Geschreven door Claire Poorthuis op

Steeds meer bedrijven streven ernaar om hun organische positie te versterken in Google. Bedrijven maken steeds meer tijd en middelen vrij voor SEO, met als gevolg dat het steeds uitdagender wordt om je concurrentie een stap voor te blijven. Daarbij verandert de manier waarop Google haar zoekresultaten rangschikt. Om deze redenen zetten wij de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van SEO op een rijtje.

Zoekintentie en content

Het zoekgedrag van de gebruiker in een zoekmachine is de afgelopen jaren enorm veranderd. Voorheen zochten gebruikers vooral op één of een aantal losse woorden, tegenwoordig gebruikt men volledige zinnen en zelfs vragen. Google speelt hierop in door meer waarde te hechten aan de context van je content. Het steeds herhalen van een zoekwoord in een stuk tekst heeft daarom niet meer veel effect. Daarbij leest dit vaak niet prettig voor de gebruiker en moet je dit alleen daarom al niet willen.

Om een succesvolle SEO-contentstrategie te bepalen is het belangrijk om te onderzoeken waar jouw gebruikers naar op zoek zijn en waarom ze op jouw pagina terecht zijn gekomen. Welke vragen stelt de gebruiker en hoe geeft jouw content antwoord op die vraag? De focus van jouw content moet op zogenaamde ‘longtail’-zoekwoorden gaan liggen zodat de gebruiker een zo goed mogelijk antwoord krijgt op zijn vraag. Om die reden is het in 2017 cruciaal om jouw online content te baseren op de vraag en de zoekintentie van je gebruiker. Een handige tool om daarin meer inzicht te krijgen is bijvoorbeeld Answer the public.

Wil je meer weten over het controleren en het verbeteren van de kwaliteit van je content? Collega Sjoerd schreef onlangs een SEO checklist voor het ontwikkelen van content.

Voice search

Het aantal zoekopdrachten via voice search stijgt ernorm. Anno 2017 is voice search de snelst groeiende manier van informatie online zoeken. Google heeft onlangs bekend gemaakt dat ruim 50% van de jongeren en ruim 40% van de volwassenen voice search dagelijks gebruiken. Hoe kun je hier nu goed op inspelen?

We gaan eerst even terug naar de basis. Want wat is voice search nu precies? Met voice search kunnen gebruikers ingesproken zoekopdrachten uitvoeren in Google. Je hoeft via deze weg dus niets meer in te typen. Dit is mogelijk door virtuele assistenten zoals GoogleNow, Cortana (Microsoft), Alexa (Amazon) en Siri (Apple). Voice search verandert het type zoekopdracht omdat korte woordcombinaties worden vervangen door complete zinnen die meer vraag gestuurd zijn. Dit heeft uiteraard gevolgen voor je SEO-contentstrategie. Pas je SEO-content daarom aan met de volgende tips.

Focus op longtail-zoekwoorden
Bij het inspreken van een zoekopdracht gebruikt een gebruiker andere woorden en langere zinnen dan bij het intypen van een zoekopdracht. Leg daarom de focus op longtail-zoekwoorden.

Speel in op micro-momenten
Google heeft de volgende vier micro-momenten gedefinieerd:

  • I-want-to-know-moment: Op dit moment zoekt een gebruiker naar informatie, maar zit hij nog niet in de koopfase. Je scoort hier goed met praktische informatie.
  • I-want-to-go-moment: Een gebruiker is op zoek naar iets in de buurt om zijn behoeften te bevredigen. Denk hierbij aan een routebeschrijving.
  • I-want-to-do-moment: Dit moment kan zowel voor als na een aankoop zijn. Gebruikers zoeken vooral naar hoe iets gedaan moet worden. Een voorbeeld hiervan kan een tutorial zijn.
  • I-want-to-buy-moment: Een gebruiker beslist in deze fase of hij/zij een product koopt of niet.

Formuleer veel gestelde vragen
Zorg op je website voor een duidelijke pagina met de meest gestelde vragen ofwel frequently asked questions (FAQ). Zorg dat je antwoord geeft op alle belangrijke vragen die beginnen met een vraagwoord zoals wie, wat, waar, waarom, wanneer, hoe. Voice search gebruikers maken veelal gebruik van dezelfde vraagwoorden.

Schema markup
Schema markup is code die je op je website plaatst om de zoekmachine een handje te helpen om informatieve zoekresultaten in de organische resultaten te tonen. Met schema markup begrijpt de zoekmachine namelijk beter waar je content over gaat. Omdat Google de context kan herkennen ben je relevanter voor voice search zoekopdrachten.

Featured Snippets

Google blijkt zich ook al steeds meer op vraag gestuurde zoekopdrachten te richten met de komst van ‘featured snippets’. Als jouw content antwoord geeft op een zoekvraag kan Google je hiervoor belonen in de vorm van een featured snippet vermelding.

Featured snippets zijn letterlijke antwoorden op zoekopdrachten (ook wel rich answers genoemd). Een featured snippet verschijnt op het moment dat een gebruiker een vraag als zoekopdracht heeft. Het antwoord wordt in een speciaal opgemaakt vak, boven de organische zoekresultaten (ook wel positie 0), weergegeven.

Google Now

Featured snippets kun je, in tegenstelling tot andere rich snippets, niet zomaar verkrijgen door speciale mark up. Er zijn echter wel verschillende factoren die bijdragen aan het verschijnen als featured snippet in de zoekresultaten. Wij geven je hierbij drie tips die de kans op een featured snippet vermelding vergroten.

  1. Neem de vraag direct op in de titel

Bij de meeste featured snippets is een hoge relevantie zichtbaar tussen de zoekopdracht en de titel of de kop van de pagina. Het is dus goed om de vraag letterlijk op te nemen in de titel of de kop van je content.

  1. Gedetailleerd antwoord op de zoekvraag

Content met een gedetailleerd en duidelijk antwoord op een zoekvraag maken meer kans op een featured snippet vermelding. Maak hierbij gebruik van bijvoorbeeld een stappenplan of opsommingen.

  1. Structuur

Zorg dat Google precies weet waar je content over gaat. Dit kun je onder andere doen door gebruik te maken van microdata en nette HTML-codering. Bovenstaande tips geven geen garantie, maar vergroten wel de kans op een featured snippet vermelding. Het is dan ook zeker de moeite waard om hiermee aan de slag te gaan.

Heb je vragen over bovenstaande ontwikkelingen? Of heb je hulp nodig bij een goede SEO-strategie? Neem gerust contact met ons op.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

2 reacties op “Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van SEO in 2017?

  1. Erin Blauw schreef:

    Hoi Claire,

    Interessant artikel, maar ik vroeg me af wie je bron hiervan is?

    Groet,
    Erin

  2. Claire schreef:

    Hi Erin,

    Bedankt voor je reactie, ik heb veel online research gedaan en met verschillende collega’s overlegd, uiteindelijk is zo dit artikel tot stand gekomen. Ik hoop hiermee antwoord op je vraag te hebben gegeven.

    Met vriendelijke groet,

    Claire Poorthuis

Geef een reactie