Geschreven door janwillem op

Bing Webmaster Tools – Tips en Uitleg

Omdat het Nederlandse zoekverkeer voornamelijk bij Google vandaan komt, nemen veel webshops en websites vaak niet de moeite om tijd en energie te steken in genereren van traffic via Bing, terwijl hier toch tussen de 5% en 10% van het nationale zoekvolume op zit. Omdat minder mensen de focus leggen op Bing optimalisatie, zou je dus kunnen stellen dat hier relatief snel posities op behaald kunnen worden.

Vrijwel iedere webmaster kent en gebruikt de Google Webmaster Tools om inzicht te krijgen in de data die Google over je website heeft verzameld, maar ook om te kunnen sturen op wat je wel en wat je niet wilt laten crawlen en indexeren.

In deze post zal ik een aantal korte tips geven hoe je met behulp van Bing Webmaster Tools een aantal zaken kunt controleren en instellen om er zeker van te zijn dat ook Bing je website in goede orde kan crawlen en indexeren.

Mocht het voorkomen dat je niet alles uit deze blogpost begrijpt of geen tijd hebt om dit zelf te analyseren, neem gerust contact met mij op via sjoerd@zeo.nl 

Bing Webmaster Tools

Om gebruik te kunnen maken zijn een aantal stappen vereist namelijk:

1. Je moet beschikken over een windows live id. Heb je deze niet, kun je deze hier aanmaken.

Wanneer je dit hebt gedaan kun je inloggen en je website toevoegen via de “website toevoegen” knop. Vul hier je website in:

Website Toevoegen Bing Webmaster Tools

2. Hierna dien je je site te verifiëren, dit kan via 3 manieren:

  • door het uploaden XML bestand direct in de root van je site
  • door een meta tag toe te voegen binnen de head tag van je homepage
  • door het toevoegen van een CNAME-record.

Optie 1 en 2 hebben mijn voorkeur omdat je dit zelf kunt doen wanneer je FTP toegang tot je site hebt.

Wanneer je dit alles achter de rug hebt, kun je de Bing Webmaster Tools gebruiken.

Bing Webmaster Tools Dashboard

Op het dashboard kun je erg nuttige informatie vinden. Direct krijg je een overzicht te zien van de klikprestaties, impressies, verschil in geïndexeerde pagina’s en gecrawlde pagina’s.

Bing Webmaster Tools Dashboard

Deze gegevens kun je specifieker bekijken wanneer je op de links boven de grafieken klikt. Hier zie je een duidelijk verloop van de statistieken over circa 6 maanden.

Verkeersoverzicht

Belangrijke gegevens die je hier kunt bekijken zijn o.a. het aantal impressies, kliks, CTR, gemiddelde posities en gemiddelde klikpositie ingedeeld per zoekwoord en per URL. Uiteraard heb je als doel zoveel mogelijk omzet, leads of verkeer met je website te genereren, een daling in verkeer is niet per definitie negatief. Focus je op doelstellingen en analyseer deze naast de statistieken van de Bing Webmster Tools.

verkeersoverzicht Bing Webmaster Tools

Indexoverzicht

Hier krijg je een overzicht te zien van het aantal pagina’s dat daadwerkelijk in de zoekmachines staan (geïndexeerd zijn). Zie je hier schommelingen? Schrik dan niet, maar vraag jezelf af hoe dit eventueel kan komen en of dit een logisch gevolg is. Heb je bijvoorbeeld aantal pagina’s / parameters uitgesloten van indexering dan kan het een logisch gevolg zijn dat er een daling zichtbaar is zoals in onderstaande afbeelding te zien is.

Indexoverzicht Bing Webmaster Tools

Verkenningsoverzicht

Hier krijg je een overzicht te zien van het aantal pagina’s welke daadwerkelijk gecrawld zijn en het aantal pagina’s met eventuele foutmeldingen. Ook hier geldt hetzelfde als bij het indexoverzicht. Schrik niet direct van eventuele dalingen in het aantal “verkende” pagina’s. Bedenk goed of dit een logisch gevolg is van eventuele aanpassingen die je aan de website hebt verricht.

Pagina’s met verkenningsfouten

Dit is een gedeelte waar ik wel direct actie op zou ondernemen mochten deze aantallen aanzienlijk hoog zijn. Zoekmachines stellen het zeer op prijs dat je zo min mogelijk crawl errors op je website hebt. Hieronder zie je een voorbeeld van een website met verkenningsfouten. Je kunt op iedere statuscode klikken om te kijken op welke pagina deze header status (of eventuele malware) terugkomen. Geef deze foutmeldingen door aan je webbouwer zodat hij deze per pagina kan bekijken en kan herstellen.

crawl errors

RSS Feed of XML Sitemap naar Bing versturen

Om er zeker van de zijn dat zoekmachines eenvoudig toegang hebben tot belangrijke pagina’s binnen je website is het raadzaam altijd een up to date XML sitemap te hebben en zoekmachines op de hoogte te stellen dat je er een hebt. Dit kun je doen door de XML sitemap in te dienen via de Google Webmaster Tools en Bing Webmaster Tools of door een Sitemap verwijzing in je robots.txt te plaatsen.

Het voordeel dat je hebt wanneer je een XML Sitemap via Bing Webmaster Tools verstuurd is dat je eventuele fouten kunt bekijken. Hoe minder fouten in je XML sitemap, hoe beter.

errors XML Sitemap

Rich Snippets Tool Validator

Ook kun je in de Bing webmaster Tools je Micro data / Rich snippets preview. Je kunt een URL invoeren en kijken of er verrijkte zoekresultaten weergegeven kunnen worden.

Rich snippets Bing

Echter adviseer ik toch om de Google Snippet tool hiervoor te gebruiken.

Indexverkenner

Erg handig van de index verkenner is dat deze je website in een mappenstructuur weergeeft. Hiermee kun je per directory (map) zien welke pagina’s Bing hierin heeft gevonden binnen een bepaalde periode. Ook kun je filteren op http status codes. Zo kun je dus zeer beknopt zien in welke mappen eventuele foutmeldingen voorkomen.

*Tip – je kunt de URL’s en mappen selecteren, knippen en plakken in een excel bestand. Zo kun je deze eenvoudig doorgeven aan je ontwikkelaar.

Ook kun je per pagina en per directory zeer bruikbare informatie bekijken zoals laatste crawldata, eerste crawl datum, aantal klikken, impressies en inkomende links!

indexverkenner bing webmaster tools

URL’s aanmelden

Wil je dat bepaalde URL’s zo spoedig mogelijk worden gecrawld / geïndexeerd? Verstuur de URL direct naar Bing. Handig als je net een nieuwe site hebt, of er zeker van wilt zijn dat je belangrijkste pagina’s snel worden gecrawld. Je kunt 10 URL’s per dag versturen met een maximum van 50 per maand.

URL’s blokkeren

Wil je bepaalde URL’s juist niet in Bing hebben? Dan kun je deze uitsluiten met behulp van een “noindex” meta tag, via de robots.txt maar ook door dit aan te geven in de Bing Webmaster Tools. Hier kun je zonder technische toegang tot de site lossen pagina’s en hele mappen uitsluiten van indexering. Erg handig dus!

Binnenkomende links

Heel waardevol wanneer je in kaart wilt brengen wie er allemaal naar jou linken, maar ook wanneer je bijvoorbeeld URL’s hebt aangepast en je vermoedt dat je inkomende links naar “oude” URL’s hebt. Via deze tool kun je o.a. de inkomende links per URL downloaden.

*TIP: Zo kun je dus zeer snel in kaart brengen welke websites je kunt contacten om eventueel een link aan te passen zodat deze exact gaan linken naar de URL’s die jij wilt!

Een andere zeer handige functie is dat je met de slider, onderaan onderstaande afbeelding, het aantal links dat Bing naar je website heeft gevonden zeer overzichtelijk kunt bekijken! Erg handig om bijvoorbeeld te kijken hoe effectief je linkbuildingstrategie daadwerkelijk is.

Overzicht van inkomende links met behulp van de Bing Webmaster Tools

URL-normalisatie

Wat ik vaak tegenkom bij webshops is dat zij erg veel bandbreedte verslijten aan zoekmachines die bijvoorbeeld sorteerfuncties (parameters als &price= en &size) crawlen. Hierdoor zijn zoekmachines veel tijd kwijt aan voor jou relatief minder belangrijke pagina’s terwijl je juist de focus hebt liggen op bijvoorbeeld je categoriepagina’s en productpagina’s.

Om dit te voorkomen kun je zowel in de Google als in de Bing Webmaster Tools aangeven wat welke parameter doet en hoe de zoekrobot met deze parameters moet omgaan.

LET OP: pas de parameter settings alleen aan als je zeker weet wat elke parameter doet!

Weet je het niet zeker? Neem contact op met je webbouwer of bel één van onze camapgnemanagers op 30 711 5555!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

1 reactie op “Meer Gratis verkeer uit Bing – Bing Webmaster Tools – Tips

  1. Koffievergelijk schreef:

    Goed artikel, ben enthousiast geraakt om eens met Bing aan de slag te gaan. Ziet er allemaal goed uit.

    Maar wat zijn de grote verschillen tussen Bing en Google? Zie grote verschillen in de zoekresultaten. Heeft het bv met leeftijd domeinnaam, aantal links, kwaliteit links etc. te maken?

    Want wat is het advies als je nu met een pagina goed scoort in Google om dan voor Bing te doen? Aanpassingen doen op dezelfde pagina of specifieke pagina’s voor Bing maken?

Geef een reactie