Geschreven door Mariska van den Berg op

De laatste tijd heb ik regelmatig borrelpraat discussies over het internet, sociale netwerken en Google. Sommige mensen vinden het eng dat het zo makkelijk is om achter informatie over mensen te komen via Google. Verontrustender misschien is het aantal mensen dat hier helemaal niet bij stil staat.Dinsdag plaatste mijn collega al een post over wat handig is om wel en niet te twitteren tijdens je vakantie. Je wilt natuurlijk niet dat iemand je huis leegrooft terwijl je lekker op het strand ligt. Wat je twittert heb je zelf onder controle en wat je online zet op sociale netwerken ook. Waarom zou je dan bang zijn voor de gevolgen van wat je erop zet? Een vriendin van me besloot onlangs om uit voorzorg toch maar haar gehele Hyves profiel te deleten. Doorzien wij eigenlijk de gevolgen van het achterlaten van gegevens op het internet? Staan we er wel bij stil dat wat we online zetten in feite niet meer privé is?

Volgens de CEO van Google, Eric Schmidt, doen we dat niet. Hij deed van de week een paar uitspraken die de discussie over online privacy doen oplaaien. In het kort zei hij dat er een onvoorstelbare hoeveelheid data beschikbaar zijn over “ons”. Veel daarvan hebben we zelf gegenereerd via sociale netwerken, blogs, etc. Maar we zijn niet voorbereid op de gevolgen van het “rondzwerven” van deze data. Dit zei Schmidt tijdens een Techonomy conferentie waarover TechEye schrijft.

Schmidt denkt dat privacy uiteindelijk zal verdwijnen. Als je voldoende berichten en locaties van iemand bekijkt, zal je kunnen voorspellen waar hij of zij naartoe gaat. “Laat veertien foto’s van jezelf zien en we kunnen je identificeren”, zegt hij. “We”? Google dus.

Een ander bericht op Gizmodo van de afgelopen week gaat over een gelekt (twee jaar oud) brainstorm document waarin staat dat Google heeft overwogen om de zoek- en surfgegevens van gebruikers te verkopen. Dat verbaast me niet. Het is een brainstorm document: natuurlijk overweegt Google zulke zaken. Als gebruikers zijn we misschien blij dat ze ervoor hebben gekozen ons internetgedrag niet te verkopen, maar het commerciële potentieel is duidelijk.

Google waarschuwt dus voor de enorme opslag aan persoonlijke data, terwijl dit voor het bedrijf zelf tegelijkertijd noodzakelijk is om te kunnen doen wat ze doen. Schmidt zegt ook dat er voordelen zijn aan de data-explosie die plaatsvindt, maar daar gaat hij niet verder op in en ook niet op hoe Google ermee omgaat. TechEye denkt dat het sociale netwerk Google Me in elk geval locatie gebaseerd zal zijn.

Het direct doorverkopen van informatie over zoekgedrag is dus nog geen realiteit (bij Google), maar wel het gebruik van locatie gegevens in nieuwe toepassingen. Van die gratis toepassingen kunnen wij weer gebruik maken. Is het erg dat Google zoveel macht heeft op dit gebied? Zou het erg zijn als ze informatie over zoekgedrag zouden doorverkopen? Misschien valt het wel mee. Als het maar niet om privacy-gevoelige gegevens gaat die te herleiden is tot personen. Als het alleen gaat om het doorverkopen van anonieme data over internetgedrag zeg ik: waarom niet? Ga ik meteen Google aandelen kopen 😉

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie