nádat de betaling gedaan is. In de Analytics code op deze pagina moeten alle producten aangegeven worden die de betreffende koper aangeschaft heeft.

Het document Ecommerce bijhouden geeft weer hoe de e-commerce code geïmplementeerd dient te worden.

Meer informatie over E-commerce

Op het weblog van Google Analytics worden de basisprincipes van E-commerce tracking uitgelegd. Op de Google Analytics site vind je meer details over het plaatsen van de E-commerce code. Kom je er toch niet uit? Neem dan contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie