Geschreven door Mariska van den Berg op

Sinds kort is de nieuwe versie voor Google Analytics (GA) voor iedereen beschikbaar. Je kunt, wanneer je ingelogd bent bij GA, rechts bovenin overschakelen naar de nieuwe versie.

Een nieuw rapport wat toegevoegd is aan GA is de ‘Multi-channel Trechter’. In deze trechter kun je zie hoe je verkeersbronnen samenwerken om verkopen (of andere conversies) te genereren.

 

 

 

 

 

 

Ik zal aan de hand van een voorbeeld het rapport zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen, maar voor alles geldt ‘You learn it the best, when you try it yourself’. Het voorbeeld dat ik wil nemen is een webshop met een consumentenproduct.

Wat je hier ziet is een visuele overlap in bronnen. Je ziet dat verwijzende sites (paars) een grote overlap hebben met direct verkeer (oranje) maar een kleine overlap met Adwords (blauw) conversies. Zo zou je ook bij veel Social Media conversies kunnen zien met welke bron de samenwerking het beste verloopt.

Bovenstaand is een heel interessante tabel, die je nog veel verder kunt uitbreiden door toevoegen van secundaire dimensies (bijv. campagnes van Adwords) maar ook kun je de ‘basiskanaalgroepen’ nog verder specificeren met specifiekere bronnen of een aangepaste kanaalgroep. Ik zal per kolom specificeren wat je hier ziet.

–         Ondersteunde conversies: het betaalde zoekverkeer heeft bij 252 conversies een ondersteunde rol gespeeld.

–         Conversies laatste interactie: bij 881 conversies is het betaalde zoekverkeer de laatste stap geweest tot een conversie.

Je hebt ook de mogelijkheid om dezelfde tabel te bekijken alleen dan voor eerste-klik-conversies. Dus wanneer het betaalde zoekverkeer de eerste bron is geweest voor een x-aantal conversies.

Dan de laatste tabel die ik wil voorleggen. Deze gaat over de beste conversiepaden.

Hierin zie je dat de meeste conversies zijn voortgekomen uit een betaalde bezoeker, die vervolgens wéér op een advertentie klikt en dan bestelt. Het gaat hierin uiteraard alleen om de ondersteunde conversies. Dus er moeten minimaal 2 bronnen gebruikt zijn, wil de conversie zich hier vertonen. (Als een bezoeker op een advertentie klikt en direct tot aankoop over gaat, wordt die conversie hier niet vertoont).

Dat zie je ook terug in de ‘Time Lag’ en ‘Path Length’ rapporten. Daarin zie je dat bij deze webshop de meeste conversies meteen plaatsvinden, binnen 1 dag. Slechts een beperkt deel heeft meerdere bronnen/kliks nodig om te converteren.

Ik hoop dat ik het voor jullie een klein beetje duidelijk heb gemaakt, maar mochten er nog vragen zijn dan kun je me altijd bellen of mailen!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie