Geschreven door Tessa Schram op

Anno 2016 kan eigenlijk geen enkel bedrijf zonder contentstrategie. Een goede strategie geeft richting en zorgt dat je als organisatie nadenkt over wie je bent, wat je doet en waarom je dit doet. Deze inzichten helpen je bij het vertellen van jouw unieke verhaal, aan de juiste persoon.

De wereld wordt steeds kritischer en wanneer je aan de slag gaat met content kan een goede contentstrategie niet ontbreken. Zie jij het nut van een goede contentstrategie in, maar kun je wel wat hulp gebruiken bij het opzetten hiervan? Lees dan snel verder voor mijn zeven praktische tips!

1. De Gouden Cirkel

Vraag jij je weleens af waarom een bepaalde organisatie zo innovatief of succesvol is? De Gouden Cirkel is een simpel model, bedacht door Simon Sinek, dat snel antwoord geeft op deze vragen. En het leuke is, dit model kan iedereen zelf toepassen in de eigen organisatie.

Iedere bedrijf is ooit gestart met een bepaald idee. Een gedachte over wat je gaat doen, hoe je dit gaat doen en waarom je dit gaat doen. In deze eerste stap kun je met De Gouden Cirkel als organisatie nagaan wie je bent, maar vooral waaróm je bent wie je bent.

De Gouden Cirkel kent drie ringen: why, how & what. De meeste organisaties passen De Gouden Cirkel verkeerd toe, doordat ze van buiten naar binnen werken. Mijn tip, begin juist andersom, dus altijd met de ‘why’. Denk bij why niet aan de winst die je als bedrijf wilt behalen uitgedrukt in geld, maar beantwoord vragen zoals

  • De Gouden CirkelWaarom is de organisatie gestart?
  • Waarom is de organisatie uniek?
  • Waarom geloof jij in de organisatie?

 

2. Uitgebreide organisatieomschrijving

De tweede stap naar een gedegen contentstrategie is het beantwoorden van een serie vragen om een nog gedetailleerder beeld van je organisatie te krijgen.

  • Hoe oud is de organisatie?
  • Hoe ziet de huidige organisatie eruit?
  • Wat zijn belangrijke normen en waarden?
  • Wat is onze missie en visie?
  • Welk taalgebruik gebruikt de organisatie?
  • Is de organisatie eigenwijs of meegaand?
  • Is de organisatie avontuurlijk of behoudend?
  • Is de organisatie idealistisch of pragmatisch?

3. Het bepalen van je doelgroep

Wie is je doelgroep, wie wil je bereiken? Om je doelgroep te definiëren moet je de behoeften van de klant begrijpen. Analyseer in stap drie de kenmerken van de producten of diensten die jij aanbiedt. Dankzij de stappen hierboven weet je waarom je dit doet en wat de voordelen van je organisatie zijn. Maak een lijstje met alle kenmerken en behoeften.

Waarschijnlijk heb je veel verschillende typen klanten/bezoekers. Het is in dit geval handig om met persona’s te werken. Persona’s zijn zinvolle categorieën binnen de groep personen die je wilt bereiken. Je hebt deze persona’s nodig om te bepalen welke content het meest relevant is voor jouw publiek.

Denk bij het maken van persona’s na over de volgende kenmerken

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Inkomen
  • Interesses / hobby’s
  • Opleidingsniveau

4. De Customer Journey

Nu je weet wie je als organisatie bent, waarom je zo bent en wie je klanten zijn, is het tijd om na te denken over wat je kan en wilt gaan vertellen. Beantwoord voor jezelf de volgende vragenWat heb je eigenlijk te vertellen?

  • Waar heb je veel verstand van?
  • Op welke manier wil je iets vertellen (informatief, overtuigen, actiegericht)?
  • Welke toegevoegde waarde biedt dit verhaal?

Iemand die je nog niet goed kent heeft andere behoeften dan een vaste klant. Het is daarom raadzaam om gebruik te maken van de Customer Journey. In de vierde stap ga je na in welke fase de persona’s zich veelal bevinden. Bedenk welke verschillende behoeften in de verschillende fasen aanwezig zijn en sluit je verhaal hier steeds op aan.

De Customer Journey

De Customer Journey is een weergave van wat een klant doet en ervaart tijdens het oriënteren, kopen en gebruiken van een product of dienst.

5. Doelen en KPI’s

Bij het creëren van content is het van groot belang om vooraf te bepalen wat het doel van de content is. Stap vijf bestaat uit de vragen: Wat wil ik bereiken, wat wil ik meten en hoe ga ik dit meten? Met behulp van KPI´s (kritieke prestatie-indicatoren) kun je prestaties gemakkelijk meten.

Voorbeelden van doelen en bijbehorende KPI’s

  • Leads generen > doorkliks, conversies en het conversieratio
  • Branding > bereik, sociaal bereik, sociale groei
  • Engagement > shares, comments
  • Verkopen > nieuwe klanten, nieuwe omzet
  • Creëren van loyaliteit > herhaalaankopen, gemiddelde orderwaarde

6. Content kanalen

De zesde stap is het bedenken op welke kanalen je jouw boodschap gaat vertellen. Elk kanaal is anders en heeft andere gebruikers. Verdiep je van tevoren goed in de kanalen die je kiest en zorg dat je content hierop aansluit. Wees niet bang om keuzes te maken, je hoeft niet op alle kanalen aanwezig te zijn. Werk jij graag met foto’s, dan zijn Pinterest en Instagram interessante kanalen. Schrijf je met gemak een leuk verhaal, begin een eigen blog of kijk met welke bloggers je kunt samenwerken. Zorg altijd voor waardevolle en constante content, die past bij je organisatie.

7. Blijf actief!

Tenslotte is het goed om te beseffen dat alleen content plaatsen niet genoeg is. Zorg dat je in de gaten houdt wat er met je content gebeurt. Reageer altijd op vragen en zorg dat je consistent en altijd met dezelfde tone of voice antwoord. Analyseer de reacties op je content. Is je verhaal interessant genoeg? Zijn er vragen? Wie stelt precies de vragen? Kun je lering trekken uit het gekozen onderwerp en het gekozen kanaal?

Als je dit artikel hebt gelezen moet je een heel eind komen met het maken van een goede contentstrategie. Heb jij vragen of juist aanvullingen? Laat het ons weten in de comments. Hulp nodig of op zoek naar een sparringpartner? Neem dan contact gerust contact met mij op.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie