Geschreven door jarno op

Google Shopping StijgingEen groot voordeel van Google Shopping is dat je alle producten zonder al te veel werk online hebt staan, indien je een duidelijke productfeed hebt. Maar ook Google Shopping heeft onderhoud en een goede bieding structuur nodig. Lees in mijn vorige blog over Google Shopping in 2014 waarom je webshop hierin niet mag missen.

Wanneer je een Google Shopping campagne in Google AdWords hebt ingesteld ben je helaas nog niet helemaal klaar want een goede bieding structuur is daarbij een belangrijk onderdeel!

Om te zorgen dat je een goede structuur kunt toepassen moet je echter wel een goede structuur in je productfeed hebben, dit is een must. Door bij elk product in de productfeed bijvoorbeeld niet alleen het merk en product categorie te vermelden, maar ook de specificaties van het product, heb je een overzichtelijk bestand dat voor Google goed te gebruiken is. Door het goed instellen kun je sneller een bepaald merk of categorie een bieding mee geven.

Een andere mogelijkheid is om producten een label in Google AdWords mee te geven. Deze kun je bijvoorbeeld labelen als hoge marge product, middel marge product of lage marge product.

Omdat je als eigenaar van een webshop  met Google Shopping de hoogste ROI (rendement op investering) uit je campagnes wil halen, is een goede biedingsstructuur belangrijk. Hieronder een overzicht dat laat zien hoe je met de bieding om kunt gaan.

  Bieding structuur Google Shopping

Voorbeeld: Een webshop voor fietsen

De eigenaar van deze webshop voor fietsen wil al zijn producten online aanbieden via Google Shopping. Dit zijn dus niet alleen fietsen, maar ook accessoires.

Alle producten in Google Shopping

Het is aan te raden om alle producten erin te zetten tegen een lage max. CPC (maximale kosten per klik), omdat hier veel producten in zitten die ook lage marges hebben. Dit zorgt ervoor dat je producten wel zichtbaar zijn in Google Shopping maar dat het niet veel kost als er op geklikt wordt.

Categorieën 

Hij verkoopt onder andere herenfietsen, in dit geval kan hij een hogere bieding instellen op deze categorie groep.

Productgroepen met hogere marge

Een aantal van deze fietsen zullen een hoge marge opleveren, bijvoorbeeld een bepaald merk. Deze kan dan een nog iets hogere max. CPC krijgen, dus merk X geef je dan een hogere max. CPC.

Belangrijke producten

De webshopeigenaar heeft een aantal producten die hij veel verkoopt en waar een grote doorloopsnelheid op zit. Op deze producten kan er een hogere max. CPC gezet worden, omdat dit veel opbrengsten  oplevert door de hoge aantallen. Dit kan ook dezelfde bieding zijn als je hebt bij je productgroep met hoge marge, aangezien dit al een gedefinieerde groep is.

Hoge marge producten

Een aantal losse producten zullen een goede doorloop hebben en een hoge marge. Dit kan bijvoorbeeld een bepaalde fiets zijn van merk A of een onderdeel van een fiets. Deze kan dan het beste de hoogste max. CPC krijgen omdat je met dit product zo hoog mogelijk wil staan in Google Shopping.

Wanneer je al deze onderdelen hebt toegevoegd ben je nog niet klaar want dan begint het verder optimaliseren van je Google Shopping campagne. Dit kun je bijvoorbeeld doen door producten uit te sluiten of max. CPC’s aan te passen wanneer je merkt dat het niet de gewenste positie heeft. Dit is een on going proces!

Wil je meer weten, heb je advies of vragen over het optimaliseren van je Google Shopping campagne of zoekmachine adverteren in het algemeen, neem dan contact op via ons contactformulier!

 

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie