Geschreven door sjoerd op

Bij Zeo zijn wij dagelijkse bezig om, door middel van conversie optimalisatie,  Online Marketing campagnes te verbeteren en te beheren. Wij krijgen vaak de vraag:  “wat kan ik doen om het conversiepercentage van mijn webshop te verbeteren?”. In deze blogpost zal ik een enkele do’s en dont’s bespreken die het bestelproces kunnen verbeteren.

Te hoge – of onverwachte verzendkosten

Een bezoeker wordt vaak afgeschrikt door hoge of onverwachte verzendkosten. Zorg ervoor dat er vanaf het begin van het bestelproces duidelijkheid is. Zo voorkom je dat er achteraan het proces, bij de uiteindelijke bestelling, ineens verzendkosten opduiken. Potentiële klanten worden hierdoor afgeschrikt en zullen het bestelproces verlagen. Als je de verzendkosten duidelijk maakt aan het begin van het proces zal dit veel irritatie voorkomen. Klanten gaan dan akkoord met eventuele kosten zodra ze verder gaan in het bestelproces.

Registratie vereist

Bij veel webshops moet je jezelf registreren als klant om een aankoop te kunnen doen. Lange formulieren moeten worden ingevuld om vervolgens te bevestigen via een email. Dit kost veel tijd en potentiële klanten zullen erdoor afhaken. Dit kan je voorkomen door de optie toe te voegen: “afrekenen als gast”. Nu heeft de bezoeker een keuze om zichzelf te registreren of snel een bestelling te plaatsen. Het is en blijft een winkel en in een fysieke winkel hoeft de klant ook niet eerst lid te worden voordat er een product gekocht kan worden.

Onduidelijke levertijd

Niet is zo vervelend voor een klant als hij na de bestelling erachter komt dat het product niet meer leverbaar is. Terwijl daar tijdens de bestelling niets van bekend was. De irritatie van een klant is te begrijpen. Zorg ervoor dat er duidelijk levertijden te zien zijn voorafgaand van het bestelproces. Klanten willen weten hoelang het duurt voordat zij het product in huis hebben. Mocht het product niet meer leverbaar zijn laat dat dan zien. Klanten hebben behoefte aan duidelijkheid.

Website is te langzaam

Tijdens een bestelproces wil je dat alles zo vlot mogelijk verloopt. Dan is het heel vervelend als de website traag is. Websites waarbij de laadtijd boven de 10 seconden liggen zullen merken dat bezoekers afhaken. Vooral in het bestelproces waarin essentiële informatie wordt gegeven, is het van belang dat dit vlot en soepel loopt. Zorg er dus voor dat bezoekers niet lang hoeven te wachten op de website. Een snelle website zal een hoop irritatie en afhakers voorkomen.

Onvoldoende betaalmethodes

Geef klanten de mogelijkheid om via verschillende betaalmethodes te betalen. Het is gemakkelijk voor klanten dat zij voldoende mogelijkheden hebben om een bestelling te kunnen betalen. Zorg ervoor dat je duidelijk bent welke betaalmethoden er zijn en welke eventueel extra kosten met zich meebrengen.

Heb je vragen of wil je nog meer tips of adviezen hebben over het optimaliseren van het bestelproces? Laat dan je mening achter in de comments of neem contact met ons op via 030 711 55 55.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie