Geschreven door mariska op

Call me old fashioned, maar ik blijf sceptisch tegenover allerlei geautomatiseerde tools en berichten. Zo kreeg ik drie keer een geautomatiseerd bericht toen ik iemand ging volgen op Twitter: “Hi. Leuk dat je me volgt. Laten we contact houden met elkaar. Groeten, …” Ik kreeg geen positief gevoel daarbij.

Ik blijf natuurlijk Internet Marketeer en binnen Zeo gebruiken wij vaak de uitspraak ‘Ga nooit uit van je eigen (zoek)gedrag’ dus heb ik op Twitter gevraagd wat mijn followers van geautomatiseerde berichten vinden. De reacties waren onder andere: ‘Geautomatiseerde berichten zijn onpersoonlijk, terwijl Social Media juíst voor persoonlijkheid staat’ maar ook ‘Veel mensen hebben niet door dat het geautomatiseerd is, dus waarom zou je het niet doen?’.

Social Media vergt veel tijd, zeker als je het goed wilt aanpakken (en dat willen we allemaal). Om tijd te besparen kun je ook tweets klaarzetten. Dan kun je, wanneer je tijd hebt, een rits tweets schrijven en die later posten. Met verschillende tools kun je zien op welk tijdstip je de meeste views hebt. Zo bereik je de meeste followers met je interessante tweets. Maar ook daar heb ik mijn bedenkingen over. Stel een zakenrelatie tweet iets en jij belt hem direct daarna op en er wordt gemeld aan de receptie ‘Nee, Mr. De Wit zit de hele dag in een workshop…’ Dan zou ik daar geen prettig gevoel over hebben.

Ook bij Google Adwords kun je automatiseren. Er zijn allerlei bid management tools op de markt en er wordt veel over gepraat onder de specialisten. Zo kun je bij sommige tools aangeven ‘als de positie van de advertentie lager is dan X, dan Cost Per Click (CPC) verhogen met x%’. Een Adwords campagne heeft altijd een doel: verkopen (return on investment!), offerte aanvragen, brochure downloads, contact aanvragen etc. De meeste bid management tools kijken alleen naar de positie en verhogen of verlagen de CPC. Maar wat heb je als bedrijf aan 20 woorden met een hogere CPC en positie als deze 20 woorden niet de beoogde doelen halen, of tegen te hoge kosten. Dan zou je juist die woorden in CPC moeten verlagen om kosten te drukken.

Automatiseren bij Google Adwords kan tijdbesparend zijn, zodat je meer tijd hebt om specifieke analyses en adviezen te geven, maar dit toont wel aan dat een Adwords campagne niet zonder specialistisch persoon kan die een oogje in het zeil houdt.

Nu zijn geautomatiseerde berichten/tools er natuurlijk niet voor niets. Ik vraag me af of ik nog te veel vasthoudt aan mijn gevoel dat je alles (grotendeels) zelf moet doen of dat ik gelijk heb en het automatiseren beperkt moet blijven. Ik ben erg benieuwd hoe jullie erover denken…

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie