Geschreven door nathalie op

Met de nieuwe extra optie in AdWords, Upgraded URL is het mogelijk om nog beter inzicht te krijgen in je bezoekers. Upgraded URL is alleen van toepassing als je je conversies bijhoudt en heeft geen gevolgen voor de huidige AdWords accounts.

Je weet wat een bestemmings-URL is, namelijk een pagina waar de bezoeker op landt als hij/zij op jouw advertentie heeft geklikt. Bij het bijhouden van conversies, gebruik je het URL-veld ook voor trackingparameters en omleidingen naar externe trackingservices. De upgrade in Adwords zorgt voor een extra optie en vervangt het veld voor de bestemmings-URL door het veld voor de uiteindelijke URL en voegt een nieuw veld voor trackingbeheer toe. Je moet er wel voor zorgen dat de zichtbare URL en de uiteindelijke URL dezelfde domeinnaam hebben, zodat je advertenties niet worden afgekeurd.

Tot voorheen was het alleen mogelijk om parameters op zoekwoord niveau en advertentiegroepniveau te plaatsen om inzicht te krijgen in wat je bezoekers doen. Met de Upgraded-URL  is het nu ook mogelijk om dit in te stellen op account- en campagneniveau. Dit zorgt ervoor dat je nog beter inzicht krijgt in je bezoekers, en maakt de meetbaarheid per advertentietekst nog inzichtelijker.

Upgraded URL AdWords

Hoe start je het gebruiken van Upgraded URL’s op nieuwe URL’s?

Als je momenteel conversies bijhoudt dan kan je dit zonder problemen blijven doen. De nieuwe update heeft geen gevolgen voor de huidige AdWords accounts. Google werkt hard aan de mogelijkheid om bestemmings-URL’s te upgraden naar uiteindelijk URL’s zonder dat prestatiestatistieken opnieuw hoeven te worden ingesteld.

Voorbeeld Uiteindelijke URL in plaats van Bestemmings-URL

Met ValueTrack-parameters wordt het nog inzichtelijker om gegevens te verzamelen over de bron van de klik. Het bijhouden van conversies wordt nu dus nog inzichtelijker.

Voorbeeld: Je start een nieuwe zomer promo met een landingspagina die ingesteld is op:  www.voorbeeld.nl/promo/zomer. Je gebruikt dan je AdWords id om individuele campagnes te volgen die klikken genereren, ValueTrack: {campaignid}. Je gebruikt een eigen label “ZomerPromo” voor alle klikken die in deze campagne worden gegenereerd, standaardparameter: {_label} = ZomerPromo. En je gebruikt je eigen id om klikken te volgen van een specifieke advertentie, standaardparameter: {_creative} = abc123.

Dan bepaal je welke URL je landingspagina wordt. In dit geval is dat www.voorbeeld.nl/promo/zomer. Stel dit in als de uiteindelijke URL van je advertentie. Als dit gedaan is bepaal je welke parameters je nodig hebt om alle nodige informatie over je klanten te volgen.

Plaats dit allemaal samen op het account level Tracksjabloon. Dit wordt dan: {lpurl}?campaign={campaignid}&label={_label}&creative={_creative}

Specificeer dan je standaardparameters in AdWords. Voorbeeld op campagne level: {_label} = ZomerPromo.

Conclusie Uiteindelijke URL in plaats van Bestemmings-URL

Dankzij de update die Google heeft toegepast in AdWords wordt het mogelijk om een nog  beter inzicht te krijgen in advertentieteksten. Dit maakt het in de toekomst makkelijker om inzicht te krijgen in je bezoekers op basis van de advertentieteksten. Maak je er op dit moment geen gebruik van? Je hoeft je geen zorgen te maken, want het is een extra optie van Google AdWords. Het heeft dus geen gevolgen voor huidige AdWords campagnes.

Mocht je nog vragen hebben, neem dan contact op met een van onze campagnemanagers, zij helpen je graag verder!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie